Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4151/7/05
z 19 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4151/7/05
Data
2005.09.19
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu
Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
nieograniczony obowiązek podatkowy
przychody w walutach obcych
roboty budowlane
usługi remontowo-budowlane
Pytanie podatnika
dotyczy możliwości opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczonych usług remontowo-budowlanych na terenie Niemiec "razem z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności stawką zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5 %" oraz sposobu obliczania podstawę opodatkowania w przypadku wystawienia rachunku w walucie obcej
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 6 ust. 1 i art. 12 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), art. 14 ust. 1a, ust. 1c pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30.05.2005 r. w części dotyczącej opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług remontowo-budowlanych na terytorium Niemiec, natomiast za nieprawidłowe w zakresie przeliczenia przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote. Pismem z dnia 30.05.2005 r. (uzupełnionym w dniu 2.06.2005 r.) pan Stanisław B. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oprócz usług świadczonych w kraju podatnik będzie świadczył "transgraniczne usługi remontowo-budowlane" na rzecz kontrahenta niemieckiego. Każdorazowy pobyt za granicą nie będzie trwał dłużej niż 3 miesięce. Pytanie podatnika dotyczyło możliwości opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczonych usług remontowo-budowlanych na terenie Niemiec "razem z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności stawką zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5 %". Ponadto wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, w jaki sposób należy obliczyć podstawę opodatkowania, jeżeli rachunek zostanie wystawiony w walucie obcej. Zdaniem podatnika przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług na terytorium Niemiec należy opodatkować w Polsce razem z innymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zaś wartość przychodu stanowić będzie "kwota wynikająca z przemnożenia wartości faktury wg kursu waluty z dnia jej wystawienia". Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy postanowieniem z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) uznał stanowisko pana Stanisława B. zawarte we wniosku z dnia 30.05.2005 r. za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy, odwołując się do postanowień podpisanej w dniu 14.05.2003 r. umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) oraz art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również art. 14 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznał, że skoro działalność gospodarcza podatnika na terenie Niemiec nie jest prowadzona w formie "zakładu", tym samym przychody osiągnięte na ww. terytorium podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Jednocześnie w uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z art. 14 ust. 1a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie analizując przedmiotowe postanowienie zważył co następuje: W dniu 14.05.2003 r. została podpisana umowa między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku. Powyższa umowa dotyczy osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu umawiających się państwach (zgodnie z treścią art. 1 ww. umowy), zaś swym zakresem przedmiotowym obejmuje podatki od dochodu i od majątku (w tym podatek dochodowy od osób fizycznych), bez względu na sposób ich poboru, które pobiera się na rzecz umawiającego się państwa lub jego jednostek terytorialnych (zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. umowy). Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. umowy, zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Przepisy ww. umowy definiują również pojęcie "zakład", który oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (art. 5 ust. 1 ww. umowy). Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż działalność gospodarczą prowadzi w Polsce i nie posiada na terytorium Niemiec zakładu. W związku z powyższym przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług w Niemczech podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi z działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, iż podatnik wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do podatnika mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy stawka ryczałtu uzależniona jest od rodzaju wykonywanej działalności. Jeżeli zatem w ramach działalności gospodarczej podatnik uzyska przychody ze świadczenia usług remontowo-budowlanych, to ryczałt od tych przychodów (w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy) wynosić będzie 8,5 %. Natomiast przychody z działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu robót budowlanych, opodatkowane będą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 5,5 % (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Mając zatem na uwadze zaprezentowany stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, że uzyskane przez podatnika przychody z tytułu wykonywania w Niemczech usług remontowo-budowlanych (ewentualnie robót budowlanych) podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce, łącznie z innymi przychodami z działalności gospodarczej. Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko pana Stanisława B. dotyczące łącznego opodatkowania z przychodami uzyskanymi w Polsce przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług na terytorium Niemiec jest prawidłowe. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu. Za datę powstania przychodu, uważa się natomiast (z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1e - 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dzień wystawienia faktury (rachunku) nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
Jak z powyższego wynika, uzyskany przez podatnika przychód w walucie obcej przeliczyć należy na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski, przy czym w sytuacji, gdy między dniem uzyskania tego przychodu i dniem faktycznego otrzymania zapłaty wystąpią różne kursy walut, podatnik zobowiązany jest przychody te odpowiednio podwyższyć lub obniżyć o różnice kursowe, przy zastosowaniu kursów walut wynikających z cytowanego powyżej art. 14 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego stanowisko wnioskodawcy w świetle powołanych powyżej przepisów, iż wartość przychodu wyrażona w walucie obcej "stanowić będzie kwota wynikająca z przemnożenia wartości faktury wg kursu waluty z dnia jej wystawienia" jest nieprawidłowe albowiem nie w każdym przypadku "dzień wystawienia" faktury będzie stanowił "dzień uzyskania przychodu". Organ I instancji uznał jednak stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w zakresie przeliczania przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote za prawidłowe, co skutkuje koniecznością zmiany przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) rażąco narusza prawo w zakresie przeliczania przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote. Niniejsza decyzja została wydana na podstawie stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez podatnika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.