Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/132/86785/05/31
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/132/86785/05/31
Data
2005.08.29



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa
licencja
ochrona przeciwpożarowa
stawki podatku
straż pożarna


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż licencji na oprogramowanie antywirusowe na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta z opodatkowania 7% stawką podatku VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, stwierdza, że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2005 r., data wpływu 10 czerwca 2005 r., uzupełnione pismem z dnia 28 czerwca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży licencji na oprogramowanie antywirusowe dla Podatnika"Y" na cele ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik w piśmie z dnia 8 czerwca 2005 r. zwrócił się z zapytaniem do tut. Organu podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży sprzedaży licencji na oprogramowanie antywirusowe dla Podatnika "Y" na cele ochrony przeciwpożarowej. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu licencji na oprogramowania komputerowe antywirusowe i sprzedaje je w tej samej postaci odbiorcom krajowym, stosując 22% stawkę podatku VAT. Są to tzw. licencje elektroniczne, stanowiące kod dostępu do oprogramowania znajdującego się w Internecie. Nie występuje tutaj fizyczna postać produktu w postaci nośnika z oprogramowaniem, bowiem program ściągany jest przez Internet.

Pytanie Podatnika brzmi: czy sprzedaż licencji na oprogramowanie antywirusowe dla Podatnika "Y" na cele ochrony przeciwpożarowej, może korzystać z opodatkowania 7% stawką podatku VAT?

Zdaniem Podatnika - użyte w zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 130 pkt 3 określenie zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie- obejmuje wszelkie licencje na korzystanie z oprogramowania komputerowego w tym również antywirusowego i winna być zastosowana 7% stawka podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 41 ust. 10 ustawy stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W pozycji 130 pkt 3 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca wymienił jako towar przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej sprzęt łączności: zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie. W związku z brakiem definicji oprogramowanie w ustawie należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Według słownika języka polskiego wydawnictwa PWN oprogramowanie jest to zbiór programów umożliwiających regularną eksploatację użytkową danej maszyny cyfrowej, natomiast oprogramowanie wg nowej encyklopedii powszechnej PWN jest to zespół programów komputera umożliwiających lub ułatwiających jego wykorzystanie; w skład oprogramowania wchodzą zarówno programy dostarczane wraz ze sprzętem przez producentów (lub kupowane osobno) - systemy operacyjne, translatory, bazy danych, arkusze kalkulacyjne, edytory tekstu i graficzne, podprogramy, jak i tworzone przez użytkownika różne programy użytkowe. W oparciu o powyższe należy przyjąć, iż program antywirusowy jako program użytkowy umożliwiający lub ułatwiający wykorzystanie programów operacyjnych wchodzi w skład oprogramowania. Sprzedaż przez Podatnika licencji w postaci kodu (klucza) dostępu do programu komputerowego umieszczonego w internecie, umożliwia nabywcy poprzez zastosowanie kodu, zainstalowanie zakupionego oprogramowania na swoich komputerach, a zatem stanowi sprzedaż tego programu. Przyjmując przedstawiony w piśmie stan faktyczny, tut organ podatkowy w oparciu przedstawiony stan prawny uznał, iż dostawa licencji wraz z programem antywirusowym mieści się w definicji oprogramowania, a zatem zgodnie z poz. 130 zał. nr 3 do ustawy podlega opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku VAT. Tak więc stanowisko wyrażone przez Podatnika w przedmiotowej kwestii jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj