Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/37/05
z 18 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/37/05
Data
2005.07.18



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
mandaty
mandaty
mandaty karne
mandaty karne
podróż służbowa (delegacja)
podróż służbowa (delegacja)
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia na rzecz pracowników
związek przyczynowy
związek przyczynowy
związek z przychodem
związek z przychodem


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwróconych pracownikowi wydatków na zapłacenie mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym w czasie odbywania podróży służbowych


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 24.05.2005 r. (znak: L. dz. 29/2005, wpływ do tut. Urzędu w dniu 3.06.2005 r.), uzupełnionego w dniu 13.06.2005 r. o podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu spółki, o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwróconych pracownikowi wydatków na zapłacenie mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym w czasie odbywania podróży służbowych, postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Pismem z dnia 24.05.2005 r. spółka zwróciła się z zapytaniem czy zwrócone pracownikowi wydatki na mandaty za przekroczenie przepisów ruchu drogowego stanowią koszt uzyskania przychodów spółki. Przedstawiając stan faktyczny sprawy, spółka podała, iż deleguje pracownika w celu odbycia zagranicznej podróży służbowej własnym samochodem na terenie kraju, a poza granicami podróż odbywać się będzie drogą lotniczą. W czasie odbywania podróży służbowej pracownik ponosi wydatki na opłacenie mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym. Zdaniem pytającego, zwrotu równowartości zapłaconych przez pracownika mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym nie można zaliczyć do kosztów uzyskania pracodawcy, gdyż opłacenia mandatów, o których mowa, nie można zaliczyć do uzasadnionych potrzeb pracodawcy. Wnioskodawca stanowisko swoje wywodzi z treści art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 30a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Spółka uważa, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 30a, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez ich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu określonych w odrębnych przepisach. Według spółki, przepis ten dotyczy wyłącznie zwrotu kosztów przejazdu, nie ma zastosowania do innych udokumentowanych wydatków. W tak przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca oczekuje odpowiedzi na pytanie czy zwrócone pracownikowi, wydatki na mandaty za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym, stanowią koszt uzyskania przychodów spółki.

Odnosząc się do powyższego, tut. organ stwierdza:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Ze wskazanych przepisów wynika, że aby uznać wydatek za koszt podatkowy musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym, tj. ustawowym wykazie kosztów nieuznawanych za koszt podatkowy (art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika, że te dwa warunki uznania konkretnego kosztu (wydatku) za koszt podatkowy muszą być spełnione równocześnie. Zwrócić przy tym należy uwagę, iż nie wszystkie wydatki, nawet jeżeli nie są wymienione w art. 16 ust. 1 stanowią koszt uzyskania przychodów. Uznanie konkretnego wydatku za koszt uzyskania przychodów uzależnione jest od związania go z przychodem takim związkiem przyczynowo-skutkowym, który oznacza, że poniesienie wydatku miało lub mogło mieć w kategoriach obiektywnych wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Wydatki na pokrycie zapłaconych w czasie odbywania podróży służbowych przez pracownika spółki mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym nie pozostają w żadnym związku przyczynowym z konkretnym przychodem podatnika. Wobec powyższego, w świetle wskazanego przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, wydatki na zwrot zapłaconych w czasie odbywania podróży służbowych przez pracownika spółki mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia wniosku oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej uchylenia lub zmiany.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj