Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim
12/05/IPD-415/09/05/MP
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
12/05/IPD-415/09/05/MP
Data
2005.06.20



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie Odrzańskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
powstanie obowiązku podatkowego
roboty budowlane
roboty w toku
wykonawstwo inwestycyjne


Pytanie podatnika
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy robotach melioracyjno- budowlanych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.), w odpowiedzi na wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 18.03.2005r. (data wpływu 21.03.2005r.) Pana W. B. w zakresie momentu powstania obowiązku w podatku dochodowym przy robotach melioracyjno – budowlanych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanawia stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku uznać za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 21.03.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym przy robotach melioracyjno-budowlanych.

Zdaniem podatnika obowiązek podatkowy w tym zakresie powstaje w chwili dokonania ostatnich prac na prowadzonej budowie i wystawieniu faktury za te roboty.

Z wniosku wynika, iż Pan wykonywał usługi melioracyjno -budowlane w listopadzie i grudniu 2004r., a w styczniu 2005r. dokonał ostatnich prac porządkowych. Za wykonane usługi melioracyjno -budowlane i prace porządkowe wystawił fakturę w styczniu 2005r. i w tym miesiącu rozliczył przychód wynikający z tej faktury, natomiast poniesione koszty związane z tym zadaniem wykazał jako roboty w toku. Natomiast zdaniem podatnika w przypadku, gdy roboty były wykonywane przez podwykonawców, którzy wystawili faktury w miesiącu styczniu (po ostatecznym odebraniu robót) nie ma robót w toku na koniec okresu rozliczeniowego (rok 2004), więc koszty i przychód z tytułu wykonania tych robót prawidłowo rozliczył w deklaracji za miesiąc styczeń 2005r.

Podatnik powołując się na art. 14 ust. 1 c ustawy z dnia 29 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), uważa, iż obowiązek podatkowy powstaje w chwili dokonania ostatnich prac na prowadzonej budowie i wystawieniu faktury za te roboty, ponieważ częściowe wykonanie robót w myśl zawartej umowy nie stanowiło tytułu do zapłaty.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miast), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie natomiast z art. 14 a § 2 wyżej cyt. ustawy podatnik składając wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Ponieważ wniosek o interpretację z dnia 18.03.2005r. nie zawierał jednoznacznego opisu stanu faktycznego tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków oraz podania precyzyjnej informacji (wezwanie z dnia 18.05.2005r.)

    - czy w indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym,
    - kiedy faktycznie zostały zakończone roboty budowlane,
    - kiedy został dokonany odbiór robót przez inspektora nadzoru budowlanego,

- czy w zawartej umowie na wykonanie robót budowlanych były przewidziane roboty porządkowe jako odrębny element tej umowy,

    - czy w zawartej umowie były przewidziane płatności za częściowe wykonanie robót, czy jedynie za pełne wykonanie robót...

W dniu 30.05.2005r. wpłynęło do tut. organu podatkowego pismo Pana, będące odpowiedzią na w/w wezwanie. Podatnik w piśmie podtrzymuje treść zapytania zawartego we wniosku z dnia 18.03.2005r. dot. momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym przy robotach melioracyjno-budowlanych, tzn. kiedy należy odprowadzić podatek dochodowy ze sprzedaży usług melioracyjno budowlanych. Opisuje jednocześnie dwa przypadki realizacji robót melioracyjno-budowlanych.

Pierwszy, gdy wykonuje usługi w miesiącu listopadzie i grudniu 2004 roku, a w miesiącu styczniu 2005r. dokonuje ostatnich prac porządkowych i wystawia fakturę w styczniu 2005r. i w tym miesiącu rozlicza podatek dochodowy wynikający z faktury, natomiast poniesione koszty związane z tym zadaniem wykazuje jako roboty w toku. Podatnik wskazał, iż w tym przypadku roboty zostały faktycznie zakończone w miesiącu styczniu 2005r. a odbiór robót dokonywany był w grudniu 2004r. i styczniu 2005r. Pierwszy, gdy wykonuje usługi w miesiącu listopadzie i grudniu 2004 roku, a w miesiącu styczniu 2005r. dokonuje ostatnich prac porządkowych i wystawia fakturę w styczniu 2005r. i w tym miesiącu rozlicza podatek dochodowy wynikający z faktury, natomiast poniesione koszty związane z tym zadaniem wykazuje jako roboty w toku. Podatnik wskazał, iż w tym przypadku roboty zostały faktycznie zakończone w miesiącu styczniu 2005r. a odbiór robót dokonywany był w grudniu 2004r. i styczniu 2005r.

Drugi, gdy roboty jak wyżej były wykonywane również przez podwykonawców, którzy wystawią faktury w miesiącu styczniu 2005r. (po ostatecznym odebraniu robót) a zakończenie robót nastąpi w lutym. Zdaniem podatnika w tym przypadku nie ma robót w toku na koniec okresu rozliczeniowego 2004r., więc koszty i przychód z tytułu wykonania tych robót rozlicza w deklaracji za miesiąc styczeń 2005r. Podatnik wskazał, iż w tym przypadku roboty zostały zakończone faktycznie w lutym 2005r. oraz, że odbiór robót dokonywany był w grudniu 2004r. raz w styczniu 2005r. i raz w lutym 2005r. nie podając przez kogo był dokonany (czy przez podatnika, czy inspektora nadzoru). Ponadto z pisma podatnika wynika, że roboty porządkowe nie były przewidziane jako odrębny element umowy, a w umowie zapis dotyczący płatności określał, że zapłata nastąpi w terminie 14 dni po ostatecznym odbiorze robót i wystawieniu faktury.

Podatnik nie podał jednak jednoznacznie we wniosku i w piśmie uzupełniającym kiedy nastąpiło wykonanie robót.

Wypełniając obowiązek wynikający z cytowanego art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Zdarzeniem takim jest, zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), uzyskanie dochodu. Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Podatek dochodowy od osób fizycznych obliczany jest za okresy roku podatkowego (rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy). W trakcie roku podatnicy tego podatku uiszczają zaliczki na podatek. W przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą i opłacającej podatek dochodowy na zasadach ogólnych, prowadzącej podatkową księgę przychodów i rozchodów zastosowanie będą miały przepisy art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 44 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, że podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f.

Z art. 44 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania. Jeżeli jednak podatnik na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych lub naczelnik urzędu skarbowego zarządzi sporządzenie takiego remanentu, dochód ustala według zasad określonych w art. 24 ust. 2.

Natomiast z art. 44 ust. 3 wyżej cyt. ustawy wynika, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
    2) zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27 b,
    3) zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Z powyższego wynika, iż obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje wówczas, gdy dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczy kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku. W 2004r., jak również w 2005r. kwota ta wynosi 2.789,89 zł, jeżeli podatnik nie korzysta z odliczeń od dochodu lub/i podatku. Zgodnie z art. 44 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczki miesięczne, od przychodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.

Momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym nie można więc wiązać z wykonaniem robót melioracyjno-budowlanych i wystawieniem konkretnej faktury. Jak opisano wyżej podatnik obliczając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych uwzględnia wszystkie uzyskane przychody nie tylko wynikający z pojedynczej wystawionej faktury oraz wszystkie poniesione koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku tut. organ podatkowy uznaje się za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie sporządzenia interpretacji.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 5,00 zł w znakach skarbowych oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj