Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4151/7/05
z 19 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4151/7/05
Data
2005.09.19



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
nieograniczony obowiązek podatkowy
przychody w walutach obcych
roboty budowlane
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczonych usług remontowo-budowlanych na terenie Niemiec "razem z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności stawką zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5 %" oraz sposobu obliczania podstawę opodatkowania w przypadku wystawienia rachunku w walucie obcej


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 6 ust. 1 i art. 12 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), art. 14 ust. 1a, ust. 1c pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30.05.2005 r. w części dotyczącej opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług remontowo-budowlanych na terytorium Niemiec, natomiast za nieprawidłowe w zakresie przeliczenia przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote.

Pismem z dnia 30.05.2005 r. (uzupełnionym w dniu 2.06.2005 r.) pan Stanisław B. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oprócz usług świadczonych w kraju podatnik będzie świadczył "transgraniczne usługi remontowo-budowlane" na rzecz kontrahenta niemieckiego. Każdorazowy pobyt za granicą nie będzie trwał dłużej niż 3 miesięce. Pytanie podatnika dotyczyło możliwości opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych z tytułu świadczonych usług remontowo-budowlanych na terenie Niemiec "razem z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności stawką zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5 %". Ponadto wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, w jaki sposób należy obliczyć podstawę opodatkowania, jeżeli rachunek zostanie wystawiony w walucie obcej. Zdaniem podatnika przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług na terytorium Niemiec należy opodatkować w Polsce razem z innymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zaś wartość przychodu stanowić będzie "kwota wynikająca z przemnożenia wartości faktury wg kursu waluty z dnia jej wystawienia".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy postanowieniem z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) uznał stanowisko pana Stanisława B. zawarte we wniosku z dnia 30.05.2005 r. za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy, odwołując się do postanowień podpisanej w dniu 14.05.2003 r. umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) oraz art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również art. 14 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznał, że skoro działalność gospodarcza podatnika na terenie Niemiec nie jest prowadzona w formie "zakładu", tym samym przychody osiągnięte na ww. terytorium podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Jednocześnie w uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z art. 14 ust. 1a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie analizując przedmiotowe postanowienie zważył co następuje:

W dniu 14.05.2003 r. została podpisana umowa między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku. Powyższa umowa dotyczy osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu umawiających się państwach (zgodnie z treścią art. 1 ww. umowy), zaś swym zakresem przedmiotowym obejmuje podatki od dochodu i od majątku (w tym podatek dochodowy od osób fizycznych), bez względu na sposób ich poboru, które pobiera się na rzecz umawiającego się państwa lub jego jednostek terytorialnych (zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. umowy). Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. umowy, zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Przepisy ww. umowy definiują również pojęcie "zakład", który oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (art. 5 ust. 1 ww. umowy).

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż działalność gospodarczą prowadzi w Polsce i nie posiada na terytorium Niemiec zakładu. W związku z powyższym przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług w Niemczech podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi z działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, iż podatnik wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do podatnika mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy stawka ryczałtu uzależniona jest od rodzaju wykonywanej działalności. Jeżeli zatem w ramach działalności gospodarczej podatnik uzyska przychody ze świadczenia usług remontowo-budowlanych, to ryczałt od tych przychodów (w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy) wynosić będzie 8,5 %. Natomiast przychody z działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu robót budowlanych, opodatkowane będą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 5,5 % (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Mając zatem na uwadze zaprezentowany stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, że uzyskane przez podatnika przychody z tytułu wykonywania w Niemczech usług remontowo-budowlanych (ewentualnie robót budowlanych) podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce, łącznie z innymi przychodami z działalności gospodarczej. Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko pana Stanisława B. dotyczące łącznego opodatkowania z przychodami uzyskanymi w Polsce przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług na terytorium Niemiec jest prawidłowe.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu. Za datę powstania przychodu, uważa się natomiast (z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1e - 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dzień wystawienia faktury (rachunku) nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

  1. wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
  2. otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach (art. 14 ust. 1c pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Jak z powyższego wynika, uzyskany przez podatnika przychód w walucie obcej przeliczyć należy na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski, przy czym w sytuacji, gdy między dniem uzyskania tego przychodu i dniem faktycznego otrzymania zapłaty wystąpią różne kursy walut, podatnik zobowiązany jest przychody te odpowiednio podwyższyć lub obniżyć o różnice kursowe, przy zastosowaniu kursów walut wynikających z cytowanego powyżej art. 14 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego stanowisko wnioskodawcy w świetle powołanych powyżej przepisów, iż wartość przychodu wyrażona w walucie obcej "stanowić będzie kwota wynikająca z przemnożenia wartości faktury wg kursu waluty z dnia jej wystawienia" jest nieprawidłowe albowiem nie w każdym przypadku "dzień wystawienia" faktury będzie stanowił "dzień uzyskania przychodu". Organ I instancji uznał jednak stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w zakresie przeliczania przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote za prawidłowe, co skutkuje koniecznością zmiany przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 22.06.2005 r. (znak: PO I 415-10/05) rażąco narusza prawo w zakresie przeliczania przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote.

Niniejsza decyzja została wydana na podstawie stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj