Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim
NP/443-10/3/05
z 18 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NP/443-10/3/05
Data
2005.05.18



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
usługi pośrednictwa pracy


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił sie z zapytaniem o sposób wystawienia faktury VAT w przypadku świadczenie usług posrednictwa pracy i usług spedycyjnych na rzecz podmiotu z kraju UE.
Zdaniem Podatnika faktura powinna zostać wystawiona w wartości netto, z podaniem numeru identyfikacji podatkowej nabywcy usług.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.03.2005r. , o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu wystawienia faktury VAT w przypadku świadczenia usług pośrednictwa pracy oraz usług agencyjnych wykonywanych na rzecz podmiotu będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, posiadającego siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

stwierdzam , że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik prowadzący Agencję Pośrednictwa Pracy, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa pracy oraz usług agencyjnych wykonywanych na rzecz pracodawcy posiadającego siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.

Usługi pośrednictwa polegają na zbieraniu informacji, testowaniu języka i rozmowach kwalifikacyjnych, natomiast usługi agencyjne obejmują takie czynności jak przygotowywanie dokumentów wymaganych przez pracodawcę do pracy, organizacje podróży do kraju Wspólnoty innego niż kraj świadczącego usługę.

Zgodnie z klasyfikacją PKD, przedmiotowe usługi mieszczą się w klasie PKD: 70.50 – rekrutacja pracowników i pozyskiwanie personelu oraz działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, oraz 51.19.Z – działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.

W związku z powyższym powstała wątpliwość dotycząca sposobu wystawienia faktury VAT w przypadku świadczenia usług pośrednictwa pracy oraz usług agencyjnych wykonywanych na rzecz pracodawcy posiadającego siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy faktura powinna zostać wystawiona w wartości netto, z podaniem numeru identyfikacji podatkowej nabywcy usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (między innymi: dostarczania personelu, agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10), są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym świadczone przez Podatnika usługi pośrednictwa pracy i usługi agencyjne na rzecz nabywcy posiadającego numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

Na podstawie zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy delegacji ustawowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określił szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

I tak, zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „Faktura VAT”; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi,
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  8. stawki podatku,
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Stosownie do § 30 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 12 i § 14 – 26 oraz § 29 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

Ponadto, cytowanym wyżej przepisie § 30 rozporządzenia ustawodawca wskazał, iż:

  • faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 ust. 2 rozporządzenia),
  • faktury, o których mowa w ust. 1 mogą nie zawierać danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 30 ust. 3 rozporządzenia),
  • w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju (§ 30 ust. 4 rozporządzenia).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż faktury dokumentujące czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju powinny zawierać co najmniej numer pod którym nabywca usługi zidentyfikowany jest na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, a także elementy określone w § 12, § 14 - 26 i § 29 rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi pośrednictwa pracy i usługi agencyjne na rzecz kontrahentów ze Wspólnoty niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W celu udokumentowania świadczenia przedmiotowych czynności, w myśl art. 106 ust. 2 ustawy, Podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury, z uwzględnieniem elementów wskazanych w § 12, 14-26 i 29 rozporządzenia, w szczególności numeru pod którym nabywca usługi zidentyfikowany jest na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, z tym że faktury te nie mogą zawierać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj