Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim
1412/PP/443-15-B/05
z 21 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1412/PP/443-15-B/05
Data
2005.04.21



Autor
Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników


Słowa kluczowe
brak
likwidacja działalności
obowiązek
zgłoszenie rejestracyjne


Pytanie podatnika
Dotyczy braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działaności organowi podatkowemu.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. nr 8 poz. 60) w związku ze złożonym przez xxxxx xxxxx i xxxxxx xxxxxxx Spółkę Cywilną xxxxx NIP xxx-xx-xx-7xxx w dniu 3 marca 2005 roku wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim - uznaje przedstawione we wniosku stanowisko o braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności organowi podatkowemu – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 3 marca 2005 roku wpłynął wniosek xxx xxxx i xxxxxx xxxxxx xxxxxx Spółki Cywilnej xxxx NIP xxx-xx-xx-xxx o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności.

Stan faktyczny zaprezentowany przez pytającego;

Spółka prowadzi działalność gospodarczą od 25.08.1993 roku i jest podatnikiem VAT. Do listopada 2002 roku Spółka prowadziła działalność polegającą na produkcji wyrobów z drewna w xxxxxxxx. W listopadzie 2002 roku Spółka zmieniła siedzibę oraz przeniosła cały posiadany majątek produkcyjny do nowej siedziby w xxxxxxx6, gmina xxxxxxxxxxxx.

Spółka posiada zasadniczo wszystkie potrzebne składniki majątkowe takie jak środki trwałe, przedmioty trwałe, środki obrotowe oraz dokumentację projektową i ofertową oraz budynek gospodarczy będący w bezpłatnym użytkowaniu. Wymagają one ponownego zorganizowania w działającą całość. Spółka prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia tego celu. Z uwagi na uwarunkowania finansowe Spółka prowadzi prace adaptacyjne wyłącznie nakładem żywej pracy wspólników.

30 października 2002 roku Spółka dokonała ostatniej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (sprzedaż wyrobów z posiadanych zapasów). 22 listopada 2002 roku Spółka złożyła deklarację VAT-7 za październik, w której ostatni raz wykazała sprzedaż. Począwszy od listopada 2002 roku Spółka składa deklaracje miesięczne VAT-7 w Urzędzie Skarbowym w Mińsku Mazowieckim. W deklaracjach tych Spółka nie wykazuje podatku należnego, ponieważ po zmianie siedziby nie wystąpiły czynności opodatkowane. W deklaracjach tych Spółka wykazuje różnicę podatku naliczonego i podatku należnego rozliczoną w deklaracji VAT-7 za październik 2002 roku, jako podatek do odliczenia oraz podatek naliczony od zakupów wykazanych w deklaracjach za listopad i grudzień 2002 roku jako podatek do rozliczenia w najbliższym okresie, w którym wystąpią czynności opodatkowane (od stycznia 2003 roku Spółka nie dokonuje nowych zakupów). Od maja 2004 roku w nowych formularzach deklaracji obie kwoty wykazywane są łącznie w jednej pozycji.W końcu 2002 roku Spółka oceniła, że na skutek okoliczności okres trwania prac adaptacyjnych i organizacyjnych w nowej siedzibie, zmierzających do wznowienia produkcji będzie raczej długi i nie chce prowadzić równolegle działalności w innym zakresie, która okres ten jeszcze wydłużyłaby.

W styczniu 2003 roku Spółka zawiadomiła US o zawieszeniu działalności na 6 miesięcy następnie powtarzała to oświadczenie jeszcze 3-krotnie, za każdym razem na 6 miesięcy, tak że łącznie objęły one lata 2003 i 2004. Pisma skierowane do US nie miały na celu zawiadomienia o zaprzestaniu działalności w rozumieniu jej zakończenia lecz jedynie o przerwie w wykonywaniu działalności spowodowanym okolicznościami. Chodziło o to, aby nie narażać Spółki na ewentualne zarzuty w związku z brakiem dokumentacji z tego okresu.W opisanym stanie faktycznym Spółka postawiła następujące problemy:

1. prawa do odliczenia podatku naliczonego,2. braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności,3. braku obowiązku opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy.

Tutejszy organ podatkowy działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60) – w odniesieniudo problemu dotyczącego braku obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności - udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w w/w wniosku.

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Identyczne w swej treści postanowienia zawierał art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

W przedstawionej sytuacji fakt zaprzestania wykonywania przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu zrodził obowiązek zgłoszenia zaprzestania działalności. Zgłoszenie powinno być dokonane stosownie do podjętej decyzji o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W opisanym stanie faktycznym przedmiotowe zgłoszenie powinno nastąpić z chwilą podjęcia planów o zmianie siedziby i przeniesienia majątku do nowej siedziby co wiąże się z potrzebą ponownego zorganizowania zakładu. Wtedy to Spółka -jak podano we wniosku- oceniła, że okres adaptacyjny będzie trwał długo i nie chce prowadzić równolegle działalności w innym zakresie.

W odniesieniu do przedstawionej przez Spółkę argumentacji, o tym że o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu można stanowić dopiero po upływie terminów przewidzianych w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) lub w art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)- w aspekcie praw do podatku naliczonego – tutejszy organ stwierdza, że powołane przepisy normują odpowiednio czas rozliczania podatku naliczonego i prawo do korekty tego podatku a nie jak wywodzi Spółka przerwy w działalności podmiotów gospodarczych.

Wskazane przez tutejszy organ przepisy art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) i 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dotyczą wyłącznie wykonywania czynności opodatkowanych, a nie działalności gospodarczej – odnosić się więc będzie także do podatnika, który w dalszym ciągu prowadzić będzie działalność gospodarczą (tutaj: przeorganizowanie zakładu i zmiana siedziby bez dokonywania zakupów na rzecz Spółki) jednakże wyłącznie w odniesieniu do czynności nieopodatkowanych. Skoro więc nastąpiło trwałe zaprzestanie a nie tylko kilkumiesięczna przerwa w wykonywaniu działalności, to fakt ten podlega zgłoszeniu zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) bądź art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Stosownie do art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj