Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-20/GJ/05
z 26 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-20/GJ/05
Data
2005.09.26
Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc materialna
stypendium socjalne
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy przyznane stypendia i zasiłki szkolne na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendia szkolne na postawie Uchwały Rady Miejskiej są wolne od podatku dochodowego?
P O S T A N O W I E N I E
Urząd Miejski przyznaje stypendia i zasiłki szkolne na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendia szkolne na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Stanowisko w sprawie: Zdaniem wnioskodawcy powyższe świadczenia są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie przepisów odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 40 oraz art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnie 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Ocena prawna stanowiska: Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy zważyć co następuje: Ustawa z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. Z 2000r. , nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wśród zwolnień przedmiotowych przewiduje w art. 21 ust. 1 zwolnienia od podatku dochodowego: w pkt 40 - świadczeń pomocy materialnej m. in. dla uczniów i studentów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów . Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie zarówno stypendiów szkolnych jak i innego rodzaju świadczeń np. zasiłku szkolnego , mających charakter pomocy materialnej dla uczniów . Wymaga jednak przyznania świadczenia na podstawie określonych przepisów , w tym o systemie oświaty. Obecnie przepisami, które dają taką podstawę jest ustawa z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty/ tekst jednolity z 2004r. , Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm./ , w której w rozdziale 8a pod nazwą”Pomoc materialna dla uczniów”, określono warunki, formy oraz tryb przyznawania i wypłacania oraz wysokość pomocy materialnej dla uczniów. Zgodnie z tą ustawą środki pochodzące z budżetu państwa w formie dotacji celowej otrzymuje gmina na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej uczniów. Świadczenia pochodzące z takich środków ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego w całości . Urząd Miejski jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S. w pkt 40b - stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. W sytuacji podjęcia Uchwały przez Radę Miejską o przyznaniu stypendium ,do czego upoważnia przepis art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001r. , nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ , przyznane stypendium objęte jest zwolnieniem od podatku dochodowego przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisie tj.:- kwota nie może przekroczyć 380 zł. miesięcznie,- podatnik, adresat stypendium przed pierwszą wypłatą świadczenia musi złożyć płatnikowi oświadczenie PIT-2C , że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b ustawy/ art. 21 ust. 10 ustawy/. Urząd Miejski jako płatnik stypendium jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT – 8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika – art. 35 ust. 10 ustawy. Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2b za pośrednictwem tut. Organu w terminie siedmiu dni od dnia jego doręczenia/art.236 i art.223§1 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej/. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.