Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-16-2/05
z 24 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-16-2/05
Data
2005.05.24
Autor
Urząd Celny w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane
Słowa kluczowe
wyroby akcyzowe
Pytanie podatnika
Czy określenie „przeznaczone” zawarte w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, oraz w pozycji 6 załącznika nr 1 do tej ustawy, oznacza, iż wyrób jest faktycznie przeznaczony do użycia jako paliwo, domieszka, dodatek, czy też oznacza, iż wyrób może mieć przeznaczenie do tych celów?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 30 marca 2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 31 marca 2005 roku i pismami z dnia 22 kwietnia 2005 roku stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dot. pytania drugiego o treści: „Czy określenie „przeznaczone” zawarte w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, oraz w pozycji 6 załącznika nr 1 do tej ustawy, oznacza, iż wyrób jest faktycznie przeznaczony do użycia jako paliwo, domieszka, dodatek, czy też oznacza, iż wyrób może mieć przeznaczenie do tych celów ...” nie jest prawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 30 marca 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2005 roku i pismami z dnia 22 kwietnia 2005 roku. Z pism wynika, iż podatnik dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych eterów metylo – tert - butylowych zaklasyfikowanych pod symbol PKWiU 24.14.63-19.29 i kod CN 2909 19 00. Sprzedaż eterów metylo - tert - butylowych odbywa się „w zwykłej procedurze handlowej” nabywcom, którzy składają Spółce oświadczenia zawierające dane takie jak:1) nazwa podmiotu, adres, NIP; Pytanie Spółki brzmi następująco: „ Czy określenie „przeznaczone” zawarte w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, oraz w pozycji 6 załącznika nr 1 do tej ustawy, oznacza, iż wyrób jest faktycznie przeznaczony do użycia jako paliwo, domieszka, dodatek, czy też oznacza, iż wyrób może mieć przeznaczenie do tych celów ...” Zdaniem Spółki określenie „przeznaczone” zawarte w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, oraz w pozycji 6 załącznika nr 1 do tej ustawy, oznacza, iż wyrób może (ale nie musi) być przeznaczony do użycia jako paliwo silnikowe lub domieszka lub dodatek do paliw silnikowych. W myśl art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto w pozycji 6 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych ujęte zostały bez względu na symbol PKWiU pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu zgodnie z zapisem zawartym w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, faktycznie przeznaczone do zużycia do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto zdaniem tut. Organu określenie „przeznaczone” zawarte w pozycji 6 załącznika nr 1 do cyt. ustawy, również oznacza, iż istotnym jest faktyczne przeznaczenie sprzedawanych wyrobów akcyzowych, o których mowa w tej pozycji. Z literalnego bowiem brzmienia zapisu w pozycji 6 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, wynika, iż wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU. Oznacza to, iż nie jest zasadnym twierdzenie, że opodatkowaniu akcyzą podlegają towary, które mogą być przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ale te które są faktycznie przeznaczone. Odrębną kwestią jest ustalenie przeznaczenia sprzedawanych towarów, o których mowa w powyżej powołanych przepisach prawa. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Tak więc dowodami stwierdzającymi przeznaczenie sprzedawanych eterów metylo - tert- butylowych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych może być np. zawarta umowa, zamówienie lub oświadczenie zawarte w fakturze lub w innym dokumencie, jeżeli jednoznacznie wynika z nich, że nabywca zakupił je z przeznaczeniem do użycia jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Należy jednak wskazać, iż obowiązek dowodowy w ustaleniu przeznaczenia wyrobu o nazwie eter metylo - tetr - butylowy zaklasyfikowanego do symbolu PKWiU 24.14.63-19.29 i kodu CN 2909 19 00 w przedmiotowym stanie faktycznym ciąży na Spółce dokonującej sprzedaży tego towaru i na niej również spoczywa obowiązek dowodowy w tym zakresie oraz konsekwencje zawieranych transakcji z poszczególnymi kontrahentami. Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.