Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/208/137/2005/GW
z 30 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/208/137/2005/GW
Data
2005.08.30



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
członkowie
sport
stawki podatku
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy w związku z powyższym można przy sprzedaży członkostwa w Klubie Golfowym korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 10 Załącznika nr 4 do Ustawy (usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91), czy też należy korzystać jedynie z 7 % stawki VAT, o której mowa w poz. 158 Załącznika nr 3 do Ustawy (usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61)? Jeżeli nie, to jakiej stawce VAT podlega powyższe?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.05.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 41 i art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Zgodnie z Zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON nr 001410480 rodzaj przeważającej działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), to pozostała działalność związana ze sportem (9262Z). Spółka prowadzi obiekt sportowy w postaci pełnowymiarowego (osiemnastodołkowego) pola golfowego klasy mistrzowskiej (dalej: Pole Golfowe). Spółka prowadzi również organizację członkowską w postaci klubu golfowego (dalej: Klub Golfowy). Klub Golfowy jest wewnętrzną jednostką Spółki. Znaki towarowe (nazwa i znak graficzny) Klubu Golfowego są zarejestrowane w Urzędzie Patentowym RP na rzecz Spółki. Działalność Spółki polega m.in. na sprzedaży członkostwa w Klubie Golfowym na czas oznaczony, które uprawnia do gry na Polu Golfowym. W momencie nabycia członkostwa klient deklaruje przynależność do Klubu Golfowego, który zrzesza członków. Reguły członkostwa ujęte są w Zasadach Członkostwa w Klubie Golfowym, które stanowią odpowiednik statutu. Opracowana jest struktura członkostwa. Nabyciu członkostwa towarzyszy złożenie Deklaracji Nabycia Członkostwa w Klubie Golfowym, która upoważnia do uczestniczenia w życiu Klubu Golfowego i korzystaniu z jego usług. Kandydaci na członków muszą zostać zaakceptowani przez Komitet Klubowy. Członkowie po przystąpieniu do Klubu Golfowego otrzymują kartę członkowską, nabywają prawo do korzystania z przywilejów członkowskich, jak również muszą stosować się do obowiązujących w Klubie Golfowym reguł.

Pytanie Wnioskodawcy: Czy w związku z powyższym można przy sprzedaży członkostwa w Klubie Golfowym korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 10 Załącznika nr 4 do Ustawy (usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91), czy też należy korzystać jedynie z 7 % stawki VAT, o której mowa w poz. 158 Załącznika nr 3 do Ustawy (usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61)? Jeżeli nie, to jakiej stawce VAT podlega powyższe?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Biorąc pod uwagę strukturę organizacyjną i charakter Klubu Golfowego, jako organizacji członkowskiej oraz treść poz. 10 Załącznika nr 4 do Ustawy, zdaniem Spółki istnieje podstawa do uznania, iż sprzedaż członkostwa w Klubie Golfowym jest zwolniona z VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do ust. 2 w/w artykułu dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z przepisem zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Na mocy pozycji 10 załącznika nr 4 do ustawy od podatku zwolnione zostały usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). W/w zwolnienie jest implementacją na potrzeby polskiego prawa wewnętrznego art. 13 (1) lit. l Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), zgodnie z którym państwa członkowskie zwolnią świadczenie usług oraz dostawę towarów ściśle z nimi związanych, na rzecz zbiorowego interesu swoich członków, w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje niedochodowe realizujących cele o charakterze politycznym, związkowym, religijnym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim, pod warunkiem, że takie zwolnienie nie spowoduje naruszenia zasad konkurencji. Artykuł 13 część A ust. 2 pkt a tiret 1 mówi, że w indywidualnych przypadkach państwa członkowskie mogą udzielać zwolnień wymienionych w ust. 1 lit. b, g, h, i, l, m i n podmiotom niepublicznym, pod warunkiem że nie będą one stale dążyły do osiągnięcia zysków, zaś zyski, które będą osiągać, nie będą dzielone, lecz przeznaczane na kontynuację prowadzonej działalności i poprawę jakości świadczonych usług.

Szósta Dyrektywa wskazuje, że w/w zwolnienie ma zastosowanie jedynie do organizacji niedochodowych, jednocześnie, określając jaki profil działalności danej organizacji skutkuje objęciem usług wykonywanych przez nią na rzecz członków zwolnieniem podatkowym. W związku z powyższym usługi świadczone przez Spółkę, jako nie będącą organizacją niedochodową, polegające na sprzedaży członkostwa, nie mogą być uznane za korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT , stawką VAT w wysokości 7% opodatkowane są usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 92.61. Celem ustalenia wszystkich czynności, jakie sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.61 należy odwołać się do Polskiej Klasyfikacji Działalności, którą stosuje się w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych, do której nawiązują inne klasyfikacje, a zwłaszcza PKWiU. Według PKD podklasa "Działalność stadionów i pozostałych obiektów sportowych" obejmuje działalność obiektów sportowych m.in. takich jak: stadiony do piłki nożnej, baseny kąpielowe i pływalnie sportowe oraz pozostałe obiekty sportowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Obiekty te mogą być zamknięte lub zadaszone i mogą być wyposażone w miejsca dla publiczności, zarówno do siedzenia, jak i stojące. Usługi sprzedaży członkostwa w Klubie Golfowym w wyniku, których członkowie nabywają prawo do korzystania z przywilejów członkowskich, nie mieszczą się w kategorii usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych. W świetle powyższego usługi świadczone przez Spółkę polegające na sprzedaży członkostwa w Klubie Golfowym jako nie objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT, ani opodatkowaniem przy zastosowaniu stawek preferencyjnych, podlegają opodatkowaniu wg stawki podatku VAT w wys. 22%. Jednocześnie Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU podatnik może zwrócić się o wkazanie zakwalifikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 90-176 Łódź. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu. podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia.

trzymują:Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawieul. Felińskiego 2b01-513 WarszawaDyrektor Urzędu Kontroli Skarbowejw Warszawieul. Stawki 4001-040 WarszawaAdresata/a



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj