Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP/443-5/2/05
z 10 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-5/2/05
Data
2005.03.10



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
niepełnosprawni
niepełnosprawni
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
podatek naliczony
podatek naliczony
subwencja
subwencja
urząd pracy
urząd pracy
współczynnik
współczynnik
zakład pracy chronionej
zakład pracy chronionej


Pytanie podatnika
Czy dofinansowania i refundacje winny byc uwzględnione przy wyliczaniu proporcji zgodnie z art. 90 ust. 3-7 ustawy o podatku od towraów i usług?
Czy istotny w sprawie jest fakt, iż niektóre z dopłat nie wpływają na rachunek bankowy podatnika?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 14 stycznia 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 14 stycznia 2005 r. Spółka informuje, iż otrzymuje środki finansowe z następujących tytułów:
- dofinansowanie do składek ZUS przez PFRON i Budżet Państwa, które to dofinansowanie wykazuje w księgach handlowych jako storno kosztów (nie wpływa na konto bankowe) i jest wykazywane w deklaracji ZUS DRA na zmniejszenie zobowiązania,
- dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, które wpływa na konto bankowe Spółki z Urzędu Pracy na podstawie umowy z Urzędem Pracy w związku z tworzeniem nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych,
- przychody z tytułu księgowej amortyzacji środków trwałych zrefundowanych przez Urząd Pracy ze środków PFRON na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych (bez wpływu na konto bankowe),
- zwrot podatku od towarów i usług na osoby niepełnosprawne (wpływ środków na konto bankowe).
Otrzymywanie wymienionych środków finansowych Spółka ujmuje do obliczania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jako czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W oparciu o tak ustaloną proporcję Spółka dokonywała za miesiące począwszy od maja 2004 r. rozliczeń podatku od towarów i usług w składanych deklaracjach VAT-7.

Tutejszy organ podatkowy w przedmiotowej kwestii wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 90 ust. 7 w/w ustawy o podatku od towarów i usług do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
W oparciu o powyższe przepisy w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej do mianownika współczynnika, należy uwzględnić subwencje (dotacje) inne niż wymienione w art. 29 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wszelkie dofinansowania ze środków budżetowych.

Tak więc Spółka posiadając status zakładu pracy chronionej winna do ustalania współczynnika:
1) ujmować:

- zwrot przez PFRON kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy (art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.);
- dofinansowanie przez PFRON do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (art. 26a w/w ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych);
- dofinansowanie składki na ubezpieczenie społeczne (emerytalne i rentowe) zatrudnionych osób niepełnosprawnych, ale tylko w części sfinansowanej z budżetu państwa, zaś w przypadku składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących ubezpieczenia wypadkowego w części, którą finansuje PFRON (art. 25 w/w ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych);

2) nie powinny ujmować:
- zwrotów podatku od towarów i usług otrzymanych w oparciu o art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Zdaniem tutejszego organu podatkowego fakt, iż tylko niektóre z powołanych przez Spółkę dopłat wpływają na rachunek bankowy pozostaje bez wpływu przy wyliczaniu proporcji, zgodnie z art. 90 ust. 3-7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis art. 19 ust. 21 wymienionej ustawy uzależnia od tej okoliczności moment powstania obowiązku podatkowego, co nie może decydować o sposobie liczenia proporcji na podstawie art. 90 ustawy. Zresztą w/w przepis dotyczy jedynie tej części otrzymanego dofinansowania, które uznaje się za obrót zgodnie z art. 29 ust. 1, natomiast regulacja art. 90 ustawy obejmuje również pozostałą część otrzymywanej pomocy.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj