Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim
US.I/2/443-59/p/MCz/05
z 4 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I/2/443-59/p/MCz/05
Data
2005.08.04



Autor
Urząd Skarbowy w Stargardzie Szczecińskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
badania techniczne
odliczenie podatku od towarów i usług
przegląd techniczny
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika

1. Czy Spółka ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupionego paliwa konkretnie w dniu 22 sierpnia 2005 r. (i dalej po tym dniu), tj. w dniu wejścia w życie przepisów zmieniających kwalifikacje i definicje samochodów na potrzeby podatku VAT w sytuacji, gdy obowiązkowy termin przeglądu samochodu przez stację kontroli pojazdów przypada na dzień późniejszy niż wejście w życie przepisów, np. termin przypada na dzień 15 września 2005 r.?

2. Przedmiotowe samochody wykorzystywane są do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim dokonując – na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) – interpretacji art. 86 ust. 4 pkt 1-4, ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w brzmieniu nadanym przez nowelizację z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90 poz. 756), art. 5 ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90 poz. 756) na podstawie stanu faktycznego zawartego we wniosku Spółki z dnia 4 lipca 2005 r., uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż Spółka, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji wyrobów mięsnych, sprzedaży hurtowej i detalicznej mięsa i wyrobów mięsnych. Do prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje samochody ciężarowe specjalistyczne – chłodnie, izotermy i samochody ciężarowe uniwersalne. Użytkowane samochody (marki KIA i IVECO) posiadają jeden rząd siedzeń oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków trwałą przegrodą, a masa całkowita nie przekracza 3,5 t. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami samochody powyższe spełniają definicję samochodu ciężarowego – posiadają stosowne homologacje m.in. stwierdzające, iż są to samochody ciężarowe.

W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 21 kwietnia 2005 r. przedmiotowe samochody zaliczane będą, zdaniem podatnika, do samochodów, o których, mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1, tj. jako pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van.

Spełnienie wymagań przez powyższe samochody, zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy, musi być potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz odpowiednią adnotacją o spełnieniu wymagań, dokonaną w dowodzie rejestracyjnym. Kopię zaświadczenia wydanego przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, naczelnikowi urzędu skarbowego.

W związku z powyższym Spółka prosi o interpretację, czy ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupionego paliwa konkretnie w dniu 22 sierpnia 2005 r. (i dalej po tym dniu), tj. w dniu wejścia w życie przepisów zmieniających kwalifikacje i definicje samochodów na potrzeby podatku VAT w sytuacji, gdy obowiązkowy termin przeglądu samochodu przez stację kontroli pojazdów przypada na dzień późniejszy niż wejście w życie przepisów, np. termin przypada na dzień 15 września 2005 r.

Przedmiotowe samochody wykorzystywane są do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki nie ma obowiązku posiadania wymienionego zaświadczenia na dzień wejścia w życie nowych przepisów o podatku VAT, tj. na dzień 22 sierpnia 2005 r., a prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu paliwa do samochodów określonych w przepisach art. 86 ust. 4 pkt 1-4 znowelizowanej ustawy, nie jest uzależnione od posiadania na ten dzień zaświadczenia określonego w art. 86 ust. 5 ww. ustawy. Istotne jest, aby to zaświadczenie podatnik uzyskał w okresie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie zmian do ustawy o podatku VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim podziela powyższe stanowisko podatnika.

Zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), wprowadzonej nowelizacją z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90 poz. 756) – obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005 r. - do samochodów ciężarowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t zaliczane są pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van.

W myśl natomiast art. 86 ust. 5 powyższej ustawy spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Przepis art. 5 ust. 1 ustawy nowelizacyjnej z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90 poz. 756) reguluje zagadnienie terminu, w jakim powinno zostać przeprowadzone dodatkowe badanie techniczne.

Zgodnie z powyższym przepisem dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 9 powyżej cytowanej ustawy nowelizacyjnej z dnia 21 kwietnia 2005 r. ustawa ta wchodzi w życie z dniem 1 czarwca 2005 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pojazdów samochodowych, które to przepisy wejdą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy – czyli od dnia 22 sierpnia 2005 r.).

Oznacza to, iż podatnicy użytkujący samochody nabyte przed 1 czerwca 2005 r. na uzyskanie stosownego zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym mają czas do dnia 31 maja 2006 r.

Po uzyskaniu zaświadczenia podatnik ma obowiązek dostarczyć jego kopię do właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia jego uzyskania.

Zaświadczenie to ma potwierdzać prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku od paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu. Jeżeli natomiast zaświadczenie nie potwierdzi spełnienia tych wymagań, oznacza to, że podatnik nie miał prawa dokonywać odliczeń podatku naliczonego.

Przepisy dotyczące wydawania przedmiotowych zaświadczeń wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia znowelizowanej ustawy, czyli od dnia 22 sierpnia 2005 r.

Jednocześnie w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. ustawodawca zastrzegł, iż jeżeli przed terminem najbliższego obowiązkowego badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pojazdy, o których mowa w ust. 1 tj. samochody ciężarowe o masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 t są przedmiotem dokonania dostawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy.

Reasumując, podatnik ma prawo dokonać badania w okresie późniejszym, ale musi tego dokonać najpóźniej przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwiatnia 2005 r. (tj. przed dniem 1 czerwca 2006 r.), a jeżeli wcześniej chciałby np. sprzedać pojazd – powinien przeprowadzić to badanie przed dokonaniem tej sprzedaży.

W związku z powyższym Spółka będzie miała prawo do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do posiadanych samochodów pomimo braku zaświadczenia o dokonanym dodatkowym przeglądzie technicznym na dzień wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy o podatku VAT, wprowadzonych z dniem 22 sierpnia 2005 r.

Nadmienia się, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla wnioskodawcy, natomiast wiąże właściwy organ podatkowy i właściwy organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj