Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SD/415-46/05
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SD/415-46/05
Data
2005.08.29



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
adwokat
działalność wykonywana osobiście
faktura VAT
pomoc prawna
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Co stanowi podstawę dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia adwokata za pomoc prawną świadczoną z urzędu i kto powinien ją odprowadzić, jak należy rozliczyć wynagrodzenia za 2004r., za które adwokaci nie wystawili faktur VAT, a rozliczenia dokonał sąd wystawiając PIT-8B, i w jaki sposób należy rozliczyć wynagrodzenia w 2005r.?


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wynika że adwokaci i radcowie prawni wykonujący zawód w kancelariach indywidualnych oraz prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, wykonują również na zlecenie sądu czynności polegające na świadczeniu pomocy prawnej z urzędu i uzyskują z tego tytułu wynagrodzenie z sądu.

Dotychczas sąd dokonywał wypłaty przedmiotowego wynagrodzenia na podstawie prawomocnego orzeczenia, po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego tytułu sądy wystawiały informacje PIT-8B, a adwokaci nie wystawiali faktur VAT. Obecnie sądy dokonują wypłaty wynagrodzeń w oparciu o faktury VAT wystawione przez adwokatów.

W świetle powyższego wnioskodawca ma wątpliwości co stanowi podstawę dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzenia i kto powinien ją odprowadzić, jak należy rozliczyć wynagrodzenia za 2004r., za które adwokaci nie wystawiali faktur VAT, a rozliczenia dokonywał sąd wystawiając PIT-8B, i w jaki sposób należy rozliczać wynagrodzenia w 2005r.

Na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 123, poz. 1058 ze zm.), adwokat wykonuje zawód w kancelarii adwokackiej, w zespole adwokackim oraz w spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej lub komandytowej, przy czym wspólnikami w spółkach cywilnej, jawnej i partnerskiej oraz komplementariuszami w spółce komandytowej mogą być wyłącznie adwokaci lub adwokaci i radcowie prawni, a także prawnicy zagraniczni wykonujący stałą praktykę na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2002r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 126, poz. 1069), a wyłącznym przedmiotem działalności takich spółek jest świadczenie pomocy prawnej. Ponadto na podstawie art. 4a ust. 2 ww. ustawy, siedzibę zawodową adwokata, na jego wniosek, wyznacza okręgowa rada adwokacka.

Jednocześnie stosownie do art. 21 ust. 3 tej ustawy, adwokat świadczy pomoc prawną z urzędu w okręgu sądu rejonowego, w którym ma wyznaczoną siedzibę zawodową.

Z literalnego brzmienia ostatnio cytowanego przepisu wynika zatem, iż jego treść odnosi się podmiotowo do wykonującego zawód adwokata, bez względu na sposób wykonywania zawodu. W przypadku świadczenia pomocy prawnej z urzędu nie ma zatem znaczenia fakt, czy adwokat wykonuje zawód w kancelarii adwokackiej, zespole adwokackim- czy jest wspólnikiem np.: spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej, czy komandytowej, gdyż to on osobiście świadczy pomoc prawną z urzędu.

Ponadto, na poparcie tej tezy podkreślić należy, że to sąd, na żądanie oskarżonego, który nie ma obrońcy z wyboru, wyznacza obrońcę z urzędu do osobistego udzielenia pomocy prawnej(art. 78 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze zm.).

Jednocześnie rozporządzenie wykonawcze, do powołanej wyżej ustawy Prawo o adwokaturze, z dnia 28 września 2002r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy pranej udzielonej z urzędu (Dz. U. Nr 163, poz. 1348 ze zm.), w § 19 pkt 2 określa, że koszty nieopłaconej pomocy prawnej ponoszone przez Skarb Państwa obejmują m. in. niezbędne, udokumentowane wydatki adwokata (a nie zespołu, czy spółki, o których mowa w powołanym na wstępie przepisie).

Analiza przytoczonych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje zatem, iż pomocy prawnej z urzędu, na zlecenie sądu, udziela osobiście adwokat, bądź osobiście wyznaczony przez niego zastępca, po udzieleniu substytucji.

W myśl art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychody m.in. osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle powyższego przychody adwokatów świadczących na zlecenie sądu pomoc prawną z urzędu należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy. Konsekwencją takiej kwalifikacji przychodu jest obowiązek płatnika spoczywający na sądzie w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią tego przepisu sądy jako płatnicy są zobowiązane pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 (tj. 20%) oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b. Pobrane zaliczki płatnik zobowiązany jest wpłacić do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrano na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla siedziby płatnika (art. 42 ust. 1).

W sytuacji, gdy przychody adwokatów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, podstawę opodatkowania stanowić winien przychód pomniejszony o podatek VAT. Zgodnie bowiem z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Kwota podatku VAT nie jest kwotą faktycznie otrzymaną, czy postawioną do dyspozycji podatnika. Aczkolwiek definicja przychodu zawarta w tym przepisie nie zawiera regulacji prawnej wyłączającej z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym podatku VAT, ani też regulacji przeciwstawnej, zabraniającej pomniejszania podstawy opodatkowania o ten podatek, to jednak mając na uwadze zasadę równości obywateli wobec prawa i zasadę sprawiedliwości podatkowej przyjąć należy, iż adwokaci – podatnicy podatku VAT – osiągający wymienione wyżej przychody z działalności niestanowiącej pozarolniczej działalności gospodarczej winni być w tym względzie traktowani w sposób analogiczny, jak podatnicy osiągający przychody z działalności gospodarczej, którzy zgodnie z art. 14 ustawy, nie wliczają podatku VAT do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnik (sąd) obowiązany jest przesłać podatnikowi imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11/8B.

Jednocześnie, podatnik osiągający przedmiotowe dochody jest obowiązany wykazać, je łącznie z dochodami z pozostałych źródeł, w składanym do dnia 30 kwietnia następnego roku zeznaniu rocznym i do obliczenia należnego podatku dochodowego, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym.

Opisany wyżej sposób dotyczy zarówno rozliczenia za 2004 jak i za 2005r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj