Interpretacja Izby Celnej w Krakowie
35-WPA-9116-291/05
z 5 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
35-WPA-9116-291/05
Data
2005.09.05
Autor
Izba Celna w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi
Słowa kluczowe
dokumentacja
dostawa wewnątrzwspólnotowa
zawieszenie poboru akcyzy
Pytanie podatnika
Czy dostawa wewnątrzwspólnotowa olejów smarowych może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego?
D E C Y Z J A Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 15 kwietnia 2005 roku wniesionego na postanowienie nr 351000-RPA-91103-8/05 z dnia 5 kwietnia 2005 roku wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego zmienia zaskarżone postanowienie U z a s a d n i e n i e Pismem z dnia 8 lutego 2005 roku Spółka, działając przez pełnomocnika, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Z tego pisma wynikało, iż Spółka od 1 maja 2004 roku dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci olejów smarowych. Pytanie dotyczy stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych oraz sposobu jej dokumentowania. Zdaniem Spółki z obowiązujących przepisów wynika, że w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a dokumentem towarzyszącym tym dostawom jest uproszczony dokument towarzyszący. Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie w postanowieniu nr 351000-RPA-91103-8/05 z dnia 5 kwietnia 2005 roku stwierdził, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. Spółka działając przez pełnomocnika wniosła w dniu 18 kwietnia 2005 roku zażalenie na wymienione postanowienie wnosząc o jego zmianę w ten sposób, by potwierdzić prawidłowość stanowiska Strony w kwestii zakresu stosowania procedury zawieszonego poboru podatku akcyzowego od olejów smarowych w dostawach wewnątrzwspólnotowych oraz sposobu jej dokumentowania. Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza co następuje. Stanowisko Spółki jest nieprawidłowe z następujących względów. Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowiącego załącznik do w/w rozporządzenia ujęte zostały zaklasyfikowane do kodu CN 271019 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, inne niż oleje odpadowe, pozostałe, wyłącznie: W myśl § 2a ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inna niż stawka 0, za wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1. Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, że oleje smarowe (wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 1), do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są produkowane na terytorium kraju - mogą być przemieszczane na terytorium kraju w procedurze z zawieszonym poborem akcyzy. Przepisy te jednak nie dają możliwości zastosowania tej procedury w stosunku do olejów smarowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są dostarczane wewnątrzwspólnotowo. Z kolei zgodnie z § 2b ust. 3 omawianego rozporządzenia, dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 2a ust. 2, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Jak słusznie Spółka zauważyła we wniesionym zażaleniu, przepis ten reguluje wyłącznie kwestie dokumentacyjne. Zawarte w nim odniesienie do wyrobów wymienionych w § 2a ust. 2 oznacza, że regulacje w nim zawarte dotyczą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wymienionych w załączniku nr 1 do omawianego rozporządzenia, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%. Powyższe oznacza, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych, o których mowa w piśmie Spółki ich przemieszczanie odbywa się w procedurze z zapłaconą akcyzą, a dokumentem towarzyszącym tej dostawie jest uproszczony dokument towarzyszący. W omówionym wyżej zakresie stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku oraz w zażaleniu Spółki nie może zostać uznane za słuszne. Dla podjętego rozstrzygnięcia nie ma znaczenia stanowisko wyrażone przez Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w piśmie nr 441000-PA-9100I-181/04/6207/ID. Z treści tego pisma wynika bowiem, że jest to interpretacja przepisów udzielona na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, a zatem wydana w indywidualnej sprawie. Spółka nie jest adresatem tej interpretacji i wyrażone w niej stanowisko nie ma dla Spółki charakteru wiążącego. Zaskarżone postanowienie musiało zostać jednak zmienione, ponieważ jego treść rażąco naruszała prawo. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie "wewnątrzwspólnotowa dostawa olejów smarowych opodatkowanych stawką inną niż 0 % w procedurze zawieszenia poboru akcyzy musi odbywać się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, gdyż do olejów smarowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się szczegółowych zasad określonych w rozdziale 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Natomiast wewnątrzwspólnotowa dostawa olejów smarowych w procedurze z zapłaconą akcyzą musi się odbywać na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego." Z treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami) w żadnym wypadku nie wynika możliwość, by w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych, o których mowa w piśmie Spółki, można było zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Decyzja niniejsza jest ostateczna. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.