Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pile
DD-415/14a/05
z 13 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD-415/14a/05
Data
2005.09.13



Autor
Urząd Skarbowy w Pile


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
lekarz weterynarii
umowa zlecenia
usługi weterynaryjne
zwolnienia przedmiotowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy zwrot udokumentowanych kosztów zużytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych otrzymywany przez lekarzy weterynarii na podstawie art.16 ustawy o inspekcji weterynaryjnej stanowi dla płatnika, tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii podstawę do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?


W dniu 04.07.2005 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii w ....., jako płatnik, zwrócił się z pisemnym zapytaniem w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez powiatowego lekarza weterynarii z tytułu umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 2004 r. Nr 33, poz. 287 ze zm.) pomiędzy powiatowym lekarzem weterynarii, a lekarzem niebędącym pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej, a mianowicie: co stanowi podstawę naliczania i odprowadzania przez płatnika do urzędu skarbowego, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że:z tytułu uzyskiwanych przez lekarza weterynarii przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, powiatowy lekarz weterynarii jako płatnik, pobiera zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów, w wysokości 20%, oraz o składki potrącone w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Obliczoną w ten sposób zaliczkę zmniejsza się o kwotę pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Kwoty pobranych zaliczek płatnik przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnik sporządza informację o wysokości dochodu osiągniętego przez podatnika wg ustalonego wzoru PIT-11/8B.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej organem Inspekcji jest m.in. powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.
Ponadto zadania organów Inspekcji wykonują w myśl ust. 2 tego przepisu:
1) lekarze weterynarii i inne osoby zatrudnione w Inspekcji oraz lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności,
2) osoby niebędące lekarzami weterynarii wyznaczone do wykonywania określonych czynności o charakterze pomocniczym.
Przychody lekarza weterynarii z tytułu wykonywania określonych czynności zleconych przez Inspekcję kwalifikuje się do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U. Nr 178, poz. 1837), wynagrodzenie tych osób obejmuje:
1) część podstawową, której wysokość ustala się wg stawek określonych w załączniku do rozporządzenia,
2) zwrot udokumentowanych kosztów:
a) dojazdu według stawek określonych w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, związanego z wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz. 1-6, 8, 10, 16, 20, 21, 23-25, 26 pkt 3 oraz poz. 27 -30, z tym, że w przypadku nadzoru nad ubojem, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia w poz. 8, zwrot udokumentowanych kosztów dojazdu przysługuje w razie dojazdu do rzeźni o małej zdolności produkcyjnej,
b) użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych , w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz. 1-6, 20, 21, 23-24, 27 i 28.

Zdaniem Powiatowego Lekarza Weterynarii określonym w piśmie z dnia 04.08.2005r. - wpływ 10.08. 2005r. zwrot udokumentowanych kosztów użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych jest zwolniony od podatku dochodowego.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w przypadku osobistego wykonywania działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy, koszty uzyskania przychodów określa się w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1pkt 2 lit. b) ustawy, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów , o których mowa w pkt 9.
W myśl art. 41 ust. 1 w/cyt. ustawy powiatowy lekarz weterynarii, który dokonuje wypłat należności osobom określonym w art. 13 pkt 2 i 4-9, oraz art. 18 , obowiązany jest jako płatnik pobrać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nie więcej niż o jej część stanowiącą 7,75 % podstawy wymiaru.

W świetle wyżej powołanych przepisów podatkowych, należności wypłacane lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji z tytułu zwrotu kosztów użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych, związanych z czynnościami zleconymi przez powiatowego lekarza weterynarii stanowią przychód podatnika podlegający opodatkowaniu. A zatem od kwot stanowiących zwrot w/w kosztów powiatowy lekarz weterynarii jako płatnik obowiązany jest zgodnie z art. 41 ust. 1, pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, z zastosowaniem zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc w omawianym przypadku w wysokości 20 %.
Z kolei na podstawie art. 42 ust. 1 i ust. 2 w/cyt. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, wg siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację wg ustalonego wzoru.
W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 oraz urzędom skarbowym , którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi wg miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone wg ustalonego wzoru ( PIT-11/8B ).

Natomiast, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej, mając na względzie treść przepisu art. 41 ust. 1, który zobowiązuje płatnika do zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym, podatnik może sam uwzględnić koszty faktycznie poniesione, ale dopiero w swoim zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy, tj. może skorzystać z możliwości zastosowania art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za nieprawidłowe przedstawione stanowisko Powiatowego Lekarza Weterynarii w ...... zawarte we wniosku z dnia 04.07.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 04.08.2005r- wpływ 10.08.2005r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązujacego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj