Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/121/PP2/443/37/2005
z 24 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/121/PP2/443/37/2005
Data
2005.08.24
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
moment powstania obowiązku podatkowego
opinia biegłego
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
1) Czy usługi świadczone przez biegłego sądowego są objęte podatkiem od towarów i usług i jaka jest stawka VAT?
2) Od jakiego momentu ona obowiązuje? 3) Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego dla w/w usług?
Pan X w dniu 14.07.2005 r. złożył do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności przez niego jako biegłego sądowego na zlecenie sądu. Ponieważ wniosek ten był niekompletny, Naczelnik tut. Urzędu w dniu 27.07.2005 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismo w sprawie uzupełnienia wniosku wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 16.08.2005 r. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku przez Stronę jest następujący: Jako biegły sądowy Pan X ma obowiązek podjęcia się funkcji biegłego i wydania opinii - art. 195 kpk, Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 08.06.1987 r. Termin jej wydania jak i inne czynności zakreślany jest przez zlecający organ procesowy - dział V rozdział 22 kpk (zależność prawna co do warunków wykonywania czynności). Wynagrodzenie za wydanie opinii precyzuje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18.12.1975 r. W chwili podjęcia się wydania opinii Pan X nie jest w stanie ustalić należności za jej wykonanie. Wypłata należności następuje na podstawie postanowienia organu zlecającego. Wystawiony przez Pana X rachunek może zostać skorygowany (odjęcie roboczogodzin, obniżenie stawki) przez zlecający organ procesowy (zależność prawna co do wynagrodzenia). Zgodnie z art. 7 kpk organ procesowy ma możliwość swobodnej oceny dowodów. Opinia Pana X jako biegłego sądowego jest jednym z dowodów. W przypadku wydania błędnej decyzji konsekwencją dla Pana X może być sankcja karna (gdyby organ procesowy udowodnił celowe i świadome wydanie błędnej opinii), lub pozbawienie funkcji biegłego sądowego (zależność prawna co do odpowiedzialności wobec zlecającego wykonanie tych czynności). Pan X jest biegłym sądowym z zakresu klasycznych badań dokumentów. Z tytułu wykonywania na rzecz sądu czynności biegłego (sporządzania ekspertyz pismoznawczych) osiąga przychody, które w podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikowane są jako przychody z działalności wykonywanej osobiście na zlecenie organów władzy i administracji - art. 13 pkt 6 updof. Płatnikiem podatku z tytułu osiągania tych przychodów jest sąd, który po zakończeniu roku wystawia mu z tego tytułu deklarację PIT-8B. Przychody te Pan X uznawał za niepodlegające podatkowi od towarów i usług, dlatego też nie rozliczał dotychczas tego podatku. W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dn. 25 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, w którym znalazł się par. 3 ust. 2 odnoszący się do momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług biegłych świadczonych na rzecz sądów i prokuratury, Pan X zwrócił się z zapytaniem: Przychody za w/w czynności wykonywane na zlecenie sądu Pan X uznawał za niepodlegające podatkowi od towarów i usług i w dalszym ciągu tak uważa. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że przedstawione powyżej stanowisko Pana X jest nieprawidłowe. Ad. 1) W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zatem oceny zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na zlecenie sądu przez biegłych sądowych należy dokonywać w świetle uregulowań zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, pod kątem kryterium decydującym o uznaniu tych osób za podatników podatku od towarów i usług. Opinia wydana przez biegłego jest dowodem w postępowaniu sądowym, a nie usługą, której bezpośrednim odbiorcą jest uczestnik postępowania. Nie można zatem mówić, że sąd bierze odpowiedzialność za opinię biegłego, w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że czynności wykonywane na zlecenie sądu przez biegłych sądowych nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i są opodatkowane stawką podstawową, tj. 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.). Ad. 2) Jak wynika z powyższego przepisu kwoty osiągane ze sprzedaży usług polegających na wydawaniu opinii na zlecenie sądu podlegają zwolnieniu podmiotowemu do momentu przekroczenia progu podatkowego w zakresie podatku VAT (w 2005 r. próg ten wynosi 43.800 zł., natomiast w 2004 r. - 45.700 zł.). W przypadku podatnika rozpoczynającego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT w trakcie roku podatkowego jest on zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży wartości progu podatkowego - art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. Tak więc musi Pan prześledzić swoją działalność począwszy od 1 stycznia 2003 r. I tak: Ad. 3) Natomiast w okresie od 01.05.2004 r. do 31.05.2005 r. obowiązek podatkowy w stosunku do czynności wykonywanych na zlecenie sądu przez biegłych sądowych (jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) powstawał zgodnie z art. 19 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT, tj. z chwilą wykonania usługi (uprawomocnienia się orzeczenia przyznającego wynagrodzenie). Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstawał z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 cyt. ustawy o podatku VAT). Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.