Interpretacja Urzędu Celnego w CiechanowieUrzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9100I-11/05/2042/ZT
z 14 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9100I-11/05/2042/ZT
Data
2005.07.14



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie

Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Stawka podatku akcyzowego przy produkcji i rozlewie w butelki szklane o poekmości 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusujcego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu 5,5% do 6% oraz produkcji i rozlewie w butelki szklane o pojemności 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusującego alkoholizowanego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu od 5,7% do 6%


Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:4470000-PA-9100I-11/05/2042/ZT 2005.07.14P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa zapytanie, sformułowane we wniosku z dn. 18.05.2005r. (data wpływu 19.05.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 9.06.2005 r., dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowiep o s t a n a w i a uznać stanowisko wnioskodawcy, że:- produkcja i rozlew w butelki szklane o pojemności 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusującego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu 5,5% do 6% podlega opodatkowaniu wg stawki 1,36 zł/litr , za prawidłowe,- produkcja i rozlew w butelki szklane o pojemności 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusującego alkoholizowanego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu od 5,7% do 6 % podlega opodatkowaniu wg stawki 1,36 zł/litr, za nieprawidłowe. Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego:1) w elektrociepłowniach,2) przez indywidualne gospodarstwa domowe i organizacje charytatywne, których działalność jest zaliczana do działalności pożytku publicznego,3) w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych - dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy, tj. podmiotowi, który wykorzystuje ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1 lub podmiotowi dokonującemu odsprzedaży.Stosownie do § 10 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w przypadku nabycia ciężkiego oleju opałowego przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, wykorzystujący te produkty do celów zwolnionych, warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy jest złożenie oświadczenia potwierdzającego status podmiotu oraz stwierdzającego, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.W myśl § 10 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży ww. olejów opałowych ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:- podmiot dokonujący odsprzedaży ww. wyrobów dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;- podmiot odsprzedający posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; - sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi odsprzedającemu nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez ten podmiot zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;- podmiot odsprzedający potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie powyższych wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane.- podmiot odsprzedający prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;- podmiot wykorzystujący ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1, nabywający ten produkt od podmiotu odsprzedającego złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia. W związku z powyższym sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego na cele zwolnione określone w § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego musi odbyć się ze składu podatkowego na terytorium kraju do uprawnionego nabywcy, tj. do podmiotu, który dokonuje zakupu tego produktu i wykorzystuje do ww. celów oraz złoży oświadczenie potwierdzające jego status i stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub do podmiotu dokonującego odsprzedaży.W przypadku sprzedaży przedmiotowego oleju podmiotowi dokonującemu odsprzedaży podmiotom zużywającym olej na ww. cele zwolnione, nabycie tego produktu powinno nastąpić ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu zabezpieczenia akcyzowego. Podmiot nabywający powinien złożyć sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 oraz posiadać zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Podmiot nabywający powinien potwierdzić na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów i zwrócić ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane.Należy mieć na uwadze, że zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 96, poz. 812 z późn. zm.), które weszło w życie z dniem 17 czerwca 2005r., § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r otrzymał brzmienie: "2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do oleju, z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350oC i którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3. W związku z tym od dnia 17 czerwca 2005r. zwolnienie, o którym mowa w § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, stosuje się tylko do oleju z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350oC i którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3, a nie stosuje się do ciężkiego oleju opałowego, który nie spełnia ww. parametrów.Biorąc pod uwagę fakt, iż oleje opałowe mieszczą się w grupie olejów ropy naftowej o kodzie CN 2710 i są wyszczególnione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych olejów warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego jest przekazywanie do właściwego naczelnika urzędu celnego oświadczeń, o których mowa w § 11 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) podmiotem uprawnionym do otrzymania i wypełnienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy. Tak więc nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż administracyjny dokument towarzyszący wystawi kupującemu szczególny nadzór podatkowy. Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

U z a s a d n i e n i e W dniu 20.05.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez XXX, zwaną dalej Podatnikiem, z zapytaniem jaką stawką podatku akcyzowego będzie opodatkowana produkcja win musujących o zawartości alkoholu od 1,2 % do 15 % objętości. Zdaniem Podatnika produkt będący przedmiotem zapytania, klasyfikowany do symbolu PKWiU 15.94.10 oraz kodu CN 2206 00, będzie podlegał opodatkowaniu wg stawki 1,36 zł/litr. Ze względu na rozbieżności w stanie faktycznym opisanym we wniosku, pismem nr 447-PA-9100I-11/05/1586/ZT z dnia 30.05.2005r., wezwano podatnika do jego precyzyjnego określenia. W odpowiedzi na wezwanie Podatnik pismem z dnia 9.06.2005r. określił, że zapytanie dotyczy:- produkcji i rozlewu w butelki szklane o pojemności 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusującego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu 5,5- 6%,- produkcji i rozlewu w butelki szklane o pojemności 0,25 l, zamknięte kapslem metalowym, niemusującego alkoholizowanego napoju fermentowanego o zawartości alkoholu 5,7- 6 %.

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./, zwanej dalej ustawą, napoje alkoholowe zostały zaliczone do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.Zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega między innymi produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.W myśl art. 67 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.Wyroby będące przedmiotem zapytania zostały zdefiniowane w art. 70 ust. 1 pkt 1 i art. 71 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są inne niemusujące napoje fermentowane- wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 69 /wina/, a także wyroby oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 i kodem CN 2206 00, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 10% objętości oraz o rzeczywistej zawartości alkoholu powyżej 10% objętości, lecz nie więcej niż 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej.Stosownie do przepisu art. 71 ust. 1 ustawy wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 68-70 /piwo, wina i napoje fermentowane/, zostały zaliczone do produktów pośrednich. Do tych wyrobów zaliczone są napoje alkoholizowane, w których zawarty alkohol jest dodawany w procesie produkcji.Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 roporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego /Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm./, w załączniku nr 1 do rozporządzenia określono:-w poz. 10 załącznika, dla napojów fermentowanych o symbolu PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10, 15.95.10, stawkę podatku akcyzowego w wysokości 136 zł/hl,-w poz. 11 załącznika, dla produktów pośrednich o symbolu PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10, 15.95.10, stawkę podatku akcyzowego w wysokości 273 zł/hl. W związku z powyższym: - produkcja niemusujących napojów fermentowanych, w których zawarty alkohol pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 5,5% do 6% objętości, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wg stawki 136 zł/hl, - produkcja, stanowiącego produkt pośredni, niemusującego alkoholizowanego napoju fermentowanego o rzeczywistej zawartości alkoholu od 5,7% do 6% objętości podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wg stawki 273 zł/hl. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.

P O U C Z E N I E Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania Podatnika o takiej zmianie.Powyższa interpretacja, zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej, nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawcy służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie. W przypadku wniesienia zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika na podstawie części I pkt. 1 i 2 załącznika do Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532 - tekst jednolity).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj