Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-18/05/KL
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-18/05/KL
Data
2005.08.29



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
ogólne zasady opodatkowania
podatek akcyzowy
rejestracja pojazdu
rejestracja ponowna
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Czy, po nabyciu wewnątrzwsólnotowym i zarejestrowaniu w dniu 31.05.2005r. na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej samochodu ciężarowego, dokonanie przerejestrowania auta na samochód osobowy pociągnie za sobą skutki finansowe w postaci cła, akcyzy czy innych opłat celnych?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1 - 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.08.2005r. uzupełnionego pismami z dnia 04.08.2005r., z dnia 07.08.2005r. oraz z dnia 18.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od samochodu ciężarowego zarejestrowanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w przypadku jego przerejestrowania na samochód osobowy Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko dotyczące obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od samochodu ciężarowego zarejestrowanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w przypadku jego przerejestrowania na samochód osobowy za prawidłowe.

Uzasadnienie:
Pismem z dnia 01.08.2005r. podatnik XXXXXX na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku z wnioskiem (wpływ do Urzędu 01.08.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż podatnik w dniu 09.03.2005r. nabył od holenderskiego obywatela, a następnie sprowadził do Polski auto Dodge Ram Van, które w dniu 31.05.2005r. zarejestrował na terenie Rzeczpospolitej Polskiej jako samochód ciężarowy.

We wniosku z dnia 01.08.2005r. podatnik zwrócił się z zapytaniem o treści:

Czy dokonanie przerejestrowania zarejestrowanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przedmiotowego samochodu ciężarowego na samochód osobowy pociągnie za sobą skutki finansowe w postaci cła, akcyzy czy innych opłat celnych...

Zdaniem podatnika, na podstawie art. 80 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym ww. samochód nie powinien podlegać nałożeniu jakichkolwiek opłat podatkowych itp. gdyż został już zarejestrowany w kraju.

W dniu 18.08.2005r. na wezwanie Urzędu z dnia 17.08.2005r. podatnik przedłożył kserokopię holenderskiego dowodu rejestracyjnego przedmiotowego pojazdu wraz z jego tłumaczeniem.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z załącznikiem nr 1 (poz. 59) do ww. ustawy, podatkowi akcyzowemu podlegają pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób zaklasyfikowane do grupy CN 8703 oraz PKWiU 34.10.2.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w wyżej cytowanym przepisie ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z ust. 2 tegoż przepisu podatnikami akcyzy od samochodów są:

1. podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju,

2. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje (art. 80 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym):

1. w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż wterminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;

2. w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisówprawa celnego;

3. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawarozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż chwiląjego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wszystkie podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (m. in. samochody osobowe), zgodnie z art. 76 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, są obowiązane po dokonaniu przywozu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego i dokonać zapłaty akcyzy w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. W myśl art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zapłaty akcyzy należy dokonać nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku. Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od zażalenia i 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj