Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-23/05/1467/EU
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-23/05/1467/EU
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Moment powstania obowiązku podatkowego w akcyzie z tytułu posiadania automatów do gier o niskich wygranych.


Warszawa, dnia 07.06.2005r.Numer sprawy: 441000-PA-9100I-23/05/1467/EU P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXXXX Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 15.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 16.03.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29.04.2005r.,postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w akcyzie z tytułu posiadania automatów do gier o niskich wygranych, za prawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 16.03.2005r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 29.04.2005r., w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie gier losowych w tym na automatach do gier o niskich wygranych. Powyższa działalność nie podlega akcyzie, ale opodatkowaniu podatkiem od gier. Automaty wykorzystywane w powyższej działalności są wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi.Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym jest wyrób akcyzowy inny niż zharmonizowany. Spółka zakupiła w Polsce i nabyła wewnątrzwspólnotowo części do automatów w celu złożenia z nich gotowych maszyn do gier. Złożenie gotowych automatów dokonywane jest z części należących do Spółki przez podmiot niezależny.

Z przepisu art. 4 ust. 3 ustawy wynika, że opodatkowaniu akcyzą podlega posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Jednak przepisy nie wskazują jednoznacznie momentu powstania tego obowiązku. Spółka dla dochowania wszelkich zobowiązań podatkowych uiściła w marcu 2005r. akcyzę obliczając moment powstania obowiązku podatkowego od chwili wprowadzenia automatów do ewidencji środków w budowie. Za podstawę opodatkowania Spółka przyjęła wartość brutto poniesionych wydatków na zakup części do automatów (z podatkiem VAT). Do ustalenia podstawy opodatkowania nie została wliczona kwota za usługę montażu.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie podatnika: Kiedy Spółka powinna uiścić podatek akcyzowy od złożonych z ww. części automatów do gier o niskich wygranych, od którego momentu powstaje obowiązek w akcyzie...Stanowisko podatnika:Zdaniem Spółki obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego od posiadanych automatów złożonych z części nieopodatkowanych akcyzą nie powstaje od momentu złożenia urządzenia, ponieważ nie można wówczas jednoznacznie ustalić czy dane urządzenie będzie spełniało odpowiednie warunki techniczne. Od momentu przeprowadzenia badania technicznego automatów do gier oraz otrzymania na nie tzw. homologacji oraz opinii technicznej można by uznać, że podatnik jest w posiadaniu automatu do gier. Niemniej jednak urządzeń tych nie można wykorzystywać do prowadzenia działalności, dopóki podatnik nie otrzyma na nie odpowiednich rejestracji (GL-1, GL –2) z Ministerstwa Finansów. Czas oczekiwania na powyższe dokumenty wynosi około 3 miesiące. Przedsiębiorca nie może używać w tym czasie ww. urządzeń. Tak więc byłoby krzywdzące dla Spółki, gdyby była ona zobowiązana do uiszczenia podatku akcyzowego przed uzyskaniem dokumentów rejestracyjnych z Ministerstwa Finansów. Bowiem dopiero moment zarejestrowania przez Spółkę automatów do gier w Ministerstwie Finansów oraz uzyskania rejestracji GL-1, GL-2 stanowi spełnienie wymagań formalnoprawnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Bez dokumentów rejestracyjnych urządzenia są bezużyteczne. Tak więc zdaniem Spółki, można uznać, iż dopiero od uzyskania dokumentów rejestracyjnych GL-1, GL-2 może powstać obowiązek w podatku akcyzowym od automatów do gier hazardowych. Dopiero jednak moment wprowadzenia automatów do salonu i używanie ich zdaniem Spółki, w pełni realizuje przesłankę art. 4 ust. 3 ustawy. Spółka posiada wyroby akcyzowe niezharmonizowane, od których nie została uiszczona akcyza i z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie gier losowych powinna wówczas uiścić podatek akcyzowy. Podsumowując, zdaniem Spółki obowiązek uiszczenia akcyzy powinien powstać z dniem wprowadzenia automatów do punktów gier, w których będą one wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, jako wyroby akcyzowe niezharmonizowane.

Można również wziąć pod uwagę moment powstania obowiązku w podatku akcyzowym od złożonych z części przedmiotowych automatów z dniem otrzymania przez Spółkę dokumentów rejestracyjnych z Ministerstwa Finansów.Spółka uważa, iż z uwagi na fakt zastosowania przepisu art. 4 ust.3 ustawy o podatku akcyzowym i uiszczenia akcyzy od posiadanych automatów nie powinien powstać obowiązek od innej czynności prawnej, tj. złożenia automatu. Bowiem w myśl art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym „jeśli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności (...) to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach.”Można zatem uznać, ze w omawianym przypadku skoro wyrób akcyzowy został opodatkowany akcyzą z tytułu posiadania, nie powinien zostać opodatkowany z tytułu montażu. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.Automaty do gier o niskich wygranych zakwalifikowane są do wyrobów stanowiących wyposażenie specjalistyczne obiektów działalności rozrywkowej - poz. 62 załącznika nr 1 do ustawy (wykaz wyrobów akcyzowych). Załącznik nr 2 do ustawy (wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) nie wyszczególnia powyższych wyrobów. W związku z powyższym, stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy przedmiotowe automaty do gier zaliczane są do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. W myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946) warunkiem dopuszczenia automatu do gier do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest poświadczenie rejestracji takiego automatu przez Ministra Finansów na podstawie pozytywnego wyniku badań technicznych automatu, przeprowadzonych przez jednostkę upoważnioną. Poświadczenie rejestracji stwierdza uprawnienie określonego podmiotu do wprowadzania do eksploatacji i użytkowania automatu do gier. Uzyskanie przez Spółkę pozytywnej opinii z badania poprzedzającego rejestrację automatu do gier o niskich wygranych wydanej przez jednostkę upoważnioną i poświadczenie rejestracji takiego automatu przez Ministra Finansów pozwala stwierdzić, że Spółka jest w posiadaniu ww. automatu, który może eksploatować w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, po spełnieniu wymogów określonych przepisami prawa. Podatek akcyzowy jest należny z tytułu posiadania przez Spółkę automatów do gier o niskich wygranych. W związku z tym należy uznać, że obowiązek podatkowy powstaje w Spółce z dniem wydania ww. automatów do eksploatacji (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) lub w odniesieniu do wyrobów posiadających pozytywną opinię techniczną z dniem wykonania innych czynności określonych w art. 4 ust. 2 ustawy lub z dniem wykonania czynności określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy.Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy Spółka zobowiązana jest do obliczenia i zapłaty podatku akcyzowego za okres miesięczny w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj