Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1436/2BV/443/170/05/MKow
z 22 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1436/2BV/443/170/05/MKow
Data
2005.07.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
samodzielna działalność gospodarcza
sądy
świadczenie usług
tłumacz


Pytanie podatnika
Dot. zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez tłumacza przysięgłego na żądanie sądów, prokuratury, policji,


W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 07.07.2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 08.07.2005 r.), podała Pani, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie tłumaczeń oraz jest tłumaczem przysięgłym ustanowionym przy Sądzie Okręgowym w Warszawie. Przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu wykonywania czynności tłumacza przysięgłego na zlecenie sadów , prokuratury, policji są wymienione w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowym wniosku informuje Pani, że w związku z wykonaniem zleconego tłumaczenia przysięgłego na rzecz Komendy Stołecznej Policji w Warszawie, wystawiła Pani fakturę VAT, która została zwrócona przez Komendę z odmową jej realizacji, z uwagi na bezpodstawne naliczenie podatku VAT z tytułu wykonywanego zlecenia. W przedmiotowym wniosku zadała Pani pytanie, czy opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług tłumacza przysięgłego w wyniku wyznaczenia przez sąd, prokuraturę , policję. Pani zdaniem czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków , określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę.


Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście stwierdza, co następuje: Zasady wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego określają przepisy ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. Nr 273, poz. 2702) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie mają zwłaszcza przepisy:
1)art. 13 ustawy, określający zakres czynności wykonywanych przez tłumacza przysięgłego; zgodnie z tym przepisem tłumacz przysięgły jest uprawniony do: sporządzania i poświadczania tłumaczeń z języka obcego na język polski, z języka polskiego na język obcy, a także do sprawdzania i poświadczania tłumaczeń w tym zakresie, sporządzonych przez inne osoby;sporządzania poświadczonych odpisów pism w języku obcym, sprawdzania i poświadczania odpisów pism, sporządzonych w danym języku obcym przez inne osoby; dokonywania tłumaczenia ustnego;
2)art. 15 ustawy, zgodnie z którym tłumacz przysięgły nie może odmówić wykonania tłumaczenia w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, na żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej, chyba że zachodzą szczególnie ważne przyczyny uzasadniające odmowę;
3)przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie wynagrodzenia za czynności tłumacza przysięgłego (Dz. U. Nr 15, poz. 131), wydanego na podstawie art. 16 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy, określające stawki wynagrodzenia za czynności tłumacza przysięgłego wykonywane na żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej.

Analizując problem opodatkowania czynności tłumacza przysięgłego na żądanie sądu, prokuratora, policji rozważyć należy, czy występują przedmiotowe i podmiotowe przesłanki opodatkowania. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług jakiejkolwiek czynności nastąpi tylko wówczas, gdy czynność ta jest wymieniona jako podlegająca opodatkowaniu, a jednocześnie została wykonana przez podmiot działający dla tej czynności w charakterze podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Oznacza to, że status podatnika podatku od towarów i usług związany jest z samodzielnym prowadzeniem działalności gospodarczej, w rozumieniu cytowanych wyżej przepisów ustawy.Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem VAT reguluje art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy, sam fakt wykonywania pewnych czynności z nakazu organu władzy publicznej nie jest kryterium do uznania, że świadczenie nie jest wykonywane samodzielnie. W tym kontekście zauważyć należy, że czynności określone w art. 13 ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego, wykonywane na żądanie organów władzy publicznej, stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Są to ponadto czynności odpłatne – tłumaczowi przysięgłemu należy się wynagrodzenie, określone w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, a związek pomiędzy wynagrodzeniem a świadczeniem usług ma charakter bezpośredni.W przedmiotowej sprawie głębszej analizy wymaga regulacja zawarta w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią wskazanego przepisu za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 – 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.Z kolei w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a w szczególności wynagrodzenia biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym. Cytowany przepis obejmuje zatem swoim zakresem także przychody tłumaczy przysięgłych z tytułu czynności wykonywanych na żądanie organów władzy publicznej.Nie ma wątpliwości, że w przypadku zlecenia tłumaczowi przysięgłemu przez sąd, prokuraturę , policję wykonania określonej czynności, pomiędzy tym podmiotami powstaje relacja mająca charakter stosunku prawnego. Niewątpliwie też w ramach tego stosunku prawnego określone są warunki wykonywania czynności tłumacza przysięgłego (określone są m.in. w ustawie o zawodzie tłumacza przysięgłego) oraz wynagrodzenie (w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie wynagrodzenia za czynności tłumacza przysięgłego). Aby jednak uznać, że dla danej czynności znajduje zastosowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki określone we wskazanym przepisie, a zatem występować musi również odpowiedzialność zlecającego wykonanie tej czynności. W przypadku czynności tłumaczy przysięgłych, wykonywanych na żądanie sadów, prokuratury, policji, zasadnym jest twierdzenie, iż zlecający nie bierze na siebie odpowiedzialność za czynności tłumacza. W szczególności żaden przepis prawa nie przenosi na te organy odpowiedzialności zawodowej tłumacza przysięgłego, określonej w przepisach rozdziału 4 ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego, za niewypełnienie albo nienależyte lub nierzetelne wypełnienie zadań lub obowiązków określonych w przepisach ustawy, w tym zadań określonych w art. 15 ustawy. Podkreślenia wymaga fakt, iż tłumaczenie dokumentu sporządzone przez tłumacza przysięgłego na zlecenie w/w organów jest dowodem w postępowaniu sądowym. Reasumując, czynności wykonywane przez tłumacza przysięgłego na żądanie sądów, prokuratury, policji podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak możliwości wyłączenia ich z zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług wynika z faktu, iż nie jest spełniony warunek odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Zatem należy uznać, że czynności te świadczone są w ramach samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej. Tym samym wykonując wyżej wymienione czynności świadczy Pani usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, działając przy tym w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 powołanej ustawy.

Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22.04.2005 r. należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie tut. organ podatkowy zaznacza, że zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 czerwca.2005 r. znowelizowanymi przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wprowadzonymi ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 90 poz. 756) artykułowi 15 ust. 3 pkt 3 zostało nadane nowe brzmienie tj. za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 – 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj