Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze
PP/443-92/05
z 9 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-92/05
Data
2005.06.09



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
faktura VAT
fakturowanie
otrzymanie faktury
paragony


Pytanie podatnika
Czy można wystawić fakturę VAT potwierdzającą wykonanie usługi zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej w sytuacji, gdy nabywca nie doręczył wykonawcy usługi paragonu fiskalnego i gdy od dnia wykonania usługi minęło 7 dni?


POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. nr 8 z 2005 r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 04.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu w dniu 06.05.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Spółki jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi restaurację. Spółka sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej. Jeden z klientów, który nabył w Spółce usługę gastronomiczną, poprosił o fakturę VAT potwierdzającą ten zakup. W tym dniu w Spółce wystąpiła awaria systemu komputerowego i nie było możliwe wystawienie faktury. Klient został poproszony o pozostawienie wydanego mu wcześniej paragonu. Został on poinformowany, że na podstawie tego paragonu zostanie wystawiona dla niego faktura, która będzie do odbioru w Spółce bądź zostanie wysłana na jego adres. Klient odmówił pozostawienia paragonu. Spółka sporządziła dla klienta oświadczenie, że wystawi fakturę w dniu następnym jeżeli zgłosi się on do Spółki z paragonem fiskalnym. Klient nie przyszedł po fakturę. Po około 2 tygodniach pracownik klienta za pośrednictwem telefonu upomniał się o fakturę, lecz uzyskał od Spółki informację, iż upłynęło już 7 dni od dnia dokonania sprzedaży. Po tej rozmowie klient zwrócił się do Spółki pisemnie o wystawienie żądanej faktury.
Stanowisko Podatnika:
Zdaniem Spółki faktura nie mogła zostać wystaw faktury niezbędny był paragon fiskalny, którego klient nie zwrócił Spółce. Paragon taki musi zostać bowiem podłączony do faktury. Ponadto minęło 7 dni od dnia dokonania sprzedaży przedmiotowej usługi gastronomicznej, a klient w tym terminie nie zgłosił się z paragonem potwierdzającym zakup.
Ocena prawna stanowiska Podatnika:
Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 z 2004 r., poz. 971) w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.
Stosownie do § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem §17i §18.
Przepis § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia mówi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
W oparciu o powyższe unormowania zauważa się jak niżej;
Spółka na żądanie klienta miała obowiązek wystawić fakturę VAT potwierdzającą wykonanie na jego rzecz usługi gastronomicznej ww. art. 106 ust. 1 stawy o podatku VAT. Ponieważ faktura ta miała dotyczyć sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury Spółka obowiązana była dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż (ww. § 14 ust. 3 rozp.). Na podstawie paragonu otrzymanego od klienta faktura ta mogła być wystawiona do siódmego dnia od dnia dokonania sprzedaży. Po upływie siedmiu faktura nie może być wystawiona (ww. § 16 ust. 1 rozp.).

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej;
- w dacie wydania przedmiotowego postanowienia w stosunku do Firmy nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj