Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/i/4218-7/05
z 1 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/i/4218-7/05
Data
2005.07.01



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
odliczenia od podatku
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zaliczka


Pytanie podatnika
Czy podatek zapłacony w Chinach należy wykazać w deklaracji, zeznaniu w 2004 r.?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia X SA z dnia 12.05.2005 r., na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 02.05.2005 r. Nr PD2/423-10/05 30068/2005, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie wykazania w deklaracji, zeznaniu lub informacji podatkowej w 2004 r. podatku zapłaconego w Chinach, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowiezmienia zaskarżone postanowienie poprzez stwierdzenie, iż zażalenie wniesione przez Podatnika zasługuje na uwzględnienie.

UZASADNIENIE

Strona zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
w 2004 r. X S.A. podpisały umowę z kontrahentem z Chin. Przedmiotem umowy jest odpłatne świadczenie przez X na rzecz kontrahenta z Chin (licencjobiorcy) następujących usług:
- udzielenie licencji,
- udostępnienie knoty-how,
- świadczenie usług inżynierskich doradczych (trening personelu technicznego odbiorcy),
- świadczenie usług inżynierskich projektowych,
- opracowanie i przekazanie licencjobiorcy dokumentacji zawierającej informacje o procesie wytwarzania produktu (projekt procesowy); na wyżej wymienione usługi została określona w umowie cena ryczałtowa, płatna w częściach,
- świadczenie usług inżynierskich o charakterze nadzorów eksperckich świadczonych w siedzibie licenjobiorcy i na miejscu budowy instalacji chemicznej przemysłowej w Chinach, która to instalacja będzie wytwarzała produkt. Dalej Spółka wskazuje, iż na te usługi została ustalona w umowie stawka dzienna, a kwota należna za te usługi będzie wyliczona w sposób następujący: stawka dzienna x ilość dni przepracowanych przez specjalistów delegowanych przez X na miejsce świadczenia w Chinach. Przedmiot w/w umowy jest typowy dla transakcji odpłatnego transferu procesów przemysłowych i produkcyjnych.
W wyżej opisanej transakcji pośredniczy firma polska mająca siedzibę na terenie Polski. W miesiącu październiku 2004 r. wpłynęła do pośrednika zaliczka na kontrakt. Zaliczka obejmuje udzielenie licencji, udostępnienie knoty-how, świadczenie usług inżynierskich doradczych, świadczenie inżynierskich usług projektowych, opracowanie i przekazanie licencjobiorcy dokumentacji zawierającej informacje o procesie wytwarzania produktu. Zaliczka nie obejmuje świadczenia usług inżynierskich o charakterze nadzorów eksperckich świadczonych w siedzibie licencjobiorcy i na miejscu budowy instalacji chemicznej w Chinach. W wyniku zapisów w kontrakcie zaliczka ta wpłynie na konto X po złożeniu przez X stosownego zabezpieczenia, czyli najwcześniej w 2005 r. W związku z zaliczką chiński organ podatkowy pobrał w Chinach podatek w wysokości 5% i 10% przekazanej zaliczki i wystawił na rzecz X stosowne dokumenty stwierdzające pobranie przedmiotowych podatków. W certyfikacie podatkowym na 5% (podatek zwany Bussines Tax) w pozycji rodzaj podatku wpisano podatek przemysłowy dotyczący cesji praw patentowych. W certyfikacie podatkowym na 10% (podatek zwany Income Tax) w pozycji rodzaj podatku wpisano: zaliczka na podatek dochodowy z tytułu opłat za użytkowanie patentowe. Spółka zaznacza, że przychody z tytułu kontraktu będą realizowane począwszy od 2005 r. Zaliczka zostanie rozliczona w 2005 r. i w latach następnych.
W związku z powyższym stanem faktycznym, Spółka zwróciła się z zapytaniem czy zapłacony w Chinach podatek od w/w zaliczki w wysokości 10% należy wykazać w deklaracji, zeznaniu lub informacji podatkowej w 2004 r. Zdaniem Podatnika podatku tego nie należy wykazywać w deklaracjach za rok 2004. Podatek zapłacony w Chinach należy - zdaniem Podatnika - wykazać w informacji CIT-2/O w roku, w którym będzie odliczany.
Zadaniem Podatnika, podatek zapłacony w Chinach Spółka ma prawo odliczyć w 2005 r. i w latach następnych proporcjonalnie do osiągniętego dochodu z tytułu zawartego kontraktu. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zaliczka nie jest przychodem podatkowym. Spółka argumentuje, iż dochód z kontraktu powstanie w 2005 r. i w latach następnych, i wtedy X będą mogły odliczyć podatek zapłacony w Chinach.W odpowiedzi na na w/w zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego wydał postanowienie z dnia 02.05.2005 r. Nr PD2/423-10/05 30068/2005, w którym odmówił potwierdzenia stanowiska Spółki i przedstawił własne stanowisko w sprawie.
W uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia wskazano, iż podatek zapłacony w Chinach należy rozliczyć w roku podatkowym, w którym powstanie dochód z kontraktu, a więc w roku 2004 i w latach następnych proporcjonalnie do osiągniętego dochodu zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z postanowieniami umowy zawartej w dniu 07 czerwca 1998 r. między rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. Nr 13, poz. 65). Zaskarżonemu postanowieniu Spółka zarzuca naruszenie przepisów art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka argumentuje, iż przedmiotowa wpłata, która wpłynęła na konto pośrednika w październiku 2004 r. jest zaliczką i w świetle art. 12 ust. 4 pkt 1 w/w ustawy nie stanowi przychodu. Przychód z tytułu kontraktu będzie realizowany począwszy od 2005 r. Natomiast przedmiotowy podatek - Income Tax został pobrany od zaliczki wpłaconej na poczet przyszłych świadczeń, a zaliczka nie jest przychodem podatkowym.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku z dnia 17.01.2005 r. oraz w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej składając wniosek, o którym mowa w art. 14a § 1 podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Podatnik przedstawiając stan faktyczny stwierdza, iż kwota, od której pobrano 10-cio procentowy podatek w Chinach jest zaliczką "na kontrakt", która zostanie rozliczona w 2005 r. i w latach następnych. Świadczenia, na które została przekazana zostaną wykonane począwszy od 2005 r. Spółka wyraźnie stwierdza, iż przychody z kontraktu wystąpią w 2005 r. i w latach następnych. W związku z powyższym Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku zapłaconego w Chinach od podatku dochodowego zapłaconego w Polsce za rok 2004.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, jeżeli jest on zgodny ze stanem rzeczywistym należy stwierdzić, iż otrzymana zaliczka, od której pobrano w Chinach podatek nie stanowi przychodu w świetle art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w świetle którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Jeżeli przedmiotowa kwota, od której pobrano w Chinach podatek stanowi zaliczkę, wówczas pobrany podatek należy odliczyć od podatku dochodowego w tym roku podatkowym, w którym Spółka otrzyma przychód z tytułu przedmiotowego kontraktu. Odliczenia należy dokonać biorąc pod uwagę przepis art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych oraz postanowienia umowy zawartej w dniu 07 czerwca 1998 r. między rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. Nr 13, poz. 65). W związku z powyższym w rozliczeniu za rok 2004 podatku zapłaconego w Chinach nie należy wykazywać. Podatek ten zostanie wykazany w deklaracji CIT-2/O oraz CIT-8/O w rozliczeniach za lata, w których wystąpi przychód z realizacji przedmiotowego kontraktu.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Stronie jeżeli uzna, że decyzja jest niezgodna z prawem, przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - w dwóch egzemplarzach - za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj