Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej
PPB1-4407/I/68/2005
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPB1-4407/I/68/2005
Data
2005.10.10



Autor
Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty celne
eksport towarów
kopia faktury
potwierdzenie
procedura
wywóz


Pytanie podatnika
Czy kopia faktury ze specyfikacjami, potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.)?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia (...), z dnia 28 lipca 2005r., na postanowienie Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I/443/184/05/ŁG stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej eksportu towarów /w przedmiocie podatku od towarów i usług/

- odmawia uchylenia zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 13 kwietnia 2005r. Strona zwróciła się do Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Strona w sierpniu 2004r. dokonała eksportu towarów do Rosji.W dniu 30.08.2004r. była w posiadaniu oryginalnie podpisanej kopii faktury nr ER/04/0008 z dnia 26.08.2004r., wraz z sześcioma specyfikacjami, dokumentującej przedmiotowy eksport, potwierdzonej przez Urząd Celny Oddział w Gliwicach oryginalną pieczęcią. Następnie w dniu 18.10.2004r. otrzymała oryginalne dokumenty SAD w ilości 6 szt., które pozwoliły na wykazanie dostawy jako eksport.
Strona stwierdziła, że ustawa o VAT nie precyzuje jaki dokument może być uznany za dokument celny potwierdzający procedurę wywozu w rozumieniu 41 ust. 8 ustawy o VAT. Zatem ma wątpliwości, czy będąca w jej posiadaniu kopia faktury wraz ze specyfikacjami, potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny, o którym mowa wyżej. W sytuacji, gdyby nie można jej uznać za taki dokument, to poprosiła o wskazanie, jakiego typu dokument celny może zostać uznany za dokument celny potwierdzający procedurę wywozu w rozumieniu wyżej wspomnianego art. 41 ust. 8. Ponadto Strona zwróciła się z pytaniem, czy w sytuacji gdyby nie można było uznać w/w kopii faktury za przedmiotowy dokument celny to czy ma ona obowiązek dokonania korekty deklaracji Vat-7 i na czym miałaby ona polegać.
Zdaniem Strony posiadana kopia faktury potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny potwierdzający procedurę wywozu w rozumieniu art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Postanowieniem z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I/443/184/05/ŁG Naczelnik (...) Urzędu Skarbowego w S. uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie z dnia 28 lipca 2005r., w którym wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza co następuje:

Główny spór jaki zaistniał w przedmiotowej sprawie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy kopia faktury ze specyfikacjami, potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 /w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005r./ ustawy o podatku od towarów i usług, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz towarów dokonywany jest przez :

  1. dostawcę lub w jego imieniu, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

W myśl natomiast art. 19 ust. 6 ww. ustawy w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty.
Jak wynika z powyższego ustawodawca uzależnił stwierdzenie zaistnienia eksportu towarów oraz powstania obowiązku podatkowego w tym eksporcie od potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 6 ww. ustawy stawkę podatku VAT 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.
Przepis ust. 7 tegoż przepisu mówi natomiast, jeżeli warunek o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania tego dokumentu wymienionego w ust. 6, przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres.
Natomiast zgodnie z ust. 8 tegoż art. 41, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Analizując ww. przepis art. 41 ust. 7 należy stwierdzić, że jeżeli podatnik nie posiada potwierdzenia wywozu towarów, może wykazać sprzedaż eksportową ze stawką 0% w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru przed złożeniem deklaracji za ten drugi miesiąc. W razie gdyby nie otrzymał tego dokumentu również w tym drugim terminie zastosowanie mają stawki krajowe.
W myśl jednak ww. art. 41 ust. 8 powyższa zasada obowiązuje wyłącznie w sytuacji, gdy rozpoczęto procedurę wywozu, co potwierdzają stosowne dokumenty celne.

Zasady dokonywania pisemnych zgłoszeń celnych do procedury wywozu oraz potwierdzania faktycznego wyprowadzenia towarów poza obszar celny Wspólnoty regulują przepisy rozporządzenia Rady /EWG/ nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny /Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992r. oraz rozporządzenia Komisji /EWG/nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady /EWG/ nr 2913 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny /Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993r./.
W zakresie uzupełniającym prawo wspólnotowe, kwestia ta jest uregulowana postanowieniem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne /Dz. U. Nr 94, poz. 902/.

Procedura wywozu zgodnie z treścią przepisu art. 161 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego pozwala na wyprowadzenie towaru wspólnotowego poza obszar celny Wspólnoty. Dokonanie wywozu wymaga spełnienia formalności dla niego przewidzianych z uwzględnieniem środków polityki handlowej i należności wywozowych, o ile znajdują zastosowanie.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 161 ust. 5 ww. Kodeksu zgłoszenie wywozowe musi zostać złożone w urzędzie celnym właściwym dla dozoru miejsca, gdzie osoba dokonująca wywozu ma swoją siedzibę lub gdzie towary zostały zapakowane bądź załadowane do transportu wywozowego, w tzw. urzędzie celnym wywozu.
Urzędowym wzorem zgłoszenia celnego towarów dokonywanego na piśmie w ramach zwykłej procedury w celu objęcia ich procedurą celną /.../ jest jednolity dokument administracyjny /SAD/.

Po dokonaniu zgłoszenia celnego z zastosowaniem kart 1, 2, 3 dokumentu SAD w urzędzie celnym wywozu /art. 161 ust. 5 Wspólnotowego Kodeksu Celnego/, obieg ww. kart dokumentu SAD przedstawia się następująco:

  • karta 1 jest przeznaczona dla urzędu celnego, w którym nastąpiło dokonanie zgłoszenia celnego,
  • karta 2 służy do celów statystycznych,
  • karta 3 jest przeznaczona dla zgłaszającego towary do procedury wywozu.

Po załatwieniu formalności w urzędzie celnym wywozu, karta 3 jest wydawana zgłaszającemu celem dostarczenia jej wraz z towarem do urzędu celnego wyprowadzenia, tj. urzędu, w którym nastąpi faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty /jest to ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty/ i w którym będzie dokonane potwierdzenie, że przedmiotowy towar faktycznie opuścił obszar Unii Europejskiej.

Po przedstawieniu towaru i karty SAD w określonym wyżej urzędzie celnym wyprowadzenia /wyjścia/ zgłaszający może zażądać jej zwrotu oraz dokonania potwierdzenia przez funkcjonariusza celnego, że towar opuścił Wspólnotę.

Żądanie takie powinno być wyrażone poprzez umieszczenie w Polu 44 dokumentu SAD adnotacji o treści "RET-EXP", zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów jakie powinno spełniać zgłoszenie celne i instrukcją wypełniania dokumentu SAD.

Potwierdzenie zaś faktycznego wywozu zostanie dokonane poprzez umieszczenie przez funkcjonariusza na odwrocie kart 3 SAD pieczęci wskazującej datę i nazwę urzędu celnego wyjścia.

Po dokonaniu ww. potwierdzenia, karta 3 SAD powinna zostać wydana osobie, która ją przedstawiła wraz z towarem /zgłaszający, przedstawiciel, przewoźnik/ lub jeśli jest to niemożliwe - osobie wskazanej w Polu 50 dokumentu SAD, tj. osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia /wyjścia/; w praktyce będą to np. agencje celne, spedytorzy.

Zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami dokonywania pisemnych zgłoszeń celnych do procedury wywozu oraz potwierdzenia faktycznego wyprowadzenia towarów poza obszar celny należy stwierdzić, iż dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu /o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług/ jest jednolity dokument administracyjny SAD 3 - przyjęty przez urząd celny ale niepotwierdzający jeszcze wywozu towarów. Może to również być uwierzytelniony odpis tej karty.
Dokumentem o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy może być również wydane przez urząd celny zaświadczenie stwierdzające o rozpoczętej procedurze wywozu.
Dodatkowo organ odwoławczy pragnie zauważyć, iż w przypadku wątpliwości związanych z obiegiem dokumentów celnych podatnik winien wystąpić do Naczelnika Urzędu Celnego jako organu właściwego w sprawie.

Jak wynika z wniosku Spółki eksport miał miejsce w sierpniu 2004r.
Dokumenty SAD Spółka otrzymała zaś 18.10.2004r. Zatem ani w sierpniu ani we wrześniu Spółka nie dysponowała dokumentami celnymi potwierdzającymi procedurę wywozu, o których mowa w art. 41 ust. 8 ustawy.

Tak więc w przedmiotowej sprawie /zgodnie z ww. przepisem art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług / nie można było stosować zasady o której mowa w ust. 7 tegoż przepisu /ww./.
Przedmiotową sprzedaż eksportową Spółka zatem winna była wykazać w miesiącu sierpniu 2004r. jako sprzedaż krajową wg stawek obowiązujących w kraju.

Należy zauważyć, iż w zaskarżonym postanowieniu organ pierwszej instancji wyraził stanowisko jak wyżej przedstawione. W szczególności wyjaśnił jakie dokumenty obowiązują w eksporcie towarów.
Stwierdził, że kopia faktury potwierdzona przez Urząd celny wraz z sześcioma specyfikacjami nie może stanowić dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu i wskazał, że dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu /w myśl ww. art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług/ jest SAD 3 z rozpoczętą procedurą wywozu potwierdzoną przez wewnętrzny urząd celny. Wskazał też, że Spółka powinna wykazać przedmiotową sprzedaż eksportową w sierpniu 2004r. ze stawkami właściwymi dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
W tym stanie rzeczy organ odwoławczy nie znajduje podstaw do uchylenia przedmiotowego postanowienia zgodnie z wnioskiem Strony.

Spółka zarzuca naruszenie w przedmiotowej sprawie przepisów art. 180 i 181 Ordynacji podatkowej.
Zdaniem Skarżącej określony w art. 181 Ordynacji podatkowej system dowodów wyraźnie wskazuje na dopuszczalność w systemie podatkowym innych nie wyliczonych środków dowodowych o ile mogą przyczynić się do wykrycia prawdy obiektywnej.
Ponadto zgodnie z określoną w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej zasadą systemu dowodów, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
W odpowiedzi na powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie dokonano jedynie wykładni przepisów prawa /dot. eksportu towarów/, nie prowadzono postępowania podatkowego, nie kwestionowano żadnych dowodów mogących przyczynić się do wyjaśnienia sprawy.
Tak więc ww. przepisy art. 180 i 181 Ordynacji podatkowej nie znajdują w sprawie zastosowania.

Za niesłuszny należy uznać zarzut naruszenia w przedmiotowej sprawie przepisu art. 120 i art. 121 Ordynacji podatkowej. Jeszcze raz należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie dokonano wykładni przepisów prawa. Nie kierowano się przy tym żadnymi korzyściami dla skarbu państwa.
Zauważyć tutaj też należy, iż powołane przez Skarżącą pismo Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15.12.2004r., sygn. PP-I/443/24/2004/KM nie znajduje w sprawie zastosowania. Odnosi się bowiem do wywozu towarów dokonywanego przez nabywcę, a zatem dotyczy innego stanu faktycznego od tego jaki miał miejsce w przedmiotowej sprawie.

Spółka w zażaleniu zarzuca również, iż pytanie Podatnika pozostało w znacznej części pozostawione bez odpowiedzi. Skarżąca nie sprecyzowała jednakże w jakiej części nie udzielono odpowiedzi na jej pytania. Tak więc do niniejszego zarzutu nie można odnieść się wprost.
Organ odwoławczy pragnie jednakże tutaj wskazać, iż w jego ocenie w zaskarżonym postanowieniu udzielono odpowiedzi na wszystkie zadane przez podatnika, we wniosku z dnia 13.04.2005r., pytania, i odpowiedzi te są zgodne z przepisami prawa.
Organ odwoławczy ponadto pragnie tutaj zauważyć, iż ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), zmieniono brzmienie przepisu/ m.in. art. 2 pkt 8, art. 19 ust. 6 oraz art. 41 ust. 9 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Zmiany te nie mają jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Wobec powyższego postanowiono orzec jak w sentencji.
Na mocy art. 143 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
Służy na nią skarga /w dwóch egzemplarzach/ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach /adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała/ w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj