Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PPO I/443/ 215 / 05 /ŁG
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PPO I/443/ 215 / 05 /ŁG
Data
2005.08.09



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura korygująca
obniżenie podatku należnego
obowiązek podatkowy
podatek należny
podatek naliczony
skład konsygnacyjny


Pytanie podatnika
Spółka pyta, czy od wystawionej przez dostawcę w dniu 02.05.2005r. faktury dotyczącej wzrostu cen za nabyte od niego komponenty w okresie I – IV 2005r. za pośrednictwem składu konsygnacyjnego, powinna wykazać podatek należny i naliczony w deklaracji za maj 2005r.?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2005r., który wpłynął w dniu 16.05.2005r. uzupełnionym pismami z dnia 07.06.2005r. i 22.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej składu konsygnacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.05.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka nabywa towary za pośrednictwem składu konsygnacyjnego. Dostawca jest podmiotem z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej nie zarejestrowanym w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług. Spółka w oparciu o pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, znak nr PPB1-443/1269/04, z dnia 16.11.2004r. twierdzi, iż obowiązek podatkowy ciąży na Spółce jako na nabywcy. Spółka rozpoznaje obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

W dniu 02.05.2005r. dostawca zaopatrujący Spółkę za pośrednictwem składu konsygnacyjnego wystawił Spółce fakturę dotyczącą wzrostu cen za nabyte od niego komponenty w okresie styczeń - kwiecień 2005r. Spółka przedmiotową fakturę otrzymała 09.05.2005r.

Spółka pyta, czy od wystawionej przez dostawcę w dniu 02.05.2005r. faktury dotyczącej wzrostu cen za nabyte od niego komponenty w okresie I – IV 2005r. za pośrednictwem składu konsygnacyjnego, powinna wykazać podatek należny i naliczony w deklaracji za maj 2005r....

Spółka twierdzi, iż otrzymaną od dostawcy fakturę zaksięguje w rozliczeniu za maj 2005r. i wykaże podatek należny i naliczony w deklaracji za maj 2005r. na zasadach ogólnych opisanych powyżej.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach pismem z dnia 16.11.2004r., nr PPB1–443/567/04 zmienił udzieloną dla Spółki przez Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu informację o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, z dnia 28 czerwca 2004r. nr PSUS/PPO II/443/79/2004/JKD. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w przedmiotowym piśmie stwierdził, iż podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku od towarów i usług na terenie kraju będzie nabywca towaru, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatku od towarów i usług. W przedmiotowym piśmie podkreślono, iż dla nabywcy, tj. dla pytającej Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138.

Stosownie do przepisu art. 19 ust. 20 ww. ustawy, przepisy ust. 1-4, 11, 13 pkt 1 lit. a, pkt 3 i 5 oraz ust. 16 i 17 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Przepis art. 19 ust. 1 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (art. 86 ust. 10 pkt 2).

Przepis art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Przepis § 28 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 z późn. zm.) stanowi, iż przepisy § 12, § 16-20, § 22, § 23 i § 26 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Zgodnie z przepisem § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Przepis § 20 ust. 4 ww. rozporządzenia stanowi, iż nabywca otrzymujący fakturę korygującą:

  1. jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;
  2. jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.

W przypadku, gdy faktura korygująca podwyższa podatek należny, należy przyjąć, że sposób rozliczenia faktury korygującej uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia takiej faktury. Jeżeli wystawienie faktury korygującej spowodowane jest faktem, że pierwotna faktura w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedla stan faktyczny, który istniał w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży, sprzedawca ujmuje fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie koryguje deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Natomiast, gdy faktura korygująca podwyższająca podatek należny wystawiona jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w miesiącu jej wystawienia i deklaracji za ten miesiąc.

W przedmiotowej sprawie Spółka otrzymała w dniu 09.05.2005r. fakturę dotyczącą wzrostu cen wystawioną przez dostawcę. Wobec powyższego Spółka zobowiązana była wystawić fakturę wewnętrzną. W fakturze wewnętrznej Spółka zobligowana była wykazać podatek należny, który jednocześnie stanowi kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu w miesiącu powstania obowiązku podatkowego.

Spółka otrzymując w dniu 09.05.2005r. fakturę dotyczącą wzrostu cen jest uprawniona do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymała, jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, tj. za maj 2005r. oraz jest obowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za ten sam miesiąc, jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.

Interpretacji ww. przepisów prawa podatkowego udzielono wg stanu obowiązującego na dzień 31.05.2005r.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj