Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-24/05/TS
z 8 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-24/05/TS
Data
2005.08.08



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Pani XX zakupiła od Dealera samochód osobowy. Następnie samochód zgłosiła w Urzędzie Miejskim w Szczecinie, w którym wydano numery rejestracyjne. W czerwcu 2003r, wyszła za mąż za obywatela Finlandii i przeprowadziła się do Finlandii wywożąc przedmiotowy samochód jako mienie przesiedlenia. Z przesłanego pisma wynika, iż w marcu 2005r. powróciła do Polski z czasowego pobytu i chciałaby ubiegać się o zwolnienie samochodu osobowego z podatku akcyzowego.


Postanowienie

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ) oraz art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. ) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 09.05.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów w zakresie stosowania przepisów podatkowych.

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8 z 2005 r.,poz. 60 ) postanawia, iż stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 09. 05.2005r. Pani XX złożyła wniosek uzupełniony w dniu 07.06.2005r. oraz 11.07.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:

W dniu 20 lutego 2003r. Pani XX zakupiła od firmy XX - Autoryzowanego Dealera Mercedes Benz samochód osobowy marki Mercedes A 190. Następnie samochód zgłosiła w Urzędzie Miejskim w Szczecinie, w którym wydano numery rejestracyjne pojazdu.

W czerwcu 2003r, Pani XX wyszła za mąż za obywatela Finlandii i przeprowadziła się do Finlandii wywożąc przedmiotowy samochód jako mienie przesiedlenia. Następnie pojazd został wyrejestrowany z kraju i zarejestrowany w kraju pobytu tj. Finlandii.

Z przesłanego pisma wynika, iż Pani XX marcu 2005r. powróciła do Polski z czasowego pobytu i chciałaby ubiegać się o zwolnienie samochodu osobowego marki Mercedes Benz A190 z akcyzy w myśl § 28 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami ) nie zgadzając się jednocześnie z koniecznością spełnienia wymogu pkt. 4 wymienionego wyżej paragrafu, który stanowi, że samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub wypożyczony przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytoriom kraju . Uważa bowiem, że samochód stanowi jej własność, zakupiony został w Polsce, a wywieziony poza granicę kraju jedynie z powodu jej czasowego pobytu w Finlandii.

Podatnik informuje, iż w sprawach których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie podatkowe.

Mając powyższe na uwadze wyjaśniam co następuje:

Stosownie do postanowień art. 80. ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z póż. Zm. ) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Z literalnego brzmienia tak skonstruowanego przepisu wynika, iż akcyzie podlegają samochody osobowe, które w danym momencie - ściśle związanym z przemieszczaniem na terytorium kraju, nie są zarejestrowane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym na terenie kraju. Jednakże dokonując interpretacji powyższego przepisu, jako normy prawnej stanowiącej część systemu regulującego opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych pojawia się konieczność weryfikacji powyższego poglądu.

Przyjmując racjonalność postępowania ustawodawcy w konstruowaniu przepisów prawa intencją jego było opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Przyjęcie takiego stanowiska będzie realizacją generalnej zasady "jednorazowości poboru akcyzy" funkcjonującej na gruncie przepisów akcyzowych. Wprawdzie samochody osobowe postanowieniami art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zostały wyłączone z tej zasady, jednakże co należy podkreślić wyłączenie to dotyczy jedynie samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Za przyjęciem takiego stanowiska interpretacyjnego przemawiają również postanowienia rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 22 lipca 2002 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów ( Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z póź. zmianami ). Otóż stosownie do brzmienia § 3 przedmiotowego rozporządzenia przedłożenie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju jest wymagane jedynie w przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Zatem samochód , który był już uprzednio zarejestrowany na terytorium kraju i w związku z tym obciążony podatkiem akcyzowym nie podlega ponownie obciążeniu tym podatkiem w związku z kolejną jego rejestracją. Nie będą zatem miały zastosowania przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami ) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Kierując się dyspozycją art. 200 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ) postanowieniem nr 421000-PA-9102-24/05/TS z dnia 15.07.2005r.wyznaczono Stronie siedmiodniowy termin do ewentualnego wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów.

Postanowienie to zostało doręczone Stronie w dniu 18.07. 2005r. Strona nie skorzystała z przysługującego jej prawa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b§ 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj