Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-30/12-4/AK
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-30/12-4/AK
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
działki
grunty
nieruchomości
sprzedaż gruntów
stawka
zamiar


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu.



Wniosek ORD-IN 764 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 16 marca 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem zajmującym się ponad 10 lat uprawą roślin (zboża-pszenżyto, jęczmień, mieszanka, ziemniaki,) oraz hodowlą trzody chlewnej W skład gospodarstwa rolnego wchodzą grunty o pow. 13,09 ha, w tym stanowiąca własność jego oraz małżonki na zasadach wspólnoty majątkowej małżeńskiej, nabyta w drodze darowizny dnia 11 grudnia 2001 r., położona w X działka mająca pierwotnie nr (...), a w wyniku decyzji podziałowej z dnia 12 października 2011 r. wydanej przez Burmistrza Miasta i Gminy powstały działki nr (...), nr (...), nr (...). Wszystkie wymienione wyżej działki objęte są obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym dnia 29 listopada 2001 r., w którym działki nr (...) oraz (...) oznaczone są jako „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”.

W Urzędzie Skarbowym Zainteresowany złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) rezygnując z dniem 1 maja 2011 r. ze zwolnienia od podatku VAT stając się jego płatnikiem.

Wnioskodawca chce sprzedać, a Urząd Miasta i Gminy chce kupić działki nr (...) oraz (...) z przeznaczeniem pod budowę ciągu komunikacyjnego.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. przedmiotowy grunt od 2001 r. do dnia dzisiejszego wykorzystuje w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  2. od dnia 1 maja 2011 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w związku z prowadzoną działalnością rolniczą (nie brał pod uwagę sprzedaży nieruchomości gruntowych),
  3. status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy posiadał od chwili nabycia prawa własności gospodarstwa do dnia 30 kwietnia 2011 r., do dnia tego korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy,
  4. posiadanych gruntów nie udostępniał ani nie udostępnia innym osobom,
  5. wcześniejsza sprzedaż gruntu, który użytkował rolniczo i tak był oznaczony również w ewidencji, która miała miejsce w 2004 roku, w czasie gdy był rolnikiem ryczałtowym. Nabywcą był Urząd Miasta i Gminy na sprzedanym gruncie powstała stacja uzdatniania wody,
  6. w przyszłości zamierza dokonywać sprzedaży gruntów stanowiących rolę, po uprzednim ich wydzieleniu,
  7. nie zostały przez Zainteresowanego poniesione żadne nakłady w celu przygotowania działek do sprzedaży, nie zamierza też nakładów takich ponosić,
  8. o podział działki wystąpił Zainteresowany, będąc właścicielem, jednakże nastąpiło to po ustnych ustaleniach z pracownikami Urzędu Miasta i Gminy, co do szerokości i kształtu działek, które mają być nabyte przez ww. Urząd. Podział został zatwierdzony decyzją podziałową z dnia 12 października 2011 r., celem podziału było wydzielenie odrębnych nieruchomości gruntowych z zamiarem przeniesienia prawa własności z osoby fizycznej, czyli Wnioskodawcy, na Urząd Miasta i Gminy. Zgodnie bowiem z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym dnia 29 listopada 2001 r. powyższe działki ((...), (...)) stanowią w ww. planie „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”. Po zakupie Urząd Gminy zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegającej na budowie ciągu komunikacyjnego – drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedając na rzecz Gminy grunty (działki) wchodzące w skład gospodarstwa rolnego Zainteresowany powinien wystawić fakturę VAT... Jeśli tak, to czy znaczenie ma tutaj wspólnota majątkowa małżeńska, tj. czy wartościowo udział uwzględniony jest na fakturze, a udział małżonka nie...
  2. Czy w przypadku wystawienia faktury VAT należy zastosować stawkę 23% czy stawkę zwolnioną...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż posiadanego przez niego gruntu użytkowanego do produkcji rolnej zobowiązuje go jako podatnika podatku od towarów i usług do wystawienia faktury VAT. Nie ma znaczenia tu fakt współwłasności z małżonką. Ponieważ działki przeznaczone do sprzedaży objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie z nim przeznaczone pod budowę drogi, nie mogąc skorzystać ze zwolnienia, wystawia fakturę VAT ze stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, według przepisu art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ”in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów (w tym przypadku działek) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

  • po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem zajmującym się ponad 10 lat uprawą roślin (zboża-pszenżyto, jęczmień, mieszanka, ziemniaki,) oraz hodowlą trzody chlewnej. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą grunty o pow. 13,09 ha, w tym stanowiąca własność jego oraz małżonki na zasadach wspólnoty majątkowej małżeńskiej, nabyta w drodze darowizny dnia 11 grudnia 2001 r., położona w X działka mająca pierwotnie nr (...), a w wyniku decyzji podziałowej z dnia 12 października 2011 r. wydanej przez Burmistrza Miasta i Gminy, powstały działki nr (...), nr (...), nr (...). Wszystkie wymienione wyżej działki objęte są obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym dnia 29 listopada 2001 r., w którym działki nr (...) oraz (...) oznaczone są jako „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”. W Urzędzie Skarbowym Zainteresowany złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) rezygnując z dniem 1 maja 2011 r. ze zwolnienia od podatku VAT stając się jego płatnikiem.

