Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-44/05
z 18 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-44/05
Data
2005.07.18
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
samochód osobowy
samochód specjalistyczny
stawki podatku
straż pożarna
Pytanie podatnika
Czy możliwym jest zastosowanie stawki 7% na dostawę samochodu osobowego przystosowanego dla celów jednostki przeciwpożarowej?
Postanowienie Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpoznaniu wniosku Podatnika, z dnia 29.04.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki podatku od towarów i usług właściwej do opodatkowania dostawy samochodu osobowego z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Podatnik informuje, iż zamierza sprzedać samochód osobowy marki SKODA z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Z oświadczenia Wnioskodawcy wynika, iż bezpośrednim nabywcą samochodu jest Jednostka Straży Pożarnej. Wnioskodawca podaje także, iż na zlecenie klienta przed dokonaniem transakcji sprzedaży samochód zostanie dostosowany do jego potrzeb – zostaną wykonane następujące czynności: – montaż belki sygnalizacyjnej na dachu pojazdu, – montaż dwóch lamp sygnalizacyjnych (niebieskich), – oznakowanie paskiem z folii odblaskowej w kolorze czerwonym o szerokości 15 cm wokół pojazdu, – umieszczenie napisu STRAŻ po obu stronach pojazdu, – montaż radiostacji oraz anteny. Tak przystosowany pojazd spełnia zdaniem Podatnika kryteria pożarniczego samochodu rozpoznawczego. Wnioskodawca informuje ponadto, iż zmiana świadectwa homologacji na dany typ pojazdu nie została przewidziana. Wątpliwości Pytającego budzi kwestia prawidłowości zastosowania do opodatkowania opisanej wyżej transakcji, w świetle art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawki w wysokości 7 %. W przekonaniu Podatnika warunki techniczne opisanego wyżej pojazdu pozwalają zakwalifikować pojazd jako „pożarniczy samochód rozpoznawczy”, a tym samym spełnia on przesłanki o jakich mowa w pozycji 129 (sprzęt przewozowo – samochodowy) załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Pytający stoi na stanowisku, iż zastosowanie do opodatkowania przedmiotowej transakcji stawki 7 % jest zasadne. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla dostaw towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stosownie do ust. 2 cytowanego przepisu, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z ust. 10 przywołanego wyżej art. 41 – stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 – 134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 129 wymieniono, jako korzystające z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej sprzęt przewozowo – samochodowy:
Stosownie do zapisu art. 2 pkt. 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003 r., nr 58 poz. 515 ze zm.), przez pojazd specjalny rozumieć należy pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. Z przedstawionego wyżej stanu prawnego wynika, iż zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług w przypadku dostawy na rzecz jednostki straży pożarnej sprzętu przewozowo samochodowego jest możliwe w przypadku, gdy ww. pojazdy należą do kategorii:
W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik (dealer samochodów) zamierza dokonać na rzecz jednostki straży pożarnej dostawy samochodu osobowego. W tym celu przed dokonaniem transakcji samochód zostanie przystosowany dla potrzeb kontrahenta Pytającego – jednostki straży pożarnej, poprzez wykonanie następujących czynności: montaż belki sygnalizacyjnej na dachu pojazdu, montaż dwóch lamp sygnalizacyjnych (niebieskich), oznakowanie paskiem z folii odblaskowej w kolorze czerwonym o szerokości 15 cm wokół pojazdu, umieszczenie napisu STRAŻ po obu stronach pojazdu, montaż radiostacji oraz anteny. Jak wskazano wyżej – dostawa na terytorium kraju samochodów specjalnych i specjalistycznych, jako towarów wymienionych w poz. 129 pkt. 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej – korzysta z preferencyjnej, 7% stawki podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa jednakże, iż poprzez sam fakt oznakowania pojazdu w sposób zgodny z wymaganiami kontrahenta oraz wyposażenia w standardowy sprzęt gwarantujący łączność - pojazd nie stanie się pojazdem specjalnym, bowiem – jak wskazano wyżej – do zakwalifikowania danego pojazdu jako pojazdu specjalnego niezbędne dostosowanie nadwozia do wykonywania specjalnej funkcji. Pojazd ten nie może także zostać uznany za pojazd specjalistyczny. W omawianej sytuacji mamy natomiast do czynienia z pojazdem innym, niż pojazd specjalny i specjalistyczny, przy czym dla opodatkowania dostawy preferencyjną stawką podatku od towarów i usług pojazd ten winien być pojazdem fabrycznie wykonanym i oznakowanym. Oznakowanie pojazdu przez dealera wyklucza możliwość uznania pojazdu za sprzęt o którym mowa w pozycji 129 załącznika nr 3 do ustawy. W świetle powyższych ustaleń Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy, wyrażone w piśmie z dnia 29.04.2005 r. za nieprawidłowe. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.