Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-89/05/DG
z 5 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-89/05/DG
Data
2005.07.05
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
bezrobocie
dotacja
Pytanie podatnika
Czy dotacja otrzymana na realizację projektu zwalczania bezrobocia opodatkowana jest podatkiem VAT?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 31.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 05.04.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 19.05.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 23.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 31.03.2005r. za prawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności statutowej realizuje program operacyjny, którego celem jest zapobieganie i zwalczanie bezrobocia oraz rozwój zasobów ludzkich i społecznej integracji rynku pracy. Na pokrycie kosztów realizacji zadania podatnik otrzymuje dofinansowanie z funduszu strukturalnego. Jak wynika z pisma, działania realizowane w ramach programu nie są sprzedażą usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ponieważ działania nie są adresowane do konkretnej osoby ani podmiotu i nie zachodzą żadne więzy prawne pomiędzy realizatorami działań a potencjonalnymi odbiorcami - w związku z czym otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę sprzedaży usługi. Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja na realizację projektu nie jest opodatkowana podatkiem VAT. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:- art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku. Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący: Zgodnie z art. 29 ust 1 zd. czwarte ustawy o VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania, nie mająca związku ze sprzedażą a więc nie mająca żadnego wpływu na cenę świadczonej usługi nie podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Pouczenie Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.