Interpretacja Urzędu Skarbowego w Biłgoraju
PPDE/443-23/2005
z 27 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPDE/443-23/2005
Data
2005.07.27



Autor
Urząd Skarbowy w Biłgoraju


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
podmiotowość podatkowa


Pytanie podatnika
Miasto .................. jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą. Podstawowym aktem ustrojowym, w oparciu o który działa jest ustawa z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym. Art 33 ust.1 cytowanej ustawy stanowi, iż wójt (organ wykonawczy gminy) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, który jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej i który jest zakładem pracy zatrudniającym urzędników, przy pomocy których wójt wykonuje swoje zadania. Jednostka budżetowa Urząd Miasta ........., zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), oraz w wydanymi do niej aktami wykonawczymi, działa na podstawie i w ramach ustalonego planu finansowego. Wydatki i dochody jednostki budżetowej są odpowiednio wydatkami i dochodami budżetu gminy.W chwili obecnej Miasto ............... (działając poprzez Urząd Miasta ................) wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Należy zaznaczyć, że gmina jako osoba prawna nie jest w stanie wykonać samodzielnie jakiejkolwiek czynności jako usługodawca i nie jest w stanie samodzielnie wykonać budżetu. Wszystkie zadania gminy w tym zakresie wykonują, w ramach swoich planów finansowych jej jednostki organizacyjne. Stanowisko podatnika: art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT wskazuje, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być między innymi jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. W związku z tym podatnik stoi na stanowisku, że podatnikiem podatku d towarów i usług powinien być Urząd Miasta ............ i to on powinien składać deklaracje podatkowe. Art. 15 ust.6 cytowanej wyżej ustawy o VAT nie uznaje za podatników organów władzy publicznej, oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wprawdzie stroną wszystkich umów cywilnoprawnych jest Miasto ............lecz czynności związane z ich wykonywaniem i obsługą finansową dokonywane są przez Urząd Miasta .............. i inne jednostki organizacyjne. Należy zaznaczyć, że w interesującej nas sprawie ścisłe traktowanie Miasta ............ jako strony umów cywilnoprawnych doprowadziłoby do sytuacji, w której tylko i wyłącznie to Miasto ............ byłoby podatnikiem podatku VAT - a zostałyby tej podmiotowości podatkowej pozbawione wszystkie jednostki organizacyjne Miasta .......... nieposiadające osobowości prawnej.... Ponadto ważnym argumentem przemawiającym za uznaniem podmiotowości prawnopodatkowej jednostki budżetowej - Urzędu Miasta .......... jest treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18.12.2001r.w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2001r., Nr 153, poz. 1752 z późn. zm.). Mianowicie w planie kont dla budżetu samorządu terytorialnego nie ma kont pozwalających na ujęcie zdarzeń gospodarczych. Nie ma kont pozwalających na ujęcie efektów tych zdarzeń, czyli aktywów majątkowych, a przede wszystkim nie ma konta właściwego do rozliczeń publicznoprawnych.Oznacza to, że w rachunkowości budżetu jednostki samorządu terytorialnego faktycznie nie można rozliczyć obowiązków podatkowych tych podmiotów. Wszystkie zdarzenia gospodarcze związane z wykonywaniem budżetu, czyli ze świadczeniem usług publicznych, zachodzą tylko i wyłącznie w jednostkach organizacyjnych wykonujących samodzielnie budżet w ramach ich planów finansowych. Warto również zaznaczyć, że prezes Rady Ministrów wydając Rozporządzenie z dnia 22 grudnia 1999r. w spawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych nie przewidział w nim wzorów pieczęci gminy, a jedynie wzory pieczęci gmin.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej podatnika stwierdza, iż przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Burmistrza Miasta .............., wskazujące iż w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług właściwym jest Urząd Miasta należy uznać za prawidłowe przy uwzględnieniu stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

W dniu 27 lipca 2005r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju pisemny wniosek Burmistrza Miasta ........ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). W przedstawionym stanowisku własnym Burmistrz Miasta .................a powołując się na art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż podatnikiem podatku od towarów i usług może być m.in. jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. W związku z tym wnioskodawca uważa, ze podatnikiem podatku od towarów i usług powinien być Urząd Miasta i to on powinien składać deklaracje podatkowe w podatku od towarów i usług.

W powyższej sprawie należy stwierdzić, iż samorządowe osoby prawne (gminy, miasta, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nich obowiązki wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych (gminy, miasta, powiatu, województwa) oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne. Potwierdzają to przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego, oraz niektórych jednostek sektora Finansów publicznych (Dz. U Nr 153, poz.1752). W związku z powyższym gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami powinno być dokonywane jedno rozliczenie w podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj