Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/202/05/MJS
z 5 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/202/05/MJS
Data
2005.08.05



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
podwykonawstwo
powierzenie materiału
usługi na majątku rzeczowym
usługi przerobu uszlachetniającego


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy sposobu rozliczenia transakcji z kontrahentem włoskim polegającej na wykonaniu na jego zlecenie usług na ruchomym majątku rzeczowym, w sytuacji, gdy część tych usług jest zlecana podwykonawcom polskim i ukraińskim.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu rozliczenia na gruncie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) transakcji z kontrahentem włoskim polegającej na wykonaniu na jego zlecenie usług na ruchomym majątku rzeczowym, w sytuacji, gdy część tych usług jest zlecana podwykonawcom polskim i ukraińskim, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku oraz załączonych kserokopii dokumentów wynika, iż Podatnik otrzymuje materiały i dodatki do przerobu uszlachetniającego z Włoch (usługa na ruchomym majątku rzeczowym). Kontrahent włoski na cele tej transakcji podał Podatnikowi swój numer identyfikacyjny VAT-UE. Na materiałach powierzonych z Włoch, Podatnik świadczy usługi polegające na krojeniu, szyciu, prasowaniu, czasem haftowaniu i farbowaniu. Usługi haftowania i farbowania Podatnik zleca firmom na terytorium kraju (Polski). Czasem usługi w zakresie szycia i prasowania Podatnik (pod)zleca firmie ukraińskiej za wiedzą kontrahenta włoskiego. Po otrzymaniu wyrobów gotowych lub półfabrykatów z Ukrainy i po wykonaniu przez firmę Podatnika dodatkowych usług (farbowanie, prasowanie, wykończenie półfabrykatów), wyroby gotowe są wysyłane do Włoch zgodnie z umową.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy przedmiotowe usługi na ruchomym majątku rzeczowym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski i czy Podatnik prawidłowo rozliczą tę transakcję z kontrahentem włoskim. Ponadto Spółka pyta, czy przysługuje jej prawo do odliczenia "podatku VAT granicznego" wynikającego z dokumentu SAD (dotyczącego towarów poddanych uszlachetnianiu na Ukrainie).

Zdaniem Podatnika, przedmiotowe usługi na ruchomym majątku rzeczowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6, art. 17 ust. 1,2 i 4, art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług). Podatek od nich odprowadza kontrahent włoski, który posłużył się na cele tej transakcji swoim numerem identyfikacyjnym VAT-UE. Podatnik obciąża kontrahenta włoskiego zarówno wartością usług przerobowych wykonanych w Polsce, jak i wykonanych na terytorium Ukrainy, zgodnie z art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a podatek od tych usług uiszcza kontrahent włoski, który jest podatnikiem VAT-UE. Poza tym, Podatnik uważa, iż "VAT graniczny wynikający z SAD-u" (dotyczącego towarów poddanych ulepszeniu na Ukrainie) należy odliczyć w deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 cyt. ustawy). W przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (t.j. osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna - wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności), przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W związku z treścią powyższych przepisów trzeba stwierdzić, iż opisane we wniosku Podatnika usługi na ruchomym majątku rzeczowym świadczone przez Podatnika na rzecz kontrahenta włoskiego, który dla celów tej transakcji podał Podatnikowi swój numer VAT-UE nadany we Włoszech, nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, lecz na terytorium Włoch, pod warunkiem, że towary zostaną wywiezione z terytorium Polski nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich przedmiotowych usług (na podstawie art. 28 ust. 7 i 8 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku należnego od tych usług jest włoski usługobiorca. Dla udokumentowania tych usług należy wystawić fakturę VAT - stosownie do art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż przepis art. 106 ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług,dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej - lub w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Zasady wystawiania takich faktur wskazane są w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971). Zgodnie z § 30 ust. 2 i 4 w/w rozporządzenia w fakturach takich nie wykazuje się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast należy w nich zamieścić numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Włoch.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Jeśli więc Podatnik spełni warunki wskazane w powyższym przepisie i będzie dysponował dokumentacją, z której będzie wynikał związek kwot podatku naliczonego z opisanymi we wniosku czynnościami, których miejsce świadczenia (i opodatkowania) znajduje się poza terytorium Polski - będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Dotyczy to zarówno usług na ruchomym majątku rzeczowym, których miejscem opodatkowania jest terytorium Włoch, jak i tych, których miejsce świadczenia znajduje się na Ukrainie. W konsekwencji, odliczeniu będzie też podlegał podatek wynikający z dokumentu SAD dotyczącego towarów poddanych ulepszeniu na Ukrainie. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Podatek ten podlega wykazaniu w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony do odliczenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Informacja: Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje jednocześnie, iż wyżej cytowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) z dniem 01.06.2005r. straciło moc obowiązującą i zostało zastąpione przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zagadnie dokumentowania czynności opisanych we wniosku Podatnika od 01.06.2005r. podlega obecnie regulacji § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. Opisana powyżej zmiana stanu prawnego nie wpływa jednak na zgodność z prawem niniejszej interpretacji - w świetle przepisów obowiązujących od dnia 01.06.2005r.

Przedmiotowa informacja nie stanowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wydawanej w trybie art. 14a -14d ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) i w konsekwencji nie wywołuje skutków prawnych określonych przepisami art. 14a-14d ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj