Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/2-4361/4/05
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/2-4361/4/05
Data
2005.10.10



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne

Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Wszczęcie postępowania --> Braki podania


Słowa kluczowe
brak formalny
braki podania
informacja dla podatnika
reprezentacja
ustalenie stanu faktycznego


Pytanie podatnika
dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych „umowy użytkowania obwodów rybackich na rzekach”


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 22.06.2005 r. (znak: I US.VIII-434/323/05) stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 9.05.2005 r. (znak: DFK/483/2005), które wpłynęło do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w dniu 10.05.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 22.06.2005 r.), P. Okręg w R. zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacji podatkowej). Zapytanie dotyczyło kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych „umowy użytkowania obwodów rybackich na rzekach”. Przedstawiając stan faktyczny, jednostka wskazała, że przedmiotowe umowy zawarte są z R. w K., który posiada status państwowej jednostki budżetowej, zwolnionej od podatku na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nadto P. Okręg w R., jako stowarzyszenie posiadające osobowość prawną, którego celem statutowym jest organizowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego oraz działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej, jest zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 8 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przedstawiając własne stanowisko, P. wskazał, że umowy użytkowania obwodów rybackich nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, bowiem „zgodnie z art. 4 pkt 1 czynnością cywilnoprawną wynikającą z przedmiotowych umów są prawa niemajątkowe, tj. zarybianie i odłów ryb na poziomie wskazanym w operacie rybackim”.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 22.06.2005 r. (znak: I US.VIII-434/323/05), uznał stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe. Wskazując na katalog podmiotów zwolnionych od podatku od czynności cywilnoprawnych, zawarty w art. 8 ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399) uznał, że zawarcie przedmiotowej umowy nie będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu przedłożonych akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego uznał, że wydane postanowienie należy wyeliminować z obrotu prawnego.

Stosownie do zapisu art. 14a § 1 ordynacji podatkowej, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Podanie (wniosek), zgodnie z przepisem art. 168 § 2 i 3 ordynacji podatkowej, powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi (…), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego. Jeżeli podanie (wniosek) nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków (...); niewypełnienie tego wymogu powoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia – art. 169 § 1 ordynacji podatkowej.

W niniejszej sprawie wnoszącym podanie w trybie art. 14a ordynacji podatkowej jest P. Okręg w R., który winien być reprezentowany przez właściwy organ. Stosownie do zapisu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7.04.1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) sposób reprezentowania stowarzyszenia określa statut. Zgodnie z zapisem Krajowego Rejestru Sądowego dokonanym ze zgłoszenia stowarzyszenia, jego zarząd jest wieloosobowy. Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są dwa podpisy członków zarządu upoważnionych do reprezentowania. Wniosek jednostki z dnia 9.05.2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 22.06.2005 r.), w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego podpisany został tylko przez jednego członka zarządu – prezesa zarządu Okręgu P. Romana D., co stoi w sprzeczności z zapisem w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie sposobu reprezentowania stowarzyszenia. Mimo takiego stanu rzeczy organ I instancji nie przeprowadził postępowania wyjaśniającego na okoliczność ustalenia prawidłowej reprezentacji wnioskodawcy, jak również nie zastosował procedury określonej w art. 169 § 1 ordynacji podatkowej i nie wezwał wnioskodawcy do usunięcia braków podania.

Ponadto, stwierdzić należy, iż przedstawiony przez jednostkę stan faktyczny nie pozwala na udzielenie jednoznacznej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. Obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają czynności, które wyraźnie wymieniono w art. 1 ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i powołanej ustawy, podatkowi podlega ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę nie wynika, czy zawarta umowa użytkowania była umową odpłatną, czy też nieodpłatną. W tym stanie rzeczy rozstrzyganie kwestii stosowania zwolnień podmiotowych jest przedwczesne.

Nadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14a § 4 ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przysługuje zażalenie. Stąd też pouczenie zawarte w przedmiotowym postanowieniu, iż nie przysługuje na nie środek zaskarżenia w postaci zażalenia, rażąco narusza prawo.

Wystąpienie powyższych uchybień formalnych skutkuje uchyleniem przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, który nakłada na organ odwoławczy obowiązek uchylenia z urzędu postanowienia, wówczas, gdy rażąco narusza prawo.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj