Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/AV/443-2258/05/KN
z 1 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/AV/443-2258/05/KN
Data
2005.08.01



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi związane z kulturą
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
W ramach swojej działalności gospodarczej podatnik uczestniczy w stałych i objazdowych imprezach artystycznych, organizowanych przez inne podmioty gospodarcze i instytucje (spółki prawa handlowego, urzędy państwowe, jednostki samorządowe). Imprezy te zamawiane są przez w/w podmioty i obejmują publiczne wykonywanie przez podatnika utworów słownych, muzycznych, słowno-muzycznych i choreograficznych. Zamawiający płacą podatnikowi wynagrodzenie za wykonane spektakle, najczęściej w formie ryczałtowej. Wykonywane przez podatnika czynności sklasyfikowane zostały według PKWiU w grupie 92.31.2 – usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, w szczególności zaś w grupie 92.31.21-00.30 – usługi choreograficzne, baletowe, zespołów pieśni i tańca.Pytanie podatnika dotyczy prawidłowej stawki podatku od towarów i usług na świadczone przez niego w/w usługi.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 § 1 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zmian.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zmian.), w związku z wnioskiem z dnia 24.06.2005 w sprawie udzielenia informacji na temat stawki podatku od towarów i usług na świadczone usługi w zakresie artystycznego wykonawstwa utworów słownych, muzycznych, słowno-muzycznych oraz choreograficznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie n i e p o t w i e r d z a stanowiska Strony w przedstawionej sprawie i uznaje je jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 24.06.2005 do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika z prośbą o udzielenie – w trybie art. 14 a powołanej na wstępie ustawy – Ordynacja podatkowa – informacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego, a dotyczący prawidłowej stawki podatku VAT na świadczone usługi w zakresie artystycznego wykonawstwa utworów słownych, muzycznych, słowno-muzycznych oraz choreograficznych, sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupie PKWiU 92.31.2 – Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, a w szczególności w grupie PKWiU 92.31.21-00.30 – Usługi choreograficzne, baletowe, zespołów pieśni i tańca.

Stan faktyczny opisany w przedmiotowym wniosku przedstawia się następująco: podatnik uczestniczy w stałych i objazdowych imprezach artystycznych, organizowanych przez inne podmioty gospodarcze i instytucje (spółki prawa handlowego, urzędy państwowe, jednostki samorządowe itp.). Imprezy te zamawiane są przez w/w podmioty i obejmują publiczne wykonywanie przez MAZOWSZE utworów słownych, muzycznych, słowno-muzycznych i choreograficznych. Zamawiający płacą wynagrodzenie za wykonane spektakle, najczęściej w formie ryczałtowej.

Zdaniem Strony, w/w usługi powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 powołanej na wstępie ustawy o podatku VAT. Z katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w załączniku nr 4 do w/w ustawy o podatku VAT, wyłączone bowiem zostały usługi związane z kulturą (grupowanie ex 92) w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego – PKWiU 92.31.2. Przy braku zaś określenia definicji „wstępu” na w/w imprezy, uznać należy, że przyjęcie od zamawiającego wynagrodzenia za wykonane usługi (także w formie ryczałtowej), jest równoznaczne z wynagrodzeniem za wstęp na koncert czy przedstawienie.

Ustosunkowując się do w/w kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza co następuje.

Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. Zgodnie z poz. 11 w/w załącznika zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi z grupowania ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem m.in. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2.).

Zdaniem tut. organu podatkowego czynność sprzedaży usługi (koncertu muzycznego, spektaklu itp.) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawo do wstępu, stanowi świadczenie na rzecz zamawiającego podmiotu usługi w zakresie kultury, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku VAT jest z tego podatku zwolniona. Wynagrodzenia za taką usługę, otrzymanego od organizatora imprezy kulturalnej nie można traktować jako wynagrodzenia za wstęp na koncert czy przedstawienie, bowiem to organizator imprezy we własnym imieniu i na własny rachunek sprzedaje prawo wstępu na wskazane imprezy osobom indywidualnym lub podmiotom zbiorowym.

Z powyższych uregulowań zatem wywieść należy, że świadczenie usługi, o których mowa w zapytaniu z dnia 24.06.2005 jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w przedstawionej sprawie.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Strony, wiąże jedynie tut. organ podatkowy oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 cyt. ustawy – Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2B, 01-513 Warszawa, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej płatnej w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od odwołania i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj