Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-104-102/05/IW
z 18 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-104-102/05/IW
Data
2005.05.18
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Słowa kluczowe
należności licencyjne
opodatkowanie egzemplarzy autorskich
prawa autorskie
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wartości niematerialne i prawne
zakłady osób zagranicznych
zryczałtowany podatek dochodowy
Pytanie podatnika
czy w świetle nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Spółka jest zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku w wysokości 20% od należności licencyjnych i odsetek, i czy następnie różnica między podatkiem u źródła według stawki z updop (20%) a podatkiem u źródła wg nowej umowy (5%) będzie zwracane przez organy podatkowe?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem Spółki z dnia 30.03.2005 r. (datą wpływu do tut. urzędu w dn. 31.03.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika. UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność m. in. w zakresie wydawania książek i innych publikacji. Spółka nabywa licencje do korzystania z praw autorskich dotyczących wydawanych publikacji od podmiotów zagranicznych. m.in. mających siedzibę na terytorium Niemiec (licencjodawca). Z tytułu licencji za korzystanie z praw autorskich Spółka wypłaca Licencjodawcom wynagrodzenie (należności licencyjne). Ponadto Spółka wypłaca do podmiotu z siedzibą w Niemczech (pożyczkodawcy) odsetki z tytułu zawartej umowy pożyczki (odsetki). Spółka wniosła o potwierdzenie poprawności interpretacji zakresu obowiązywania Umowy z 18 grudnia 1972r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163) oraz podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2004 r. Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r Nr 12, poz. 902) a także ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej updop. Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy w świetle nowej umowy jest zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku w wysokości 20% od należności licencyjnych i odsetek, i czy następnie różnica między podatkiem u źródła według stawki z updop (20%) a podatkiem u źródła wg nowej umowy (5%) będzie zwracane przez organy podatkowe na wniosek licencjodawców/pożyczkodawcy, czy też Spółka powinna pobierać podatek u źródła w wysokości 5%, pod warunkiem posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej licencjodawców/pożyczkobiorcy... Zdaniem Spółki, od daty wejścia w życie nowej umowy, podatek u źródła od należności licencyjnych i odsetek powinien być pobierany w wysokości 5%, pod warunkiem posiadania przez licencjonodawców/pożyczkobiorców certyfikatu niemieckiej rezydencji podatkowej. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, zauważa co następuje: Art. 21 ust. 1 pkt 1 updop stanowi, iż podatnicy o których mowa w art. 3 ust. 2 (podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie posiadający w RP siedziby lub zarządu), uzyskujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody z tytułu odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych (...), podlegają z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej przychodów opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20%. Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest RP – stosownie do ust. 2 wskazanego powyżej artykułu. Na mocy art. 26 ust. 1 updop, podmioty dokonujące wypłat należności z tytułów wymienionych w w/w art. 21 ust. 1 updop obowiązane są jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej. Wynika z tego, iż ustawowo określone zasady opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych mogą ulegać modyfikacji, w związku z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w przypadku gdy ich odbiorca ma siedzibę w kraju, z którym RP taką umowę zawarła. Pod rządami starej umowy odsetki – co do zasady – podlegały opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym ich beneficjent posiadał siedzibę lub miejsce zamieszkania. Od wejścia w życie, z dniem 01.01.2005r. nowej umowy, w stosunku do odsetek, wprowadzono podatek „u źródła”. Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 nowej umowy odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie (RP) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (RFN), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Definicja odsetek znajduje się w ust. 4 w/w artykułu. Odsetki nie podlegają opodatkowaniu u źródła jedynie wówczas, gdy są wypłacane, w myśl art. 12 ust. 3 nowej umowy: a) Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej lub Rządowi Republiki Federalnej Niemiec; b) z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport; c) w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego; d) w związku ze sprzedażą na kredyt towarów przez jedno przedsiębiorstwo drugiemu przedsiębiorstwu, lub e) w związku z jakąkolwiek pożyczką udzieloną przez bank. Odnośnie należności licencyjnych zastosowanie znajdzie art. 12 nowej umowy. W myśl ust. 1, należności licencyjne, powstające w RP i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w RFN, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże zgodnie z ust. 2, należności licencyjne, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają (w opisywanym stanie faktycznym na terytorium RP), i zgodnie z jego ustawodawstwem, ale jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Ust. 3 definiuje pojecie należności licencyjnych. Należy zauważyć, iż stara umowa o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, nie przewidywała podatku „u źródła”, pobieranego od należności licencyjnych. Zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 1 i 2 oraz art. 12 ust. 1 i 2 nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, państwo źródła – czyli w tym przypadku RP - ma prawo do opodatkowania odsetek i należności licencyjnych powstających na jego terytorium. Jest ono jedynie ograniczone przez ustalenie maksymalnej stawki podatku, która nie może przekroczyć 5%. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z w/w umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Stosownie do art. 29 ust. 1 nowej umowy, jeżeli w jednym z umawiających się Państw podatki od dywidend, odsetek, należności licencyjnych lub innego dochodu są pobierane od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się Państwie poprzez odliczenie u źródła, wówczas prawo pierwszego wymienionego Państwa do stosowania podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane przez postanowienia niniejszej umowy. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy niniejszej umowy. Powyższy artykuł nie będzie miał zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, ponieważ uregulowanie to odnosi się do podmiotów zagranicznych prowadzących działalność gospodarczą na terytorium państwa polskiego poprzez położony w Polsce zakład i uzyskujących dochody z dywidend, odsetek lub należności licencyjnych. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby Spółka była zakładem w rozumieniu art. 5 nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W ten sposób uzyskany dochód będzie opodatkowany u źródła – czyli w RP. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 -2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.