Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-97/05/DG
z 19 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-97/05/DG
Data
2005.07.19
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dotacja
opodatkowanie
Pytanie podatnika
czy wskazany we wniosku sposób opodatkowania dotacji jest prawidłowy?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, póz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 11.04.2004r. (wpływ do tut. Urzędu 19.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 11.04.2004r. (wpływ do tut. Urzędu 19.04.2005 r.) za prawidłowe Uzasadnienie Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący:Podatnik otrzymuje od Urzędu Miasta oraz od Ministerstwa Kultury dotacje, na zorganizowanie Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych, które to pozwalają na obniżenie ceny biletów na spektakle Festiwalu Szkół Teatralnych, a zatem, jak Podatnik stwierdza, przedmiotowe dotacje podlegają, na podst. art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535)temu podatkowi. Wg Podatnika w otrzymanej dotacji zawarty jest podatek VAT, gdyż obrotem jest kwota dotacji pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.Strona jako przykład podała następującą sytuację: "otrzymujemy 1000 zł dotacji, traktujemy ją jako dotację brutto, zawierającą w sobie 7% podatku VAT, mamy do dyspozycji 934.58 zł dotacji netto, do Urzędu Skarbowego odprowadzamy VAT = 7% od 934.58 w kwocie 65.42 zł. Strona zapytuje jak powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług w/w dotacje. Podatnik prosi o potwierdzenie, że postępowanie powyższe jest prawidłowe, co należy rozumieć, że wg Jego stanowiska wykazany we wniosku sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowej dotacji jest prawidłowy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego: Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący:Podatek od towarów i usług jest podatkiem obrotowym, stąd ustawodawca zredagował artykuł traktujący o podstawie opodatkowania (art. 29 ust. 1 zd. 1. w/w ustawy) w sposób następujący: podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 zd. 2. ustawy o podatku od towarów i usług). Cytowany artykuł stanowi, że obrotem jest takżeotrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarówlub świadczeniem usług. Zdaniem podatnika dotacje otrzymywane przez niego mają właśnie takicharakter, tj. dotacji przedmiotowych, w związku z czym i one stanowią obrót. Dotacja ma na celu pokryć podmiotowi różnicę pomiędzy wartością rynkową dostarczanego towaru lub świadczonej usługi a ceną jaką dostawca/świadczeniodawca za przedmiot w/w czynności otrzymuje. Skoro dopłata ma pokryć Podatnikowi także kwotę należnego od niej podatku - powinna być traktowana jako kwota brutto tj. zawierająca już należny od niej podatek. Dotacja będąca dofinansowaniem konkretnej transakcji stanowi, jak już wcześniej nadmieniono, uzupełnienie ceny towaru/usługi i właściwie nie stanowi ona przedmiotu samoistnego opodatkowania, lecz jako element wynagrodzenia podatnika, z tytułu dostawy towaru lubświadczenia usługi. Jednak jeżeli występuje potrzeba obliczenia podatku od otrzymanej dotacji należy przyjąć następujący sposób jego wyliczenia: w myśl art. 29 w/w ustawy kwota netto(obrotem) stanowiącą podstawę opodatkowania jest kwota należna (kwota brutto) pomniejszona o kwotę podatku należnego, którego wysokość stanowi wynik mnożenia kwoty brutto przez � w zależności od właściwej stawki - 22 / 122, 7 / 107, 3 / 103. Powyższe postępowanie, tj. stosowanie, do obliczenia kwoty netto dotacji, mnożnikaodpowiadającego stawce podatku właściwej dla danej usługi/towaru wynika stąd, że dotacja, jak jużwcześniej nadmieniono, właściwie nie stanowi przedmiotu samoistnego opodatkowania, a podlegaopodatkowaniu jako element ceny towaru/usługi, zatem powinna być opodatkowana według stawek imprzynależnych. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Należy zauważyć, że brzmienie cyt. art. 29 ust. l po nowelizacji w/w przepisu, która weszła w życie z dniem 01.06.2005r., jest następujące: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 cyt. ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Pouczenie Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.