Wnioskodawca chce sprzedać, a Urząd Miasta i Gminy chce kupić działki nr (...) oraz (...) z przeznaczeniem pod budowę ciągu komunikacyjnego. Zainteresowany wskazał, iż przedmiotowy grunt od 2001 r. do dnia dzisiejszego wykorzystuje w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Od dnia 1 maja 2011 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w związku z prowadzoną działalnością rolniczą (nie brał pod uwagę sprzedaży nieruchomości gruntowych). Status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy posiadał od chwili nabycia prawa własności gospodarstwa do dnia 30 kwietnia 2011 r., do dnia tego korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, posiadanych gruntów nie udostępniał ani nie udostępnia innym osobom. Wcześniejsza sprzedaż gruntu, który użytkował rolniczo i tak był oznaczony również w ewidencji, miała miejsce w 2004 roku, w czasie gdy był rolnikiem ryczałtowym. Nabywcą był Urząd Miasta i Gminy, na sprzedanym gruncie powstała stacja uzdatniania wody. W przyszłości zamierza dokonywać sprzedaży gruntów stanowiących rolę, po uprzednim ich wydzieleniu. Ponadto nie zostały przez Zainteresowanego poniesione żadne nakłady w celu przygotowania działek do sprzedaży, nie zamierza też nakładów takich ponosić. O podział działki wystąpił Zainteresowany, będąc właścicielem, jednakże nastąpiło to po ustnych ustaleniach z pracownikami Urzędu Miasta i Gminy, co do szerokości i kształtu działek, które mają być nabyte przez ww. Urząd. Podział został zatwierdzony decyzją podziałową z dnia 12 października 2011 r., celem podziału było wydzielenie odrębnych nieruchomości gruntowych z zamiarem przeniesienia prawa własności z osoby fizycznej, czyli Wnioskodawcy, na Urząd Miasta i Gminy. Zgodnie bowiem z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym dnia 29 listopada 2001 r. powyższe działki stanowią w ww. planie „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”. Po zakupie Urząd Gminy zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegającej na budowie ciągu komunikacyjnego-drogi.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W przedmiotowej sprawie uznać zatem należy, iż Wnioskodawca dokonując sprzedaży przedmiotowych działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości, która była wykorzystywana w działalności rolniczej (uprawa roślin oraz hodowla trzody chlewnej) i która zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”, będzie dokonywał sprzedaży części swojego przedsiębiorstwa służącego prowadzeniu działalności opodatkowanej VAT. Bowiem od dnia 1 maja 2011 r. Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, zatem jest podmiotem mającym status podatnika, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy, a zbywane działki wykorzystywane były do prowadzenia tej działalności – podlegającej opodatkowaniu VAT. Podkreślić także należy, iż to Wnioskodawca wystąpił o podział gruntu, uwzględniający dokonane z pracownikami Urzędu Miasta i Gminy ustalenia, co do szerokości i kształtu tych działek, a ponadto że, Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonywać dalszej sprzedaży gruntów stanowiących rolę, po uprzednim ich wydzieleniu.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki.

Jak bowiem wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku gruntów niezabudowanych zwolniona od podatku jest dostawa terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku jego braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (np. decyzja o warunkach zabudowy).

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowe działki objęte są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniem określonym jako „tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg”, ich dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że planowana sprzedaż działek jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasadą jest zatem dokumentowanie sprzedaży przez podatnika podatku od towarów i usług wystawianiem faktury VAT.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W świetle powyższego, Wnioskodawca w sytuacji, gdy spełnia wymogi z § 4 ust. 1 rozporządzenia, dokonując dostawy towarów, jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, uwzględniając wymogi wynikające z § 5 rozporządzenia.

Zatem, mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, Zainteresowany przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości gruntowej powinien wystawić fakturę VAT dokumentującą tę transakcję. Natomiast ze względu na to, iż to on jest podatnikiem podatku VAT, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, stosownie do art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy, na wystawionej fakturze VAT dokumentującej całą sprzedaż winny się znaleźć dane dotyczące Wnioskodawcy jako osoby „reprezentującej” – zgodnie z przywołanymi przepisami – gospodarstwo rolne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj