Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej
PPB1-4407/I/68/2005
z 10 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPB1-4407/I/68/2005
Data
2005.10.10
Autor
Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty celne
eksport towarów
kopia faktury
potwierdzenie
procedura
wywóz
Pytanie podatnika
Czy kopia faktury ze specyfikacjami, potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.)?
DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia (...), z dnia 28 lipca 2005r., na postanowienie Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I/443/184/05/ŁG stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej eksportu towarów /w przedmiocie podatku od towarów i usług/ - odmawia uchylenia zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 13 kwietnia 2005r. Strona zwróciła się do Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym: Postanowieniem z dnia 15 lipca 2005r., znak: PSUS/PPO I/443/184/05/ŁG Naczelnik (...) Urzędu Skarbowego w S. uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie z dnia 28 lipca 2005r., w którym wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości. Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza co następuje: Główny spór jaki zaistniał w przedmiotowej sprawie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy kopia faktury ze specyfikacjami, potwierdzona przez Urząd Celny może stanowić dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 8 /w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005r./ ustawy o podatku od towarów i usług, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz towarów dokonywany jest przez :
W myśl natomiast art. 19 ust. 6 ww. ustawy w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Analizując ww. przepis art. 41 ust. 7 należy stwierdzić, że jeżeli podatnik nie posiada potwierdzenia wywozu towarów, może wykazać sprzedaż eksportową ze stawką 0% w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru przed złożeniem deklaracji za ten drugi miesiąc. W razie gdyby nie otrzymał tego dokumentu również w tym drugim terminie zastosowanie mają stawki krajowe. Zasady dokonywania pisemnych zgłoszeń celnych do procedury wywozu oraz potwierdzania faktycznego wyprowadzenia towarów poza obszar celny Wspólnoty regulują przepisy rozporządzenia Rady /EWG/ nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny /Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992r. oraz rozporządzenia Komisji /EWG/nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady /EWG/ nr 2913 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny /Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993r./. Procedura wywozu zgodnie z treścią przepisu art. 161 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego pozwala na wyprowadzenie towaru wspólnotowego poza obszar celny Wspólnoty. Dokonanie wywozu wymaga spełnienia formalności dla niego przewidzianych z uwzględnieniem środków polityki handlowej i należności wywozowych, o ile znajdują zastosowanie. Po dokonaniu zgłoszenia celnego z zastosowaniem kart 1, 2, 3 dokumentu SAD w urzędzie celnym wywozu /art. 161 ust. 5 Wspólnotowego Kodeksu Celnego/, obieg ww. kart dokumentu SAD przedstawia się następująco:
Po załatwieniu formalności w urzędzie celnym wywozu, karta 3 jest wydawana zgłaszającemu celem dostarczenia jej wraz z towarem do urzędu celnego wyprowadzenia, tj. urzędu, w którym nastąpi faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty /jest to ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty/ i w którym będzie dokonane potwierdzenie, że przedmiotowy towar faktycznie opuścił obszar Unii Europejskiej. Po przedstawieniu towaru i karty SAD w określonym wyżej urzędzie celnym wyprowadzenia /wyjścia/ zgłaszający może zażądać jej zwrotu oraz dokonania potwierdzenia przez funkcjonariusza celnego, że towar opuścił Wspólnotę. Żądanie takie powinno być wyrażone poprzez umieszczenie w Polu 44 dokumentu SAD adnotacji o treści "RET-EXP", zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów jakie powinno spełniać zgłoszenie celne i instrukcją wypełniania dokumentu SAD. Potwierdzenie zaś faktycznego wywozu zostanie dokonane poprzez umieszczenie przez funkcjonariusza na odwrocie kart 3 SAD pieczęci wskazującej datę i nazwę urzędu celnego wyjścia. Po dokonaniu ww. potwierdzenia, karta 3 SAD powinna zostać wydana osobie, która ją przedstawiła wraz z towarem /zgłaszający, przedstawiciel, przewoźnik/ lub jeśli jest to niemożliwe - osobie wskazanej w Polu 50 dokumentu SAD, tj. osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia /wyjścia/; w praktyce będą to np. agencje celne, spedytorzy. Zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami dokonywania pisemnych zgłoszeń celnych do procedury wywozu oraz potwierdzenia faktycznego wyprowadzenia towarów poza obszar celny należy stwierdzić, iż dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu /o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług/ jest jednolity dokument administracyjny SAD 3 - przyjęty przez urząd celny ale niepotwierdzający jeszcze wywozu towarów. Może to również być uwierzytelniony odpis tej karty. Jak wynika z wniosku Spółki eksport miał miejsce w sierpniu 2004r. Tak więc w przedmiotowej sprawie /zgodnie z ww. przepisem art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług / nie można było stosować zasady o której mowa w ust. 7 tegoż przepisu /ww./. Należy zauważyć, iż w zaskarżonym postanowieniu organ pierwszej instancji wyraził stanowisko jak wyżej przedstawione. W szczególności wyjaśnił jakie dokumenty obowiązują w eksporcie towarów. Spółka zarzuca naruszenie w przedmiotowej sprawie przepisów art. 180 i 181 Ordynacji podatkowej. Za niesłuszny należy uznać zarzut naruszenia w przedmiotowej sprawie przepisu art. 120 i art. 121 Ordynacji podatkowej. Jeszcze raz należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie dokonano wykładni przepisów prawa. Nie kierowano się przy tym żadnymi korzyściami dla skarbu państwa. Spółka w zażaleniu zarzuca również, iż pytanie Podatnika pozostało w znacznej części pozostawione bez odpowiedzi. Skarżąca nie sprecyzowała jednakże w jakiej części nie udzielono odpowiedzi na jej pytania. Tak więc do niniejszego zarzutu nie można odnieść się wprost. Wobec powyższego postanowiono orzec jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.