Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-14/12-4/TW
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-14/12-4/TW
Data
2012.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.)

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby tytoniowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
sprzedaż detaliczna
tytoń
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Czy całe, suszone, niepocięte, niedzielone, liście tytoniu, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną jako produkt ozdobny, stanowią wyrób akcyzowy w przypadku ich sprzedaży w celu dalszej odsprzedaży przez inny podmiot w tej samej postaci, a tym samym czy podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?



Wniosek ORD-IN 676 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniowych papierosowych bez łodyg nieprzetworzonych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniowych papierosowych bez łodyg nieprzetworzonych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) ma zamiar importować lub zakupić od producentów, lub rolników, lub hurtowników krajowych lub z terenu Unii Europejskiej całe, suszone, niepocięte, niedzielone, liście tytoniu, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną.

Liście tytoniu zostaną opakowane, opakowanie zostanie opatrzone wymaganymi ostrzeżeniami oraz informacjami i będzie sprzedawane hurtowo lub detalicznie jako produkt o przeznaczeniu ozdobnym.

Tak zapakowany produkt nie będzie sprzedawany jako wyrób tytoniowy. Sprzedaż liści tytoniowych jako produkt ozdobny odbywałaby się na podstawie umowy sprzedaży pomiędzy Spółką, a innym podmiotem gospodarczym na terenie Polski. Podmiot ten będzie sprzedawał produkt jako produkt ozdobny, w takiej samej postaci w jakiej został zakupiony od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy całe, suszone, niepocięte, niedzielone, liście tytoniu, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną jako produkt ozdobny, stanowią wyrób akcyzowy w przypadku ich sprzedaży w celu dalszej odsprzedaży przez inny podmiot w tej samej postaci, a tym samym czy podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 98 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym uznać należy, iż całe, suszone, niepocięte, niedzielone, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego liście tytoniu, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną jako produkt ozdobny nie są wyrobem akcyzowym, a w związku z tym nie są objęte podatkiem akcyzowym.

Stanowisko to uzasadnia się treścią art. 98 ust. 5 ustawy, w świetle którego za tytoń do palenia uznaje się tytoń, który „został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego”. Całe, suszone, niepocięte, niedzielone, bez dalszego przetwarzania liście tytoniu, nie spełniają kryteriów wskazanych w przytoczonym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

Na mocy art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

  1. dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
  2. trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
  3. cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
  4. pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3a ustawy).

Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z posza
  • jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza importować lub zakupić od producentów lub rolników lub hurtowników krajowych lub z terenu Unii Europejskiej całe, suszone, niepocięte, niedzielone, liście tytoniu, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną. Liście będą sprzedawane jako produkt o przeznaczeniu ozdobnym. Tak zapakowany produkt nie będzie sprzedawany jako wyrób tytoniowy.

Odnosząc powyższe do definicji wyrobów tytoniowych zawartych w art. 98 ustawy, stwierdzić należy, że wyrób opisany we wniosku nie spełnia warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca są to liście nienadające się do palenia.

Reasumując, całe, suszone, niepocięte, niedzielone, liście tytoniu, nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, z przeznaczeniem na dalszą sprzedaż hurtową lub detaliczną jako produkt ozdobny, nie stanowią wyrobu akcyzowego w przypadku ich sprzedaży w celu dalszej odsprzedaży przez inny podmiot w tej samej postaci i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług zawiera odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj