Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PDP 423-11-05-BA-10237
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP 423-11-05-BA-10237
Data
2005.04.29



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
badanie okresowe
koszty uzyskania przychodów
ochrona zdrowia
opieka zdrowotna
usługi medyczne


Pytanie podatnika
Czy pracodawca opłacający w formie ryczałtu profilaktyczną opiekę medyczną dla swoich pracowników może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dn. 21.03.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 07.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.04.2005 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Jednostka zwróciła się z zapytaniem "Czy pracodawca opłacający w formie ryczałtu profilaktyczną opiekę medyczną dla swoich pracowników może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów".

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie,w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskodawca przedstawia, że zawierając umowę z zakładem opieki zdrowotnej wykupuje pewien pakiet świadczeń medycznych. Pracownik w zależności od swoich potrzeb może korzystać z usług objętych pakietem lub nie. W skład takiego pakietu wchodzą wizyty u lekarza pierwszego kontaktu, badania lekarskie związane z medycyną pracy (wstępne, okresowe, kontrolne), badania specjalistyczne, badania diagnostyczne, szczepienia przeciwko grypie.Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Kodeks pracy zobowiązuje w art. 229 § 6 pracodawcę do ponoszenia kosztów badań wstępnych, okresowych i kontrolnych. Pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy. Definicję zaś profilaktycznej opieki zdrowotnej znajdujemy w ustawie o służbie medycyny pracy w art. 4 pkt. 1 - należy przez to rozumieć ogół działań zapobiegających powstaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.
Mając na uwadze powołany stan prawny należy stwierdzić że Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poniesione koszty świadczeń zdrowotnych, do których zobowiązują pracodawcę przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw. Nie stanowią kosztu uzyskania przychodów te wydatki pracodawcy na świadczenia medyczne dla pracowników, do których ponoszenia pracodawca nie jest zobowiązany przepisami kodeksu pracy lub innych ustaw. Wydatki związane z wykupem pewnego pakietu świadczeń medycznych, obejmujących świadczenia obowiązkowe i dodatkowe opłacane w formie ryczałtu winny być rozliczane proporcjonalnie do prowadzonych badań. Jeżeli wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kosztów świadczeń obowiązkowych i dodatkowych nie będą one w całości podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższa interpretacja dotyczy indywidualnej sprawy podatnika, stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj