Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-5/05/BB
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-5/05/BB
Data
2005.04.18



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
powstanie obowiązku podatkowego
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy w przypadku zużycia oleju podstawowego o symbolu PKWiU23.20.18-01 nabytego w trybie zawieszonego poboru akcyzy i przeznaczonego do produkcji preparatu smarowego i smarów plastycznych o symbolach24.66.31-79.10, 24.66.31-79.20, 24.66.31-79.30 powstaje obowiązek podatkowyw podatku akcyzowym?


Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Tekst Jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 08.02.2005r. (data wpływu do UC 09.02.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie postanawia:

uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe co skutkować będzie zapłatą podatku akcyzowego przez Spółkę

Uzasadnienie

W dniu 09.02.2005r. do tut. Urzędu został złożony wniosek XXXXXXXXXXXXXX S.A. o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

XXXXXXXXXXXXXX S.A. wytwarza preparaty smarowe i smary plastyczne klasyfikowane do grupowania PKWiU 24.66.31-79.10, 24.66.31-79.20 i 24.66.31-79.30 podlegające opodatkowaniu zerową stawką podatku. Do produkcji wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, Spółka wykorzystuje m.in. oleje podstawowe, klasyfikowane do grupowania PKWiU 23.20.18-01 opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości 1 180,00zł/1 000l , które nabywa w trybie zawieszonego poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257; zwanej dalej ustawą ), pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. W myśl art. 28 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.
Zdaniem XXXXXXXXXXXXXXX S.A. w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego (oleju podstawowego ) w składzie podatkowym, do produkcji wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego ( preparatu smarowego i smaru plastycznego), zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy, powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie, jednakże z uwagi na treść art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy, gdyż pobór akcyzy od olejów smarowych jest zawieszony z uwagi na przetwarzanie go w składzie podatkowym.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 12-14 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) preparaty smarowe i smary plastyczne zostały zaklasyfikowane do wyrobów akcyzowych. W związku z tym, iż nie zostały wymienione w wykazie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowiącym załączniku nr 2 do ww. ustawy, a stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi są wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, preparaty smarowe i smary plastyczne są więc wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi. Zgodnie z dyspozycją w poz. 29 załącznika nr 1 (Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm.), wyroby nie wymienione w poz. 1-28 są opodatkowane zerową stawką podatku. W związku z powyższym sprzedaż w kraju preparatów smarowych i smarów plastycznych klasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.66.31-79.10, 24.66.31-79.20 i 24.66.31-79.30 podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku.
Do produkcji preparatów smarowych i smarów plastycznych Spółka wykorzystuje oleje podstawowe klasyfikowane do grupowania PKWiU 23.20.18-01, które zgodnie z poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy, zostały zakwalifikowane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, których sprzedaż w kraju opodatkowana jest stawką podatku akcyzowego w wysokości 1 180,00zł/ 1 000l.

Spółka nabywa oleje przeznaczone do produkcji preparatów smarowych i smarów plastycznych w trybie zawieszonego poboru akcyzy. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia. Powyższy przepis precyzuje moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, powstanie obowiązku podatkowego i konieczność zapłaty akcyzy.
Za nietrafny należy uznać argument, że z uwagi na treść art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy, gdyż pobór akcyzy od olejów smarowych jest zawieszony z uwagi na przetwarzanie go w składzie podatkowym. W przedstawionym stanie faktycznym następuje zużycie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym do wyprodukowania wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego, który nie może być objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli, wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. W związku z powyższym procedurą zawieszenia poboru akcyzy można obejmować tylko wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Ponieważ w przepisach ustawy o podatku akcyzowym brak jest definicji przetwarzania, zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie należy posłużyć się definicjami słownikowymi. Przyjmując definicje przetwarzania ze Słownika Współczesnego Języka Polskiego ( Warszawa 1998r.)
Przetwarzać to:

  1. - zmieniać coś, przerabiać coś przez nadanie mu innej postaci, formy, innego kształtu, innych właściwości; przekształcać, przeobrażać, przemieniać (przetworzyć surowiec, przetworzyć energię elektryczną na ciepło,
  2. - dokonywać obróbki, transformacji, przekształceń zebranych danych, informacji itp. (przetwarzać dane, pliki wsadowe)

Przy przetwarzaniu towarów indywidualna postać towaru nie zostaje zachowana; jest to zmienianie, nadawanie innego kształtu, wyglądu, innej postaci , formy.
W przedstawionej sytuacji nie ma miejsce przetwarzanie wyrobu w składzie podatkowym tylko jego zużycie do wyprodukowania preparatów smarowych i smarów plastycznych (produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych).

Za nietrafny należy również uznać argument, że producenci zajmujący się tylko i wyłącznie produkcją preparatów smarowych zostaliby pozbawieni możliwości odliczenia akcyzy zawartej w cenie surowców służących do produkcji tych wyrobów, co z kolei przełożyłoby się na wzrost cen uniemożliwiających ich sprzedaż na rynku. Zgodnie z § 13 ust 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 27 10 19 71- 27 10 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W § 13 ust 2a, 2b i 2e rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień zostały określone warunki jakie muszą spełniać podmioty chcące skorzystać z przedmiotowego zwolnienia:
- 2a zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, maja zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2;

- 2b uprawnionym nabywcą, o których mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:
1) zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
2) dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1;

- 2e oświadczenie o którym mowa w ust. 2b pkt 1 o ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej:
1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
2) ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;
3) określenie celów, na które zostaną przekazane lub odsprzedane zakupione wyroby;
4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie;

Z przytoczonych przepisów wynika, że ustawodawca dał podatnikowi możliwość zakupu surowców ( olejów smarowych ) bez obciążania podatnika podatkiem akcyzowym. Spółka może nabywać oleje smarowe jako podmiot uprawniony do zwolnienia po spełnieniu w/w warunków i po stronie podatnika nie będzie zachodziła konieczność zapłaty akcyzy.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj