Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-142/142/05/PK
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-142/142/05/PK
Data
2005.07.04



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
konkursy
koszty uzyskania przychodów
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
nagrody w konkursach
premia


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z nagrodami/premiami: bonami pieniężnymi, nagrodami rzeczowymi i pieniężnymi dla pracowników Punktów sprzedaży w zamian za zamówienie w imieniu Punktu określonej liczby produktów oraz poprawną odpowiedź na pytania o produkty lub umieszczenie na regale produktów zgodnie z wytycznymi Spółki są jej kosztami uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 18.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.04.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się dystrybucją farb, lakierów i impregnatów do drewna. Bezpośrednimi nabywcami Produktów od Spółki są jednostki prowadzące działalność w zakresie handlu hurtowego. Hurtownicy sprzedają Produkty punktom sprzedaży detalicznej, dostarczającym te towary do ich ostatecznych konsumentów.

W celu wsparcia prowadzonej przez siebie sprzedaży Spółka organizuje liczne konkursy i akcje handlowe skierowane do sprzedawców, zaangażowanych bezpośrednio w sprzedaż produktów konsumentom. W ramach powyższych akcji sprzedawcy są uprawnieni do otrzymania od Spółki premii w postaci bonów pieniężnych, a także nagród rzeczowych i pieniężnych w zamian za spełnienie przez nich następujących warunków:

a) zamówienie w imieniu Punktu określonej liczby produktów,

b) w zależności od charakteru poszczególnych Akcji - udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytania dotyczące właściwości, metod zastosowania i innych cech produktów Spółki lub też umieszczenie przez sprzedawcę na regale ekspozycyjnym produktów zgodnie z wytycznymi Spółki.

Podstawą do przyznania premii są regulaminy precyzujące zasady ich przyznawania.

Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym może ona potraktować jako podatkowe koszty uzyskania przychodów wydatki związane z nagrodami /premiami otrzymywanymi przez pracowników punktów sprzedaży zajmujących się dystrybucją produktów Spółki.

W uzasadnieniu stanowiska Spółka informuje, że głównym celem realizacji Akcji jest osiągnięcie wzrostu sprzedaży Produktów na każdym etapie ich dystrybucji. Przyznawane premie dla sprzedawców mają charakter ściśle komercyjny/handlowy i zdaniem Spółki bezpośrednio wpływają na zintensyfikowanie działań tych osób zorientowanych na maksymalizację poziomu sprzedaży Produktów, a tym samym zwiększenie zamówień handlowych składanych przez Punkty Sprzedaży. Rosnące zapotrzebowanie Punktów Sprzedaży na Produkty przekłada się na zwiększoną wartość sprzedaży realizowanej przez hurtownie Produktów. W konsekwencji wydatki poniesione na akcje mają przełożenie na poziom obrotów w transakcjach kupna - sprzedaży między Spółką a hurtowniami i Punktami Sprzedaży. W tym kontekście, zdaniem Spółki, wydatki poniesione przez nią na premie przekazywane sprzedawcom pozostają w jednoznacznym i ścisłym związku ze zwiększoną sprzedażą produktów i osiąganiem z tego tytułu zwiększonych przychodów przez firmę.

Ponadto w opinii Spółki przekazywanie premii sprzedawcom nie nosi znamion czynności o charakterze reklamowym i w omawianym przypadku nie powinny mieć zastosowania ograniczenia odliczalności podatkowej wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, jak twierdzi Spółka, celem akcji nie jest promocja ani reklama Produktów, a jedynie usprawnienie działania sieci dystrybucyjnej na poziomie Punktów Sprzedaży.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważa, co następuje:

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem danego wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów.

Natomiast przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 powyższej ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową, zgodnie z którą według Słownika Języka Polskiego polega ona na rozpowszechnianiu informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, zalecanie czegoś, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów.

W związku z powyższym opisane Akcje promocyjne nie mieszą się stricte w definicji reklamy, wobec czego nie będzie tu miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii tutejszego organu Spółka może potraktować wydatki związane z nagrodami/premiami otrzymanymi przez pracowników punktów sprzedaży w pełni jako koszty uzyskania przychodów, gdyż spełniona jest przesłanka związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. Nagrody i premie przyznawane są dla kontrahentów posiadających największą wiedzę dotyczącą sprzedawanych produktów i najskuteczniej eksponujących te produkty na regałach. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży.

Jednocześnie umieszczenie na regale produktów Spółki nie może być uznane za reklamę, gdyż brak jest w tym przypadku informacji wartościujących i ocennych wystawionego produktu. Należy również pamiętać, iż podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania przedmiotowych wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj