Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-18/05/TS
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-18/05/TS
Data
2005.06.20



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
olej opałowy
produkcja
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem odnośnie mieszania dwóch paliw do celów żeglugowych w celu uzyskania paliwa o innych parametrach. Zdaniem podatnika czynność taka nie musi odbywać się w składzie podatkowym.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) oraz art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 21.03.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów w zakresie stosowania przepisów podatkowych,
Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8 z 2005r., poz. 60) postanawia, iż stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21.03.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek firmy XX, uzupełniony w dniu 17, 20.05.2005r. oraz 15.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie przygotowywania paliw żeglugowych.

Firma XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na obrocie paliwami ciekłymi.
Z informacji zawartej we wniosku wynika, że Spółka zamierza także przygotowywać paliwa żeglugowe o normie RME-25 lub RMG-35 na statkach, bunkierkach. Poprzez mieszanie dwóch paliw żeglugowych w zbiornikach ładunkowych powstanie gotowy produkt w postaci paliwa żeglugowego o wymaganych przez kontrahenta parametrach. Firma przewiduje dwie możliwości mieszania paliw.
W pierwszym przypadku składnikiem byłoby paliwo pochodzące z importu w ramach kontyngentu bezcłowego i zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie
o kodzie CN 2710196310 - olej opałowy o zawartości siarki 1-2%, gęstości maksymalnej 900,0 kg/m oraz lepkości maksymalnej 11,0 mm²/s w temperaturze 40°C.
Jako drugi składnik, dodawane byłoby paliwo pochodzące z Rafinerii X odbierane przez podmiot uprawniony, (firmę XX) tj. olej opałowy o zawartości siarki 2-2,8%, maksymalnej gęstości 991,0kg/m oraz lepkości maksymalna 390,0 mm²/s w temp.50°C .
Dla uzyskania paliwa żeglugowego o normie RME-25 lub RMG-35 na bunkierce mieszaniu podlegałoby również paliwo kraju trzeciego, przed dopuszczeniem do obrotu, przeznaczone na cele żeglugowe o kodzie CN 2710196310 (olej opałowy) o zawartości siarki 1-2%, maksymalnej gęstości 900,0kg/m i maksymalnej lepkości 11,0 mm²/s w temp. 40°C i olej opałowy z Rafinerii X, odbierany przez firmę XX na cele żeglugowe o zawartości siarki 2-2,8%, maksymalnej gęstości 991,0 kg/m, maksymalnej lepkości 390,0 mm²/s w temp. 50° C.

Zdaniem Spółki przygotowanie paliwa żeglugowego o określonych parametrach, które odbywałoby się poprzez zmieszanie dwóch paliw tj. paliwa ciężkiego oraz paliwa obniżającego lepkość nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Spółka informuje, iż w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z póź. zm.) producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego .
W przepisach regulujących opodatkowanie wyrobów akcyzą brak jest definicji legalnej pojęcia "komponentu". Stąd też, wyjaśnień w tym zakresie należy poszukiwać w potocznym znaczeniu tego słowa. Mają tu, zatem zastosowanie ogólnodostępne słowniki języka polskiego. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w jednym z nich tj. Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN Sp. z o.o., Warszawa 1995r., pod pojęciem " komponentu" należy rozumieć " część składową czegoś, składnik element".

Wobec powyższego firma XX dokonując mieszania paliw w celu uzyskania paliwa żeglugowego o innych parametrach stanie się automatycznie producentem paliw silnikowych .
Produkcja natomiast paliw może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Stanowi o tym art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w myśl którego produkcja i przetworzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Składem podatkowym jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnością zgodnie z ustalonymi warunkami.
Art. 31 ustawy w ust. 1i 2 zawiera w swej treści warunki, jakie winien spełnić podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenia na prowadzenie składu podatkowego składu .

    Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego udzielane jest na wniosek podmiotu ubiegającego się o wydanie takiego zezwolenia. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01.03.2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego.
    Do wniosku w myśl § 3 ust. 1 w/w rozporządzenia należy dołączyć:
    - dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług ( VAT ),
    - dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy:
    - zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
    - decyzje o nadaniu numeru identyfikacyjnego ( NIP );
    - potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
    - zaświadczenie wydane przez:
  • właściwego naczelnika urzędu skarbowego i naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa i cłem,
  • właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
    - informacje z krajowego rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo przeciw obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;
    - oświadczenie wnioskodawcy, że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, ani likwidacyjne;
    - odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
    - szacunkowe dane dotyczące ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mają być produkowane, przetwarzane, magazynowane, przyjmowane i wysyłane w składzie podatkowym w okresie jednego miesiąca;
    - szacunkowe dane dotyczące rodzajów i ilości surowców zużytych do produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
    - szacunkowe dane na temat ilości lub wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, będących przedmiotem dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego w okresie jednego miesiąca;
    - oświadczenie wnioskodawcy, że miejsce, w którym ma być prowadzony skład spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
    - inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia;
    - szczegółowy plan składu podatkowego wraz z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym;
    - projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.

Ponadto jednym z warunków udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z treścią art. 43. ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.
Kierując się dyspozycją art. 200 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r.,poz. 60) w dniu 24.05.2005r postanowieniem nr 4210000-PA-9102-18/05/TS wyznaczono Stronie siedmiodniowy termin do ewentualnego wypowiedzenia się w sprawie zgromadzonego materiału dowodowego, wykonując tym samym obowiązek zapewnienia Stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania , a przed wydaniem rozstrzygnięcia, umożliwienie jej wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów. Postanowienie to zostało doręczone Stronie w dniu 27.05.2005r. Strona nie skorzystała z przysługującego jej prawa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku

Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj