Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/127/116i/05
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/127/116i/05
Data
2005.06.30



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi
ustalanie
wartość sprzedaży


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy sposobu określenia wartości usługi, której miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.


W złożonym wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka jest członkiem konsorcjum (Konsorcjum), w którym jeden z uczestniczących w nim podmiotów pełni rolę tzw. "Lidera Konsorcjum". Celem utworzonego Konsorcjum jest realizacja przedsięwzięcia organizowanego przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy reprezentowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Zamawiający), współfinansowanego ze środków funduszu PHARE (Przedsięwzięcie). Przedsięwzięcie jest jednym z elementów budowy jednolitego Systemu Informatycznego "SYRIUSZ".
Podstawą realizacji Przedsięwzięcia jest umowa dotycząca świadczenia usług (Umowa o Świadczenie Usług) zawarta w dniu 30 listopada 2004 r. pomiędzy Liderem Konsorcjum a Rządem Polski. Jednocześnie strony Konsorcjum zawarły Umowę Konsorcjum.
Na podstawie powyższych umów, płatności w ramach Przedsięwzięcia dokonywane są pomiędzy Zamawiającym a Liderem Konsorcjum na konto bankowe wskazane przez Lidera Konsorcjum zgodnie z harmonogramem przewidzianym w Umowie o Świadczenie Usług. Jednocześnie, zgodnie z wolą stron Konsorcjum, Lider Konsorcjum jest wyłącznie uprawniony i zobowiązany do wystawienia faktur VAT na rzecz Zamawiającego, do odbioru należności przewidzianych Umową o Świadczenie Usług oraz zobowiązany jest do zapewnienia na rzecz pozostałych stron Konsorcjum niezwłocznej i automatycznej zapłaty po otrzymaniu odpowiedniej płatności od Zamawiającego (wszelkie rozliczenia z Zamawiającym z tytułu wykonanych usług i prac w ramach Umowy o Świadczenie Usług dokonywane są jedynie przez Lidera Konsorcjum).
W związku z rozliczeniami z tytułu wykonanych usług i prac dokonywanymi pomiędzy Spółką a Liderem Konsorcjum, zgodnie z Umową o Świadczenie Usług oraz Umową Konsorcjum Spółka wystawia na rzecz Lidera Konsorcjum faktury VAT dokumentujące wykonanie usługi - uwzględniając przepisy dotyczące podatku od towarów i usług regulujące przedmiotową materię.
Podstawowa wartość Umowy o Świadczenie Usług ustalana jest w oparciu o stawki wynagrodzenia oraz ilość dni spędzonych przez poszczególnych ekspertów (tj. przedstawicieli Spółki) na realizacji Przedsięwzięcia. Płatności pomiędzy Zamawiającym a Liderem Konsorcjum dokonywane są generalnie w oparciu o faktury wystawione przez Lidera Konsorcjum, wskazujące dni faktycznie przepracowane przez każdą z kategorii ekspertów biorących udział w Przedsięwzięciu oraz koszty incydentalne faktycznie poniesione w danym okresie. Analogicznie dokonywane są płatności pomiędzy Liderem Konsorcjum a Spółką, tj. w oparciu o faktury VAT wystawiane przez Spółkę na rzecz Lidera Konsorcjum, w których wykazywana jest wartość wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczonych usług.
Spółka wskazuje, iż przez koszty incydentalne rozumieć należy kwalifikowane koszty poniesione w trakcie realizacji Umowy o Świadczenie Usług. Koszty te - zgodnie ze wskazaną umową - nie obejmują należności, które powinny zostać ujęte przez Konsorcjum jako element stawek wynagrodzenia ekspertów biorących udział w realizacji Przedsięwzięcia. W szczególności koszty incydentalne obejmują:
� koszty podróży oraz koszty utrzymania dotyczące działań, jakie mają być podjęte jako element Umowy o Świadczenie Usług z perspektywy miejsca prowadzenia tych działań w kraju beneficjenta (tj. w Polsce); przy czym koszty utrzymania nie powinny przekroczyć stawek dziennych opublikowanych przez Komisję Europejską,
� wynajem pomieszczeń dla celów prowadzenia szkoleń, laboratoriów komputerowych oraz sprzętu technicznego (np. projektorów, tablic), organizowanie tłumaczeń symultanicznych w trakcie szkoleń i testów oraz - jeśli zajdzie taka potrzeba - tłumaczeń konsekutywnych,
� koszty tłumaczeń szkoleń dla beneficjentów lokalnych i regionalnych,
� koszty związane z produkcją materiałów szkoleniowych oraz materiałów dotyczących tzw. dobrych praktyk, obejmujące również ich wydruk lub przygotowanie wersji elektronicznych (zapis na CD),
� zakwaterowanie (standardowe pokoje dla dwóch osób), catering (przekąski, napoje) oraz posiłki dla uczestników wybranych sesji szkoleniowych,
� koszty związane z reklamą
Ponadto Podatnik wskazuje, iż stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego przedmiotowe usługi są świadczone oraz siedziba Lidera Konsorcjum znajduje się na terytorium Niemiec.
Usługi, jakie Spółka świadczy w ramach realizacji Przedsięwzięcia to usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1), usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) oraz usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3).
Konsorcjum nie stanowi odrębnej od poszczególnych jej członków jednostki organizacyjnej będącej podmiotem praw i obowiązków, w szczególności nie jest ono zarejestrowane jako odrębny podatnik VAT.
Zdaniem Podatnika, wartość wynagrodzenia za świadczone przez niego usługi, którym Spółka obciąża Lidera Konsorcjum, oprócz wynagrodzenia podstawowego opartego na stawkach godzinowych oraz czasie pracy ekspertów realizujących Przedsięwzięcie, powinna również uwzględniać koszty incydentalne ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją Przedsięwzięcia. Zatem obciążanie Lidera Konsorcjum zarówno kosztami wynagrodzenia podstawowego Spółki, jak i poniesionymi przez Spółkę kosztami incydentalnymi - stanowiącymi łącznie wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi, wiązało się będzie dla Spółki z takimi samymi konsekwencjami na gruncie podatku od towarów i usług tj. w stosunku do całości otrzymanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia przez Podatnika usług, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Określenie zatem miejsca świadczenia usługi ma zasadnicze znaczenie dla ustalenia, czy dana usługa w ogóle podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Przy czym miejscem świadczenia danej usługi nie jest miejsce jej faktycznego wykonywania, lecz miejsce określone na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (z wyjątkiem, gdy z przepisów tej ustawy wynika, iż miejscem świadczenia usługi jest właśnie miejsce jej faktycznego wykonania). Usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, jeżeli miejscem jej świadczenia, określonym na podstawie przepisów wskazanej ustawy jest terytorium kraju. Jeżeli zaś miejscem świadczenia jest terytorium innego państwa, to usługa nie będzie podlegała polskim przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, lecz zostanie opodatkowana w tym innym państwie na podstawie przepisów tam obowiązujących.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje wprost sposobu określania wartości usługi, której miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju. Przepisy dotyczące podstawy opodatkowania odnoszą się bowiem - co wynika z konstrukcji podatku od towarów i usług - do czynności podlegających opodatkowaniu. Mając jednak na uwadze, iż zgodnie z § 30 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), faktury, jakimi należy dokumentować świadczenie przedmiotowych usług powinny zawierać dane określone w § 12 rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, przyjąć należy, iż prawidłowym jest wykazywanie w przedmiotowej fakturze wartości wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto) określonej na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnoszących się do podstawy opodatkowania świadczenia usług. Wartość usługi, której miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju określić należy zatem w sposób analogiczny jak w przypadku świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu, z uwzględnieniem iż kwota podatku z tytułu świadczenia usługi nie jest należna.
Mając na uwadze powyższe oraz art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, wartością usługi, której świadczenie nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem jest kwota należna z tytułu wykonania usługi obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Zatem wskazane przez Podatnika tzw. koszty kwalifikowane stanowiące łącznie z kosztami wynagrodzenia podstawowego całość świadczenia należnego od nabywcy składają się na wartość usługi świadczonej przez Podatnika poza terytorium kraju, które to świadczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto wskazać należy, iż oceniając stanowisko Podatnika tut. Organ podatkowy przyjął wskazaną przez niego klasyfikację statystyczną wykonywanych czynności. Klasyfikacji danego towaru lub usługi w PKWiU w pierwszej kolejności dokonuje bowiem producent lub importer danego towaru bądź usługi, natomiast wątpliwości i spory powstałe na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne. Oznacza to, iż organ podatkowy nie jest właściwy do samodzielnego dokonywania klasyfikacji statystycznej danego towaru lub usługi.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj