Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-178/04/CIP/01
z 26 marca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-178/04/CIP/01
Data
2004.03.26



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek naliczony
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
usługi edukacyjne
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe
zakup
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy fakt, iż środki pomocowe w czasie dokonywania wydatków związanych z wykonaniem usługi nie były wyodrębnione na odrębnym rachunku bankowym powoduje, że Spółka utraciła prawo do zwrotu podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych na podstawie przepisów rozdziału 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym?
Zdaniem podatnika przysługuje mu zwrot podatku naliczonego od nabytych usług noclegowych i gastronomicznych na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 8 w/w rozporządzenia.


Stan faktyczny

Podatnik wykonał usługi edukacyjne na rzecz Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, w którego imieniu działało Biuro ds. Integracji Europejskiej oraz Fundacja Fundusz Współpracy (zwani dalej Beneficjentem). Beneficjent otrzymał środki na zakup usług edukacyjnych od właściwych organów Unii Europejskiej, z budżetu Unii Europejskiej, w ramach bezzwrotnej pomocy na realizację jednego z jej programów ramowych. Nabycie usług przez Beneficjenta nastąpiło w całości ze środków w/w bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Umowa, którą podatnik zawarł z Beneficjentem została zarejestrowana przez Komitet Integracji Europejskiej. Podatnik posiada zaświadczenie, wydane przez Komitet Integracji Europejskiej, że świadczone przez niego na rzecz Beneficjenta usługi były w całości sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Środki finansowe, jakie podatnik otrzymał od Beneficjenta, zostały wstępnie zgromadzone na wydzielonym rachunku bankowym. Jednakże przed dokonaniem jakichkolwiek wydatków związanych z wykonaniem usługi podatnik przeniósł środki finansowe na rachunek ogólny. Zatem w chwili dokonywania wydatków środki finansowe na rachunkach bankowych podatnika nie były wyodrębnione w jakikolwiek sposób.

Zgodnie z warunkami umowy podatnik zobowiązany był zapewnić uczestnikom szkoleń nocleg oraz wyżywienie, wobec czego podatnik zakupusługi gastronomiczne i hotelowe.

Świadcząc usługi edukacyjne podatnik korzystał ze zwolnienia określonego w art. 7 ust. 2 ustawy w związku z poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy.

Ocena prawna stanu faktycznego

Usługi w zakresie edukacji /PKWiU 80/ jako wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm./ zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają zwolnieniu od podatku od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Podnieść przy tym należy, że jeżeli przedmiotem działalności podatnika są usługi w zakresie edukacji zaklasyfikowanie do grupowania PKWiU 80, to świadczenie tych usług jest przedmiotowo zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm./ za środki finansowe z pomocy zagranicznej uważa się, w uwzględnieniem ust. 4 i 5, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy.

W myśl ust. 4 za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także pochodzące ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinansowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej.

Stosownie do treści § 15 ust. 1 w/w rozporządzenia podatnikom, którzy dokonują zakupu towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane z odrębnego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki z pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Stosownie do ust. 2 zwrot dotyczy również podatników dokonujących bezpośrednio zakupów lub importu za środki finansowe przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki przekazane z pomocy zagranicznej.

Zwrot podatku możliwy jest w sytuacji ziszczenia się przesłanek pozytywnych wymienionych w § 17 przywołanego wyżej rozporządzenia oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w § 16 rozporządzenia. Jeżeli zatem podatnik posiada zaświadczenie, że zakup został sfinansowany bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz spełnia pozostałe warunki § 17 rozporządzenia tj. złożył zgłoszenie rejestracyjne i posiada numer identyfikacji podatkowej, prowadzi ewidencję zawierającą dane niezbędne do określenia kwoty zwrotu podatku, w całości zapłacił należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług oraz posiada oryginał faktury lub faktury korygującej, to jest uprawniony do otrzymania zwrotu podatku naliczonego.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zwrot podatku nie przysługuje w stosunku do kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony podatek należny
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zatem nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość otrzymania zwrotu, o których mowa w § 62 ust. 2 pkt 1 w związku z § 62 ust. 1 rozporządzenia.

W przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym stwierdzić należy, iż skoro podatnik posiada zaświadczenie, że zakup został sfinansowany bezzwrotnej pomocy zagranicznej i jeżeli spełnia pozostałe warunki § 17 rozporządzenia tj. złożył zgłoszenie rejestracyjne i posiada numer identyfikacji podatkowej, prowadzi ewidencję zawierającą dane niezbędne do określenia kwoty zwrotu podatku, w całości zapłacił należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług oraz posiada oryginał faktury lub faktury korygującej to - wobec faktu iż nie zachodzą przesłanki negatywne - podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupu usług za środki finansowe przekazane z rachunku bankowego. Brak jest przy tym podstaw do odmowy zwrotu podatku naliczonego z uwagi na okoliczność, że przed dokonaniem wydatków środki finansowe zostały przeniesione z odrębnego rachunku bankowego na rachunek ogólny.

Podkreślenia wymaga, że w stosunku do zwrotu podatku naliczonego według opisanej procedury nie stosuje się ograniczeń wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w tym m. in. art. 20 i 25, gdyż procedura zwrotu podatku naliczonego określona w rozdziale 8 rozporządzenia ma charakter szczególny w stosunku do ustawowych zasad zwrotu różnicy podatku. A więc zwrot podatku naliczonego przysługiwać będzie w związku z nabyciem usług gastronomicznych i noclegowych służących sprzedaży zwolnionej, o ile -oczywiście- zakup został sfinansowany ze środków pomocowych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj