Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-0090/05/IS
z 30 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-0090/05/IS
Data
2005.08.30



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
likwidator
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy od wynagrodzenia z tytułu umowy-zlecenia za pełnienie funkcji likwidatora należy odprowadzić VAT do urzędu skarbowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 21.06.2005 r.) uzupełnione pismem z dnia 12.07.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego) oraz pismem z dnia 08.08.2005 r. (data wpływu do organu podatkowego 10.08.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem nr PP-443/94/2005 z dnia 20.06.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 21.06.2005 r.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej przesłał wniosek z dnia 08.06.2005 r. Pana (x), który został uzupełniony pismem z dnia 12.07.2005 r. (data wpływu do organu podatkowego) oraz pismem z dnia 08.08.2005 r. (data wpływu do organu podatkowego 10.08.2005 r.) - o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Pan (x) w dniu 26.04.2005 r. został powołany przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni na likwidatora S-ni za wynagrodzeniem za cały okres likwidacji. Wniosek o wpis na Likwidatora został złożony w Sądzie Rej. VIII Wydz. Gosp.KRS w B-B dnia 29.04.2005 r. Postanowieniem z dnia 11.05.2005 r. Sąd wpisał Pana (x) na likwidatora - postanowienie otrzymano dnia 21.05.2005 r. Dnia 21.05.2005 r. została spisana umowa-zlecenie przez Radę Nadzorczą z Panem (x), zgodnie z którą likwidator ponosi pełną odpowiedzialność majątkową za działania wobec Spółdzielni. Natomiast za wykonywane przez Zleceniobiorcę czynności w toku likwidacji wobec osób trzecich odpowiedzialność ponosi Zleceniodawca tj. Spółdzielnia Rzemieślnicza.Oprócz pełnienia funkcji likwidatora Podatnik prowadzi własną działalność gospodarczą na zryczałtowanym podatku dochodowym oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT (jest właścicielem tartaku).

Własne stanowisko w sprawie:

Zdaniem Podatnika przychody z tytułu pełnienia funkcji likwidatora należy sklasyfikować jako przychody z "działalności wykonywanej osobiście" art. 13 ust. 8 podatku dochod. od os. fiz. W/w funkcja nie będzie pełniona w ramach prowadzonej własnej działalności gospodarczej, ponieważ nie jest uwzględniona we wpisie do działalności (Podatnik nie ma licencji na prowadzenie tego typu działalności w ramach dział. gosp., korzysta jedynie ze szczególnego unormowania prawa spółdzielczego). Przychody art. 13 ust. 8 PDOF zostały wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT i są wyłączone z samodzielnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, jeśli zleceniobiorca (likwidator) jest związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy stronami, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Według Podatnika w omawianym przypadku tworzy się stosunek prawny na podstawie prawa spółdzielczego pomiędzy Spółdzielnią w tym przypadku reprezentowaną przez Radę Nadzorczą a likwidatorem. Zostały określone warunki wykonywania tych czynności: "osobiście lub przy pomocy pracowników Spółdzielni lub zlecenie czynności innym podmiotom za zgodą Rady Nadzorczej". Zostało określone konkretne wynagrodzenie w § 5 umowy, a likwidator działa na rzecz Spółdzielni, kieruje procesem likwidacji i reprezentuje Sp-nię na zewnątrz. W okresie likwidacji jest rozliczany bieżąco ze swoich poczynań przez Radę Nadzorczą a ostatecznie Walne Zgromadzenie lub związek rewizyjny zatwierdza sprawozdanie finansowe likwidatora na dzień zakończenia likwidacji. W razie niestarannego pełnienia obowiązków może być odwołany przez Walne Zgromadzenie. Dopiero po wykreśleniu Spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego likwidator odpowiada osobiści wobec wierzycieli za wyrządzone szkody art. 128 § 1 prawa spółdzielczego. Ryzyko i odpowiedzialność względem osób trzecich za wykonywane przez zleceniobiorcę w toku likwidacji czynności ponosi zleceniodawca Spółdzielnia Rzemieślnicza.Według Podatnika warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT zostały spełnione a umowa-zlecenia nie jest samodzielną działalnością gospodarczą i tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do uregulowań zawartych w art. 15 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2., bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności: 1) z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1 - 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.); 2) (uchylony); 3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zatem w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje regulacja, zgodnie, z którą nie uznaje się za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunkiem wyłączenia tych czynności z zakresu działania przepisów ustawy jest ich wykonywanie w określonych okolicznościach, tj., jeżeli osoby wykonujące te czynności są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującymi te czynności, co do warunków ich wykonania, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w art. 15 ust. 3 pkt 3 wskazano, że chodzi o odpowiedzialność wobec osób trzecich zlecającego za wykonane czynności. Jeżeli natomiast przy osobistej realizacji czynności wymienionych w art. 13 pkt 2-8 cyt. ustawy, osoba fizyczna działająca w oparciu o umowę zlecenie, w której nie określono chociaż jednego z tych warunków, np. brak przyjęcia - z uwagi na charakter czynności - odpowiedzialności usługobiorcy za czynności usługodawcy - czynności te uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a osobę tę za podatnika podatku VAT w ujęciu art. 15 ust. 1 ustawy, co powoduje, że jej usługi podlegają podatkowi.

Reasumując nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako niespełniające kryteriów samodzielnej działalności gospodarczej - jedynie te czynności określone w art. 13 pkt 2-8 cyt. ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło, które realizowane są w oparciu o stosunek prawny zawierający postanowienia swoiste dla umowy o pracę, w szczególności w zakresie przejęcia przez zlecającego odpowiedzialności za czynności zleceniobiorcy w ramach świadczonej usługi - w stosunku do osób trzecich.

Zatem na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zostały spełnione wymogi, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 tj. zleceniobiorca związany jest ze zlecającym wykonanie czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny, co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.W świetle powyższego oraz na podstawie przytoczonych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez Pana (x) w ramach przedmiotowej umowy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Pan z tyt. ich wykonania nie będzie podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowe, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj