Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lublińcu
NUS-PD-415/9/2005/AJ PBB1/423-946/05
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NUS-PD-415/9/2005/AJ PBB1/423-946/05
Data
2005.09.23



Autor
Urząd Skarbowy w Lublińcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
wyposażenie
zaniechanie poboru podatku


Pytanie podatnika
Czy zakup wyposażenia i materiałów sfinansowanych otrzymaną dotacą z Funduszu Pracy jest kosztem uzyskania przychodów w pozaroniczej działlaności gospodarczej?


W dniu 26-08-2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:Zgodnie z ustawą z dnia 20.04.2004 o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /Dz.U.Nr 99 poz. 1001 z 2004 oraz R.MG.i P z 31.08.2004 /Dz.U.Nr196 poz.2018 otrzymał Pan : jednorazową pomoc na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.3.Dofinansowanie zostało przeznaczone między innymi na zakup wyposażenia,materiałów, które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ( wartość do 3.500zł) i odliczono podatek VAT od tych zakupów.W związku z powyższym zwraca się Pan z prośbą o wyjaśnienie czy zakup wyposażenia i materiałów sfinansowany otrzymaną dotacją dla bezrobotnego z Rejonowego Urzędu Pracy jest kosztem uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i czy może odliczyć naliczony podatek VAT od tych zakupów.Zdaniem Pana zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesione wydatki dotyczące zakupu : wyposażenia i materiałów, sfinansowane otrzymaną dotacją z Urzędu Pracy, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, ponieważ bezpośrednio przyczyniają się do osiąganych przychodów .Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy(Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) określono zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.Stosownie do art. 46 ust. 1 pkt 2 wyżej powołanej ustawy, starosta ze środków Funduszu Pracy, może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej.Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybu przyznawania przez starostębezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).Powołane przepisy w sposób jednoznaczny wskazują, iż środki z Funduszu Pracy mogą być przyznane po złożeniu wniosku i spełnieniu określonych warunków przez bezrobotnego, z przeznaczeniem na określony rodzaj działalności, którą bezrobotny dopiero zamierza podjąć.W związku z powyższym przyznane bezrobotnemu jednorazowo środki na określony cel tj. na podjęcie działalności gospodarczej, przed jej rozpoczęciem nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast stanowić będą przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).Biorąc pod uwagę fakt, że przyznane bezrobotnemu środki finansowe na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej nie są objęte zakresem zwolnień przedmiotowych, o których mowa w art. 21 powołanej ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70, poz. 630) zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, od przyznanych bezrobotnemu na ten cel środków z Funduszu Pracy.Jak już wcześniej wspomniano, środki z Funduszu Pracy przyznawane są bezrobotnemu, po spełnieniu określonych warunków, na podjęcie działalności gospodarczej, a zatem w momencie ich otrzymania nie będą stanowić przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.Jednakże, jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu, jako środki na cel określony w ustawie, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zaznaczyć, że bezrobotny podejmując działalność gospodarczą może także dysponować innymi środkami na ten cel.Jeśli przyznane środki w całości lub w części zostaną przeznaczone na uruchomienie działalności gospodarczej, to wydatki np. związane z zakupem towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych będą kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, pod warunkiem, że podatnik wybierze opodatkowanie na ogólnych zasadach, zaprowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a zakupione materiały i towary ujmie w remanencie początkowym sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności.Wyposażenie-stosownie do definicji zawartej w § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. Nr 152, poz.1475 ze zm. )-stanowią: rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.Zgodnie z § 4 ust.2 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, przedmiotowe składniki majątkowe, o wartości jednostkowej wyższej niż 1.500 zł, powinny zostać wpisane do ewidencji wyposażenia.Natomiast po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Użyte sformułowanie "wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów"wskazuje, iż za koszt uzyskania przychodów może być uznany jedynie wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów. Oznacza to, iż wydatek sfinansowany ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, będzie stanowił koszt uzyskania przychodów ze źródła jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, o ile spełnia kryterium zaliczenia do kategorii kosztu i jednocześnie nie jest wymieniony w art. 23 ustawy.Przypomnieć należy, że środki z Funduszu Pracy otrzymuje osoba bezrobotna (podatnik), jednakże jak już wcześniej wskazano, są to środki, które mogą być wykorzystane w sposób i na cele ściśle określone. W związku z powyższym stanowisko Pana wyrażone w tej części należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie informuję, iż odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona oddzielnym pismem. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj