Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-406(19)05
z 27 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-406(19)05
Data
2005.09.27



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
dzierżawa
nieruchomości
przychody ewidencjonowane
sprzedaż majątku
sprzedaż nieruchomości
stawki podatku
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Jakie są stawki podatku od uzyskanego przychodu ze sprzedaży towarów i składnika majatku firmy oraz z tytułu dzierżawy nieruchomości


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1, w związku z art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku po analizie złożonego przez Pana wniosku z dnia 29.08.2005r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.) stwierdza, iż stanowisko Pana w przedmiocie stawek podatku od uzyskanego przychodu ze sprzedaży towarów i składnika majątku firmy (kiosku) oraz z tytułu dzierżawy nieruchomości - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 3 i 4 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Dnia 29.08.2005r. do tut. organu wpłynął wniosek Pana w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w kwestii opodatkowania przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i kiosku, będącego majątkiem firmy, w którym prowadzona była działalność gospodarcza oraz z tytułu dzierżawy nieruchomości - lokalu handlowego położonego w ............., który nie był związany z prowadzoną przez Pana działalnością.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, jak również z akt podatkowych wynika, że w dniu 13.08.2005r. zlikwidował Pan prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie handlu, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W tym też dniu sprzedał Pan cały zapas towarów handlowych opodatkowując go ryczałtem wg stawki 3%, sprzedał także kiosk, w którym prowadził działalność gospodarczą, będący majątkiem firmy - stary, używany, dawno zamortyzowany - również opodatkowując przychód z tego tytułu wg stawki 3% .

Na udokumentowanie powyższego przedłożył Pan faktury z dnia 13.08.2005r. na sprzedaż towarów handlowych, oraz umowę sprzedaży z dnia 13.08.2005r. dotyczącą sprzedaży kiosku drewnianego.

Ponadto uzyskuje Pan przychody z tytułu dzierżawy nieruchomości - lokalu handlowego położonego w Opolu, który nie był związany z prowadzoną działalnością, a przychody z tego tytułu chciałby opodatkować wg stawki 8,5%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku ustosunkowując się do powyższego stwierdza:

Przepisy art. 12 ust.1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.) określają stawki ryczałtu w zależności od rodzaju osiąganych przychodów i tak:

- art. 12 ust.1 pkt 5 lit.b) określa stawkę ryczałtu w wysokości 3% od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu,

- art. 12 ust.1 pkt 5 lit.f) określa stwkę ryczałtu w wysokości 3% od przychodów z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz składników majątku, o których mowa a art.22d ust.1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, jest niższa niż 1.500,-zł., nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majatku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat,

- art. 12 ust.1 pkt 3 lit.a) określa stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust.1a, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20% przychodów.

W myśl art. 6 ust.1a opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.(...).

Tak więc, stanowisko Pana zajęte w przedmiotowym wniosku, NaczelnikUrzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe.

Jednocześnie tut. oragan informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanufaktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 ustawy - intrpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji i trybie określonym w § 5 wskazanego powyżej przepisu.

Zgodnie z przepisem art.14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które w myśl przepisu art.223 § 1, w związku z art. 239 wskazanej powyżej ustawy należy wnieść do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 powołanej ustawy).

Zażalenie stosownie do przepisu art.222, w związku z art. 239 ww. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Ponadto tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 1 ust.1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek opłaty skarbowej określona została w załączniku do w/w ustawy i wynosi 5 zł od podania i 0,50 zł od załącznika.

Pismo podpisał Z-ca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku mgr Jacek Kułakowski



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj