Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jarosławiu
US-I-415/17/2005
z 19 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I-415/17/2005
Data
2005.07.19



Autor
Urząd Skarbowy w Jarosławiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bezrobocie
opieka
refundacja
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy należy odprowadzić podatek dochodowy od kwoty refundowanej bezrobotnemu na podstawie art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a jeśli tak, to kto jest płatnikiem wyżej wymienionego podatku?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu, działając na podstawie przepisów:

  • art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 42a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, w sprawie opodatkowania wypłacanych bezrobotnemu na podstawie art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy, kwot z tytułu refundacji kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 oraz obowiązków płatnika w tym zakresie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, za nieprawidłowe.

Powiatowy Urząd Pracy pismem z dnia 1.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 3.06.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16.06.2005 r. oraz 23.06.2005 r., zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że:

  • Powiatowy Urząd Pracy w dniu 1.02.2005 r. skierował bezrobotną do odbycia 6-miesięcznego przygotowania zawodowego w B.,
  • bezrobotna jest osobą samotnie wychowującą dziecko do lat 7,
  • Starosta, zgodnie z art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001), w drodze umowy cywilnoprawnej zobowiązał się do refundacji kosztów opieki na dzieckiem bezrobotnej przez okres odbywania przygotowania zawodowego w wysokości nieprzekraczającej połowy zasiłku dla bezrobotnych, tj. kwoty 260,95 zł.

Powiatowy Urząd Pracy na tle przedstawionego stanu faktycznego prosi o odpowiedź na pytanie: czy należy odprowadzić podatek dochodowy od kwoty refundowanej bezrobotnemu na podstawie art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a jeśli tak, to kto jest płatnikiem wyżej wymienionego podatku. W przedmiotowej sprawie Powiatowy Urząd Pracy zajął następujące stanowisko: refundacja kosztów opieki nad dzieckiem, dokonywana przez Urząd Pracy powinna być zwolniona od podatku w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty refundacji kosztów opieki nad dzieckiem, płatnikiem podatku powinna być bezrobotna otrzymująca ww. refundację.

W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.):

  • art. 9 ust. 1, stosownie do którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
  • art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym źródłami przychodów są również inne źródła, niewymienione w tym artykule,
  • art. 20 ust. 1, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacanego po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje, (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach,
  • art. 42a, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca.02.następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zasadą jest, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez osoby fizyczne z wyłączeniem wymienionych w ustawie wyjątków (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje szeroki zakres zwolnień przedmiotowych określony w art. 21, 52, 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 21 powołanej ustawy zawiera między innymi przepisy normujące zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do świadczeń otrzymywanych przez osoby bezrobotne. Na podstawie tego artykułu wolne od podatku dochodowego są:

  1. zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, otrzymane na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) - art. 21 ust. 1 pkt 102 ww. ustawy,
  2. wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) - art. 21 ust. 1 pkt 118 ww. ustawy.

Świadczenie otrzymywane przez osobę bezrobotną na podstawie art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - refundacja kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 - nie mieści się w dyspozycji powołanych wyżej przepisów normujących zwolnienia przedmiotowe. Świadczenie to będzie zatem stanowiło dla podatnika przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu.

Od przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc również od refundacji kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, organ zatrudnienia nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązek wpłaty zaliczki od ww. przychodów nie ciąży także na samym podatniku. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący wypłaty omawianego świadczenia wystawia roczną informację PIT-8C, w której wykazuje wysokość wypłaconych przychodów (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Podatnik przychody otrzymane z tytułu refundacji kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 wykazuje w rocznym zeznaniu podatkowym i od łącznej sumy dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym oblicza podatek, stosownie do obowiązującej w danym roku skali podatkowej.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez płatnika na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj