Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/2-4151/7/05
z 21 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/2-4151/7/05
Data
2005.09.21



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne


Słowa kluczowe
braki podania
obowiązki organu podatkowego
odliczenie od dochodu
rehabilitacja niepełnosprawnych
ustalenie stanu faktycznego
wydatki na rehabilitację


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości odliczenia od dochodu uzyskanego przez podatnika za 2004 r. (i lata następne) wydatków na dojazdy żony na zabiegi lecznicze, w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej do wysokości 2.280 zł


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 31.05.2005 r. (znak: L.IUS.XVII/415/42/05) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 8.03.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 29.03.2005 r.) pan Edward D. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu ze stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacji podatkowej). Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że żona podatnika jest osobą niepełnosprawną z orzeczoną I grupą inwalidztwa „z uwagi na stan narządów ruchu” z tego względu „korzysta dość często z zabiegów rehabilitacyjnych zalecanych przez lekarza”. Z uwagi na konieczność dojazdu pani Heleny D. na zabiegi lecznicze, małżonkowie zmuszeni są do wynajmowania prywatnego transportu. W wyjazdach na ww. zabiegi żonie towarzyszy podatnik. Pani D. otrzymuje rentę rolniczą w wysokości ok. 7.000 zł rocznie. W tym stanie faktycznym podatnik wnosi o udzielenie interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia od dochodu uzyskanego przez podatnika za 2004 r. (i lata następne) wydatków na ww. dojazdy żony na zabiegi lecznicze, w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej do wysokości 2.280 zł, ewentualnie o odpowiedź „czy z tego przywileju może skorzystać jedynie (...) żona”. Zdaniem wnioskodawcy może on dokonać odliczenia - od dochodu wydatków na ww. cele rehabilitacyjne, ponieważ żona pozostaje na jego utrzymaniu.

W dniu 31.05.2005 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wydał postanowienie znak: L.IUS.XVII/415/42/05, w którym stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku pana Edwarda D. jest nieprawidłowe i „podatnik nie może skorzystać z odliczenia w kwocie 2.280 zł w związku z dojazdami żony na niezbędne zabiegi rehabilitacyjne wynajmowanym transportem, niebędącym własnością podatnika ani współmałżonki będącej osobą niepełnosprawną”. Jednocześnie w uzasadnieniu postanowienia wskazano, że w złożonym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 29.03.2005 r. podatnik nie przedstawił w sposób wyczerpujący stanu faktycznego, w szczególności nie wskazał, jakie wydatki rehabilitacyjne zostają ponoszone w związku z zabiegami rehabilitacyjnymi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując wniosek Pana Edwarda D. oraz treść postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 31.05.2005 r. (znak: L.IUS.XVII/415/42/05), zważył, co następuje:

W myśl art. 14a § 1 ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie natomiast do zapisu art. 14a § 2 tej ustawy składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Stan faktyczny powinien być przedstawiony we wniosku konkretnie i wyczerpująco. W sytuacji, kiedy poszczególne elementy stanu faktycznego wskazanego przez wnioskodawcę nie są odpowiednio przedstawione, wniosek nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 14a § 2 ordynacji podatkowej. W konsekwencji organ podatkowy wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia lub usunięcia braków podania w terminie 7 dni, pouczając jednocześnie o skutkach niedopełnienia tego warunku, stosownie do treści art. 14a § 5 ordynacji podatkowej.

Z akt sprawy wynika, że Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, uznając, iż podatnik we wniosku z dnia 8.03.2005 r. nie przedstawił wyczerpująco stanu faktycznego, wezwał stronę (pismo z dnia 21.03.2005 r., znak: IUS.XVII/410/7/05) do jego sprecyzowania w zakresie „okresu, jakiego dotyczy sytuacja” oraz wskazanie własnego stanowiska w sprawie. Pan D. w odpowiedzi na tak sformułowane wezwanie stwierdził, że „sprawa dotyczy roku 2004 oraz lat przyszłych”, nadto poinformował, iż nie korzystał „do tej pory z możliwości odliczenia ulgi rehabilitacyjnej na żonę, która pozostaje na jego utrzymaniu, chociaż możliwość odliczenia (...) jest jak najbardziej zasadna”). Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie nie wezwał jednak podatnika do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, jakie konkretne wydatki na cele rehabilitacyjne podatnik zamierza odliczyć od dochodu i postanowieniem z dnia 31.05.2005 r. (znak: IUS.XVII/415/42/05) wydał interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznając stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdził jednak, że „w złożonym wniosku – pomimo uzupełnienia wniosku – podatnik nie przedstawia stanu faktycznego w sposób wyczerpujący (pełny), nie wskazuje również, jakie konkretne wydatki rehabilitacyjne zostają ponoszone w związku z zabiegami rehabilitacyjnymi w kwocie 2.280 zł w zeznaniu rocznym PIT –37 za 2004 r.” Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30 oraz art. 30a – 30c tej ustawy, stanowi dochód ustalony zgodnie z przepisami ww. ustawy wskazanymi w tym artykule, po odliczeniu między innymi kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Z kolei w świetle art. 26 ust. 7a ww. ustawy za wydatki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, uważa się między innymi wydatki poniesione na:

  • odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne:
  1. osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,
  2. osoby niepełnosprawnej, zaliczanej do I lub II grupy inwalidztwa - również innymi środkami transportu niż wymienione pod lit. a (art. 26 ust. 7a pkt 13 ww. ustawy),
  • używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność (osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy inwalidztwa, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł (art. 26 ust. 7a pkt 14 ww. ustawy).

Wysokość wydatków na cele określone w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 7, 8 i 14 tej ustawy (art. 26 ust. 7c ww. ustawy), zaś warunkiem ich odliczenia jest, zgodnie z art. 26 ust 7d ww. ustawy posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 r. życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Przepisy art. 26 ust. 7a - 7d i ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowie- jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekroczyły kwoty 9.120 zł (art. 26 ust. 7e ww. ustawy).

Jak wykazano wyżej, podatnik wnosi o udzielenie interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia od dochodu za 2004 r. (i lata następne) wydatków na dojazdy żony na zabiegi lecznicze, w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej do wysokości 2.280 zł, w sytuacji, gdy żona pana D. jest osobą niepełnosprawną z orzeczoną I grupą inwalidztwa i z tego względu „korzysta dość często z zabiegów rehabilitacyjnych zalecanych przez lekarza”. W celu dojazdu pani Heleny D. na zabiegi lecznicze małżonkowie korzystają z prywatnego transportu. W wyjazdach na ww. zabiegi żonie towarzyszy podatnik.

Z zaprezentowanego stanu prawnego wynika, że podatnicy, na utrzymaniu których pozostają osoby niepełnosprawne, w związku z ich przejazdami na zabiegi lecznicze mogą odliczać od dochodu wydatki z różnych tytułów, po spełnieniu wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych warunków, przy czym w różny sposób ustala się i dokumentuje ich wartość. I tak: wartość wydatków wymienionych w art. 26 ust. 7a pkt 14 ww. ustawy ustala się ryczałtowo, do wysokości określonej ww. przepisami, natomiast kwotę wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 13 na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że przed wydaniem przedmiotowej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie powinien ustalić w sposób wyczerpujący stan faktyczny, a przede wszystkim uzyskać od podatnika informację jednoznaczną, którego z ww. wydatków dotyczy jego wniosek i czy podatnik spełnia warunki zawarte w art. 26 ust. 7a - 7f ustawy do dokonania odliczenia, a ponadto poznać stanowisko podatnika w tej kwestii.

Zaprezentowane braki w ustaleniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie skutkują uchyleniem postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 31.05.2005 r. (znak: IUS.XVII/415/42/05) w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. W przedmiotowej sprawie rażące naruszenie prawa sprowadza się do naruszenia norm proceduralnych – w szczególności zasady prawdy obiektywnej; wydanie postanowienia nastąpiło bowiem w oparciu o niewyczerpująco przedstawiony stan faktyczny.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj