Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1456/04/CIP
z 16 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1456/04/CIP
Data
2004.09.16



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja celowa
dotacja podmiotowa
obniżenie podatku należnego
obrót
podstawa opodatkowania
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Czy otrzymane dotacje należy wliczać do podstawy opodatkowania?
Czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od zakupów, których wartość pokrywana jest środkami z dotacji?
Zdaniem Podatnika, otrzymane dotacje nie stanowią podstawy opodatkowania i nie należy wliczać ich do obrotu.
Jednocześnie Podatnik uważa, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupów, których wartość pokrywana jest środkami dotacji.


Stan faktyczny

Podatnik jest zakładem budżetowym, który zarządza i administruje terenami zieleni miejskiej z wyjątkiem zieleni w pasach drogowych oraz zarządza i administruje cmentarzami komunalnymi.

Działalność finansowana jest z opłat za korzystanie z miejsc na cmentarzach komunalnych i innych przychodów własnych oraz dotacji celowej i przedmiotowej określonej w uchwale budżetowej. Dotacje otrzymuje z budżetu gminy.

Dotacja przedmiotowa służy na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej, konserwacją urządzeń zabawowych oraz zakupem energii elektrycznej, wody i usług remontowych.

Dotacja celowa zgodnie z planem finansowym pokryje wydatki związane z nabyciem zakupów inwestycyjnych:

  • przebudowa alei parkowych w Parku Kultury i Wypoczynku,
  • przebudowa nawierzchni ciągów spacerowych na skwerach,
  • zakup urządzeń zabawowych do Parku Kultury i Wypoczynku,
  • zakup i montaż ławek i koszy na wyposażenie parków i skwerów miejskich.

Dotacje, które otrzymuje Podatnik podlegają szczegółowemu rozliczeniu i nie mogą być przeznaczone na inne cele niż związane z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej. Dotacje przedmiotowa i celowa wydatkowane są na zakupy związane z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej i żadna z nich nie jest dopłatą do świadczonych usług.

Podatnik głównie świadczy usługi cmentarne, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 93.03.11-00.00.

Od 1.05.2004r. wszystkie świadczone usługi przez Podatnika podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwoty uzyskane z tytułu sprzedaży usług cmentarnych (opłaty) służą na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem cmentarzy komunalnych.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).

Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym ten związek musi być bezpośredni i bezsporny.

W przedstawionym stanie faktycznym otrzymana dotacja przedmiotowa służy na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem terenów zieleni miejskiej, konserwacją urządzeń zabawowych oraz zakupem energii elektrycznej, wody i usług remontowych.

W związku z powyższym, jeśli otrzymana przez Podatnika przedmiotowa dotacja przeznaczona na finansowanie kosztów utrzymania zieleni na terenie miasta z jednej strony nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wówczas z drugiej strony fakt ten wpływać będzie na zasady rozliczania podatku naliczonego:

  • związanego z zakupami służącymi utrzymaniu terenów zielonych, gdyż biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, nie będzie podlegał odliczeniu podatek naliczony od zakupów związanych z czynnościami w zakresie utrzymania terenów zielonych, ponieważ zakupy te nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych,
  • związanego z zakupami służącymi całej działalności Podatnika, gdyż biorąc pod uwagę art. 90 ust. 1 i 2 - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10, a art. 90 ust. 7 ustawy o VAT stanowi - do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, przedmiotowa dotacja, jako nie związana z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług zwiększy - obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt. 1 tej ustawy przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj