Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
US34/DZ/415/14/AZ/05
z 23 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US34/DZ/415/14/AZ/05
Data
2005.06.23



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
przewóz dzieci
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty wystąpiło o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie potrącania zaliczek na podatek dochodowy przy zwrocie kosztów rodzicom za dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły.


Postanowienie

Na podstawie art. 14 a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko w zakresie prawa podatkowego odnośnie potrącania zaliczek na podatek dochodowy przy zwrocie kosztów rodzicom za dowóz do szkoły dzieci niepełnosprawnych

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 24.05.2005 r. (uzupełnionym w dniu 14.06.2005 r.) Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty wystąpiło o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie potrącania zaliczek na podatek dochodowy przy zwrocie kosztów rodzicom za dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż:

* zgodnie z ustawą z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71 b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

* zgodnie ze Statutem Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty- Praga Północ m. st. Warszawy do zadań Biura należy rozliczanie finansowania dowozu uczniów niepełnosprawnych (§ 6 ust. 14 załącznika Nr 12 do uchwały Nr XXIII/416/2003 Rady m. st. Warszawy z dnia 18.12.2003 r.)

Zdaniem Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty Praga Północ m. st. Warszawy zwrot kosztów transportu niepełnosprawnego ucznia jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.)

Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia należy stwierdzić:Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni- przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.Ponieważ z ustawy o systemie oświaty wynika, iż obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu do szkoły lub zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna własnym środkiem transportu, zwrot kosztów transportu niepełnosprawnego ucznia jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 17 b ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj