Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/443/44/05
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/443/44/05
Data
2005.05.20



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi artystyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Na podstawie art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60) wnoszę o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zwolnienia sprzedaży ryczałtowej spektaklu teatralnego innemu podmiotowi. Podmiotami zakupującymi przedstawienia teatralne są zarówno instytucje kulturalne jak i pozostale podmioty nie związane z działalnością kulturalną. Zdaniem podatnika w/w sprzedaż jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z p. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 8 lutego 2005 roku (data wpływu 21.02.2005 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony w części dotyczącej sposobu opodatkowania ryczałtowej sprzedaży spektaklu wystawianego przez teatr za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze skierowanego do Tut. Organu pisma wynika, że Teatr, zarejestrowany w Urzędzie jako osoba prawna, w ramach działalności dokonuje sprzedaży innemu podmiotowi spektaklu, otrzymując wynagrodzenie ryczałtowe. Podmiotami zakupującymi przedstawienia teatralne są zarówno instytucje kulturalne jak i pozostale podmioty nie związane z działalnością kulturalną. Strona zapytuje czy sprzedaż ryczałtowa spektaklu jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zdaniem podatnika w/w sprzedaż jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatana dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 41 w/w ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W świetle art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust 1. W w/w załączniku pod poz. 156 ustawodawca wskazuje zaliczone do grupowania PKWiU ex 92.3 usługi pozostałe rozrywkowe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów promocyjnych i reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, że ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług korzysta sprzedaż ryczałtowa przedstawień i spektakli wystawianych przez teatr innemu podmiotowi, bez względu czy zakupujący posiada status instytucji związanej z kulturą. W opisywanym przypadku jest to sprzedaż usługi bezpośrednio związanej z kulturą, nie będącą sprzedażą wstępu na powyższą imprezę. Jedynie sprzedaż biletów wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy - dla indywidualnych odbiorców w/w usług kulturalnych jest zgodnie z treścią załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług wyłączona ze wskazanego zwolnienia i na mocy art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika nr 3 do w/w ustawy podlega opodatkowaniu 7 % stawką podatku.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż stanowisko strony jest prawidłowe; sprzedaż ryczałtowa spektakli innemu podmiotowi jest traktowana jako sprzedaż zwolniona w świetle podatku od towarów i usług bez względu na to, czy nabywca tego typu usługi związanej z kulturą posiada status instytucji kultury i nie zależy od dalszych działań podmiotu, który zakupił spektakl.

Informacji udzielono na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień 21.02.2005 roku. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenie postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie złożone za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj