Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PBOI/423/181/P/05/AG
z 28 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PBOI/423/181/P/05/AG
Data
2005.09.28



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
usługi ciągłe


Pytanie podatnika
W świetle obowiązujących od 01.01.2004r. zmian niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pytanie Spółki sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii prawidłowego rozliczenia kosztów uzyskania przychodu należnego w przypadku dostaw energii elektrycznej i ciepła (art. 12 ust. 3d tej ustawy).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.06.2005 r., który wpłynął w dniu 01.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania przepisu art. 12 ust. 3d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółka jest wytwórcą energii elektrycznej i ciepła. Zgodnie z obowiązującymi umowami termin płatności za energię elektryczną i ciepło przypada w miesiącu (miesiącach) następnym po ich wytworzeniu. W związku z powyższym Spółka zalicza przychody zgodnie z terminem płatności.

Pytanie wnioskodawcy.

Pytanie Spółki w świetle obowiązujących od 01.01.2004r. zmian niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii prawidłowego rozliczania kosztów uzyskania przychodu należnego w przypadku dostaw energii elektrycznej i ciepła (art. 12 ust. 3d tej ustawy).

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie.

Zdaniem Spółki w świetle obowiązujących od 01.01.2004r. zmian niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy nie wprowadziły odrębnych regulacji co do rozpoznawania kosztów (w kontekście brzmienia art. 15 ust. 1 i 4 ustawy o pdop), odnoszących się do tych przychodów. Do rozliczeń za rok 2004 trwający w Spółce od 01.05.2004r. do 30.04.2005r., przyjęto zasadę, że:

  • koszty stałe zaliczane są na bieżąco w momencie ich rzeczywistego poniesienia, ponieważ niemożliwe jest przyporządkowanie większości kosztów stałych konkretnym przychodom,
  • koszty zmienne (koszty paliwa produkcyjnego wraz z kosztami zakupu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska, woda, ścieki itp.) ujęte w ewidencji księgowej danego okresu przyporządkowuje się proporcjonalnie do osiągniętych przychodów w momencie ich uzyskania, tj. w terminie ich zapłaty.

Ocena prawna stanowiska pytającego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się że stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednym z podstawowych kryteriów rozliczania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest wystąpienie związku przyczynowo ? skutkowego pomiędzy tymi wydatkami a uzyskanym przychodem. Drugą, równie istotną zasadą ? jest zasada współmierności przychodów

i kosztów, której wyrazem w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest art. 15 ust. 4.

Zapis art. 15 ust. 4 ustawy wskazuje w jaki sposób należy dokonywać potrącenia wydatków uznanych za koszty uzyskania przychodu od tego przychodu. Stosownie do tegoż przepisu, kosztami uzyskania przychodu są te koszty, które dotyczą tego roku, tzn.:

  1. koszty poniesione w danym roku i wiążące się z przychodem tego roku,
  2. koszty poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego,
  3. koszty określone co do rodzaju i kwoty, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego.

Zgodnie z tym przepisem koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Dla należytego zinterpretowania przepisów art. 15 ust.4 ustawy podatkowej, trzeba mieć na uwadze to, że koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podlegają podziałowi na koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z danymi przychodami, jaki osiąga podmiot gospodarczy np. wydatki na nabycie towarów. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie np. koszty ogólnoadministracyjne.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 12 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku rozliczeń między innymi z tytułu dostaw energii elektrycznej, cieplnej, cyt. ?za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę? - poniesione wydatki, które można bezpośrednio powiązać z przychodami należnymi z tych tytułów podlegać będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie osiągnięcia przychodów. Natomiast poniesione wydatki, które dotyczą danego roku podatkowego, lecz których nie można bezpośrednio i funkcjonalnie powiązać z określonym przychodem będą obciążać koszty w dacie ich poniesienia.

Przepisy wyraźnie wskazują na konieczność powiązania kosztów uzyskania przychodów z osiągniętymi przychodami. W związku z tym koszty pozostające w bezpośrednim związku z przychodami, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu osiągnięcia przychodu. Natomiast stałe koszty funkcjonowania podatnika, niepozostające w bezpośrednim związku z przychodami, należy uznać za koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia. Przedmiotem działalności spółki jest świadczenie usług ?ciągłych? polegających na wytworzeniu energii elektrycznej i cieplnej. Z faktu tego wynika, że przychody podatkowe będą ustalane na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 12 ust. 3d. W związku z powyższym przychód należny za świadczone usługi będzie wykazany w miesiącu, w którym przypada termin płatności. Natomiast poniesione wydatki, które można powiązać z przychodami należnymi, podlegać będą zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie osiągnięcia przychodu.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj