Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-24/05/1468/EU
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-24/05/1468/EU
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Zakres i sposób ustalania podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu posiadania automatów do gier o niskich wygranych złożonych z części.


Warszawa, dnia 07.06.2005r.Numer sprawy: 441000-PA-9100I-24/05/1468/EU P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXXX (zwana dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 15.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 16.03.2005 r.), uzupełniony pismem z dnia 29.04.2005r.postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu posiadania automatów do gier o niskich wygranych złożonych z części, za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 16.03.2005r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 29.04.2005r. w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie gier losowych, w tym na automatach do gier o niskich wygranych. Powyższa działalność nie podlega akcyzie, ale opodatkowaniu podatkiem od gier. Automaty wykorzystywane w powyższej działalności są wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi.Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym jest wyrób akcyzowy inny niż zharmonizowany. Spółka zakupiła w Polsce i nabyła wewnątrzwspólnotowo części do automatów w celu złożenia z nich gotowych maszyn do gier. Złożenie gotowych automatów dokonywane jest z części należących do Spółki przez podmiot niezależny.Z przepisu art. 4 ust. 3 ustawy wynika, że opodatkowaniu akcyzą podlega posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Jednak przepisy nie wskazują jednoznacznie momentu powstania tego obowiązku. Spółka dla dochowania wszelkich zobowiązań podatkowych uiściła w marcu 2005r. akcyzę obliczając moment powstania obowiązku podatkowego od chwili wprowadzenia automatów do ewidencji środków w budowie. Za podstawę opodatkowania Spółka przyjęła wartość brutto poniesionych wydatków na zakup części do automatów (z podatkiem VAT). Do ustalenia podstawy opodatkowania nie została wliczona kwota za usługę montażu.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie podatnika:Od jakiej wartości powinien zostać naliczony podatek akcyzowy od automatów złożonych z części przez podmiot niezależny, co będzie podstawą do naliczenia akcyzy... Stanowisko podatnika:Zdaniem Spółki podstawę do naliczenia akcyzy od automatów złożonych z nabytych przez Spółkę części powinna stanowić suma wartości nabytych części. Podkreślenia wymaga fakt, że nabyte przez Spółkę części do automatów do gier zostały zakupione z podatkiem od towarów i usług. Zasadą naliczania podatku akcyzowego jest wartość netto towaru. Wynika ona wprost z art. 10 ustawy, który stanowi, że podstawa opodatkowania jest należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towaru i usług.W związku z tym powinno się naliczyć podatek akcyzowy od wartości netto nie uwzględniając w podstawie do obliczenia akcyzy, podatku VAT. Od zakupionych części do automatów, przed ustaleniem podstawy do obliczenia akcyzy, powinno się odjąć kwotę podatku VAT. We wniosku z dnia 15.03.2005r. Spółka uznała, iż podstawa opodatkowania może uwzględniać koszty złożenia automatów z zakupionych części.Zdaniem Spółki, w myśl przepisów akcyzowych, ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym powinno wynikać z dokumentów zakupu poszczególnych części do automatów, które dla poszczególnego urządzenia należy zsumować.W piśmie uzupełniającym z dnia 29.04.2005r. Spółka uznała, iż z uwagi na fakt zastosowania przepisu art. 4 ust.3 ustawy o podatku akcyzowym i uiszczenia akcyzy od posiadanych automatów nie powinien powstać obowiązek od innej czynności prawnej, tj. złożenia automatu. Bowiem w myśl art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym „jeśli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności (...) to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach.”Można zatem uznać, ze w omawianym przypadku skoro wyrób akcyzowy został opodatkowany akcyzą z tytułu posiadania, nie powinien zostać opodatkowany z tytułu montażu.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest:1. kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów,2. kwota jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić za wyroby akcyzowe, w przypadku ich nabycia wewnątrzwspólnotowego,3. kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej.Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 8 za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy. Należy mieć na uwadze, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają automaty do gier o niskich wygranych. W związku z tym, w chwili zmontowania urządzenia nie można stwierdzić, że urządzenie spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946). Urządzenie takie może być dopuszczone do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dopiero po uzyskaniu poświadczenia rejestracji przez Ministra Finansów na podstawie pozytywnego wyniku badań technicznych, przeprowadzonych przez jednostkę upoważnioną. Poświadczenie rejestracji stwierdza uprawnienie określonego podmiotu do wprowadzania do eksploatacji i użytkowania automatu do gier. Uzyskanie przez Spółkę pozytywnej opinii z badania poprzedzającego rejestrację automatu do gier o niskich wygranych wydanej przez jednostkę upoważnioną i poświadczenie rejestracji takiego automatu przez Ministra Finansów pozwala stwierdzić, że Spółka jest w posiadaniu ww. automatu, który może eksploatować w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, po spełnieniu wymogów określonych przepisami prawa. W związku z powyższym nie powstaje zobowiązanie podatkowe z tytułu montażu urządzenia. Podatek akcyzowy jest bowiem należny z tytułu posiadania przez Spółkę automatów do gier o niskich wygranych i powstaje w Spółce z tytułu posiadania.

Stosownie do art. 10 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli nie można określić kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, to podstawę opodatkowania ustala się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na rynku krajowym w obrocie wyrobami akcyzowymi tego samego rodzaju, w dniu powstania obowiązku podatkowego pomniejszonych o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.Jeżeli określona przez Spółkę, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawa opodatkowania automatów do gier różniłaby się od podstawy opodatkowania ustalonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na rynku krajowym w obrocie automatami tego samego rodzaju, w dniu powstania obowiązku podatkowego pomniejszonych o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, Spółka zobowiązana jest do określenia tej podstawy stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy.Biorąc pod uwagę fakt zastosowania art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym i uiszczenia akcyzy od posiadanych automatów nie powstaje w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy od innej czynności prawnej, tj. złożenia automatu. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj